woensdag in week 23 door het jaar

Vandaag lezen we bij Paulus: Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt, ieder die verdriet heeft zo dat hij er niet door wordt beheerst, ieder die vreugde voelt zo dat hij er niet in opgaat, ieder die bezit verwerft alsof het niet zijn eigendom is, ieder die in deze wereld leeft alsof ze voor hem niet meer van belang is. Want de wereld die wij kennen gaat ten onder.

Ging Paulus ervan uit dat Christus weldra ging terugkomen? Of dacht hij dat het 'einde der tijden' in zicht was? In de loop der geschiedenis hebben heel wat exegeten en theologen zich over deze vraag gebogen. Wat er ook van zij, de woorden hierboven aangehaald hebben een diepe en rijke betekenis; beslist voor de mensen van toen, maar ook voor ons vandaag.

Van belang is dat we ons niet laten opslorpen, of niet ten onder gaan, aan mensen, dingen, of gemoedsstemmingen. Hoe waar het ook is dat deze zaken wezenlijk bij ons leven horen, en bij onze persoon, we moeten er verstandig mee omgaan. In de zin van: mensen en zaken mogen geen hinder vormen in het centraal stellen van God in ons leven. Ze mogen niet tussen ons en God komen te staan, alsof we moeten kiezen. Het gaat daar niet om. Waar het wel om gaat is dat we God de plaats moeten geven die Hij toebehoort, namelijk in het centrum van ons leven. Ons huwelijk, onze broers of zussen binnen een gemeenschap, onze kennissen, de zaken waarmee we bezig zijn, ons werk, onze studie, onze mogelijke fysische beperkingen, en zelfs onze gemoedsstemmingen, kunnen we beleven als ten dienste van God. 

Niets mag onze eigendom zijn; geen mens, geen zaak, geen stemming. Wie zich niets toe-eigent blijft in de diepte een vrij mens; vrij voor God, vrij voor de liefde. Hij maakt zich niet los van mensen of zaken, maar integreert ze op zo'n wijze in zijn leven dat ze geen hinderpaal vormen in het er-zijn voor God; integendeel. Juist met zijn medemensen, in zijn dagtaak, vanuit zijn gemoedsstemmingen, zal hij leven 'in God', bouwend aan zijn Rijk. We hoeven dus geen mens of ding te verachten. Het enige dat we, denk ik, moeten doen is God de plaats geven die Hij toebehoort; namelijk in het hart van ons bestaan. Zo zal niets ons scheiden van de liefde van Christus... (Rom.8,39).

kris

Reacties

  1. Heel juist, Kris. En zo leven maakt het leven echt mooi!

    We horen vandaag Jezus’ zaligsprekingen in de versie van Lucas. Jezus spreekt Zijn leerlingen aan die Hij zojuist geroepen heeft en zegt hun: ‘Zalig gij die arm zijt, zalig gij die nu honger lijdt’. Wij hebben nog geleerd dat deze versie van Lucas waarschijnlijk oorspronkelijker is dan die van Mattheus die de armoede vergeestelijkt (‘zalig de armen van geest’) en de honger eveneens (‘zalig die hongeren naar de gerechtigheid’). Beide versies zijn natuurlijk waar, maar hier spreekt Jezus Zijn leerlingen aan die alles hebben verlaten voor Hem en die nu vaak honger zullen hebben op hun tochten met Jezus doorheen het Joodse land, als ze nl. geen onderdak vinden op bepaalde dagen voor de nacht bij sympathisanten. Wat voor ons nu van belang is, is te weten dat we niet te veel belang moeten hechten aan het aardse. Rijkdom kan mensen doen verkillen in de liefde. Iemand vertelde mij onlangs dat een man uit hun gebuurte een erfenis had gekregen van 50 miljoen Belgische frank. Maar er was daar nog een miljoen aan materialen dat hij moest delen met iemand anders, maar waarvoor hij nu een proces aan het voeren is om dat ene miljoen ook nog helemaal tot het zijne te maken. Dat is hard en bovendien brengt dat geen geluk mee. Waar het om gaat, is niet dat mensen honger hebben. Ik denk niet dat Jezus dat wil. Op aarde is er voldoende voor alle mensen, maar het is slecht verdeeld. Wat Jezus wel wil, is dat wij, mensen, altijd oog en hart zouden hebben voor God en voor elkaar. Eigenlijk is dat het enige dat belangrijk is. Daarom heeft de Kerk – en ook de wereld – mensen nodig die alles achterlaten voor Jezus, om ons erop te wijzen dat God er ook nog is en alle liefde waardig is. Ook Paulus verbiedt niet dat mensen trouwen, maar hij zou ook wel mensen willen die zoals hijzelf helemaal voor God leven en voor Zijn Koninkrijk. Dat zou ik ook willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor jullie uitleg bij deze brief van Paulus. Zonder deze verklaring zou ik er niets meer van snappen omdat het zo in tegenspraak lijkt met andere zaken die Jezus ons voorgehouden heeft. Gelukkig dat veel execheten en theologen er ook niet uitkwamen. Ik voel mij prettiger bij de Bergrede die echt over de Liefde gaat tot God en mijn medemensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In mijn hart bevindt zich een troon.
    Wie regeert mijn leven van op die troon:

    IK, met mijn gemoedsstemmingen, mensen en dingen
    of
    GOD, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is nooit te laat, om altijd 'goed te doen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat de tekst van Paulus betreft, is het duidelijk dat deze helemaal niet meer van deze tijd is. Paulus verwachtte heel spoedig "het einde der tijden", vandaar zijn oproep om geen tijd meer te steken in huwelijken. De uitleg van Kris is lovenswaardig, maar is toch een interpretatie die Paulus toentertijd niet bedoelde.
    Bij zulke teksten stoort het mij dat men na de lezing afsluit met 'Woord van God'. Dit is voor mij helemaal niet het Woord van God, wel een compleet verouderde tekst door een wat gefrustreerde Paulus neergeschreven.
    Maar niemand mag zich gekwetst voelen door mijn opinie, ik respecteer zeker ook alle andere meningen.
    God zegen ons allen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Volledig akkoord met 'papa'!
      Paulus is duidelijk misogyn. De liefde tot mijn vrouw en omgekeerd "is" God.
      Onze liefde is een onvoorstelbaar geschenk van " GOD DIE ZUIVER LIEFDE IS".

      Verwijderen
  6. God is Zuiver LIEFDE !!!god - vader zoon en geest ! zijn één !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na zes maanden echtscheiding en scheiding met mijn man, kwam ik erachter dat ik zoveel van mijn man hou elke dag dat ik hem mis, maar de reden dat we gingen scheiden was dat hij me bedroog, had een verloofde buiten ons huwelijk, dus dat leidde tot onze scheiding, hij ging weg is leven, maar ik kon niet zonder hem, dus ik las online hoe dr.Sacre uit Afrika veel mensen heeft geholpen om hun huwelijk op te lossen, ik heb contact met hem opgenomen en dingen aan hem uitgelegd , hij deed wat gebed en vertelde me dat mijn man zal stoppen met me bedriegen en dat hij bij mij terug zal komen, nadat hij de materiële behoefte voor het gebed had gekregen, deed hij de gebeden en mijn man kwam terug naar mij, hij stopte met bedriegen ik hij houdt van me en koestert me met zijn hart, hij is nu een veranderingsman en een heel fatsoenlijke man en een heel eerlijke man, dit was hoe Dr Sacre me hielp om mijn huwelijk te redden, als je hulp nodig hebt, neem dan contact met hem op via WhatsApp-nummer +2349076034359 of e-mail hem Sacretempleofpower@gmail.com

    Mevrouw Florence Gabriel

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten