zaterdag in week 33 door het jaar

In het evangelie van vandaag horen we hoe men Jezus probeert te vangen wat zijn visie betreft over de eeuwigheid, wie met wie in de hemel zal verbonden zijn, enzomeer. In plaats van diep in henzelf plaats te maken voor het mysterie van eeuwig leven, tracht men dit gebeuren in te blikken in puur menselijke, zeer beperkte, overwegingen. Des mensen, velen houden er zich meer bezig, maar vraag of dit heilzaam is.

Het eeuwig leven kunnen we niet verwoorden, laat staan bevatten. Het is iets wat ons mens-zijn ver overstijgt. Het gaat over een Al waar we best niet te veel woorden aan verspillen. Wat niet wil zeggen dat we er niet over mogen nadenken, integendeel. Het is goed ermee bezig te zijn. In zekere zin kan en zal het ons leven nu voeding geven. Maar we moeten, naar mijn mening, afstand nemen, van het ‘eeuwig leven’ te willen gieten in al te menselijke vormen. We mogen er geen concrete voorstellingen van maken. God heeft gewild dat het voor het menselijk bevattingsvermogen voorlopig verborgen (moet) blijven. En ik zou zeggen: laat het zo zijn.

Dat het eeuwige leven er is … ja, dat mogen we geloven, we mogen leven in het bewust-zijn dat het er is, we mogen er in zekere zin zelfs naar uitkijken. Meer: we mogen er ons verbonden mee weten, heel reëel. Maar geen inblikking aub. Laat het zijn wat het is.

Er zal een samen-zijn zijn van een heel ander niveau dan dat wij het hier kennen. Of bijvoorbeeld het menselijk huwelijk met de partner die we hier op aarde gekend hebben nog zal bestaan is nog maar de vraag. "Tot de dood ons scheidt...", zo staat er in de huwelijksliturgie. Het zal er anders aan toegaan, alleszins.
Het enige dat we (gelovig) weten is dat we zullen opgenomen zullen worden in het Al, er zelfs deelgenoten van zullen zijn. Maar hoe dat er concreet zal uitzien… God weet het, en wij niet.

Maar da's goed. Ja, 't is heilzaam niet alles te 'weten'. Het laat God zijn wie Hij is, en het laat ons mens zijn zoals dat nu voor ons bedoeld is. En wat er na de dood zal zijn… laat maar gebeuren.

Dat we zullen ontvangen worden… daar mogen we op vertrouwen. Dit bewustzijn geeft een zekere eeuwigheidswaarde in wat we nu doen, in de zin dat leven in het licht van de eeuwigheid ons op een of andere wijze naar het ‘er-zijn voor de ander’ stuwt. Alsof de hemel wenkt in de ander. Ja, liefde en eeuwigheid zijn onzichtbaar met elkaar verbonden.

Een mooi weekend,

kris

Reacties

  1. Twee geliefden kunnen naar elkaar kijken, mekaar in de ogen kijken. Ze kunnen ook, hand in hand, samen naar een toneel of een film of een show of een voetbalwedstrijd kijken. Ook dan weten ze zich dicht bij elkaar, ook al kijken ze mekaar niet aan. De hemel zal ook zoiets zijn, denk ik. We zullen niet meer naar mekaar kijken, maar samen zullen we kijken naar God. Dat mag nu al beginnen, in een gezin dat samen bidt of in een gelovige gemeenschap die samen eucharistie viert. Samen kijken naar Jezus, samen kijken naar God. Wat een wonder gegeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De hemel ,ja dàt is waar... 'voelbaar' als we de deur van ons hart openen voor Jezus HIJ staat er achter en klopt !
    We doen open en ontvangen Zijn Liefde welke ons doordringt om ze te laten vloeien naar ieder andere toe ,ook aan zij die ons pijn doen !
    Het is ook om 't bestwil voor de medemens... 'vermanen'!
    Vergeven is ook zo' n deugddoende vorm van Liefde !
    Niet zeemzoeterig doen maar wél fouten aanklagen en onze eigen zwakte inzien !
    Om er dan een les van te krijgen en te verbeteren !
    Tot 7x70 maal!
    Ik wens aan allen spijts alles een gezegende dag toe !
    We blijven ook bidden voor elkaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zou eigenlijk willen weten wat mij te wachten staat in de Hel
    Heeft iemand er een idee van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezus heeft gezegd :Ik ga heen om een plaats voor u te bereiden. Richt je daar op. Dat is God's woord.

      Verwijderen
    2. ik heb het eens opgezocht, je kan alles lezen in de KKK, Katechismus van de Katholieke Kerk, nr 1033 tot 1035. laatste oordeel van nr 1038 tot 1041

      Verwijderen
  4. is er iemand die mij wat uitleg kan geven over Romeinen1, 27 ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een eigen bijdrage aan het thema

    koude nacht

    de nacht valt koud en open
    naaldboomtakken hangen zwaar van sneeuw omlaag
    ik kan alleen maar hopen
    dat de dag nog komt vandaag
    dat er antwoord kome op mijn laatste vraag

    geen woning biedt bescherming
    krassend breekt een kraai de stilte van het land
    genade noch ontferming
    hier in eenzaamheid gestrand
    wacht mij niemand op, geen reikt mij hier de hand

    de wind snijdt door mijn leden
    mijn verstijfde lijf lijkt oud, ziet grijzig blauw
    hier helpen geen gebeden
    woorden die ik zeggen zou
    brengen mij geen uitkomst meer in deze kou

    bij nacht alleen gelaten
    laat mijn aards verlangen mij ten einde gaan
    geen hulp kan mij nog baten
    angstig zoekt mijn ziel bestaan
    ergens ver van ieder hier en nu vandaan

    ik wacht het onverwachte
    hopend op de dood hervindt mijn denken rust
    mijn wil niet meer bij machte
    zucht en zinnen uitgeblust
    wordt ik zacht tot stervens eeuwigheid gekust

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit ziet er allemaal zéér hoopvol en vreugdevol uit, mooi thema

      Verwijderen

Een reactie posten