.

.

woensdag in week 29 door het jaar

Vandaag lezen we bij Paulus: 'Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid.'

Eigenlijk zouden we iedere ochtend moeten zeggen tegen God: 'Heer, ik ben van U, uw werktuig wil ik zijn, uw instrument. Neem mij in U op en leef door mij, in met, met mij.'

Daarvoor moeten we misschien loslaten wat we in eerste instantie zélf willen doen. Want het gaat erom wat God wil, en niet wat wij willen.
Dat vraagt armoede, arm zijn van geest, om totaal beschikbaar te zijn voor Hem die met ons dingen wilt doen, en die dingen op een bepaalde manier wilt doen.

We zijn bewoond door Jezus. Zijn aanwezigheid is er geen van passieve aard. Hij wil juist actief zijn, en wel mét ons. Hij wil ons zo in zich opnemen dat Hij door ons en met ons en in ons de mensen kan liefhebben op geen andere wijze dan dat Hij dat tweeduizend jaar geleden deed toen Hij hier fysisch op aarde rond liep. Zijn liefde en onze liefde smelten als het ware samen tot één liefdesact, maar dit voor ogen houdend: onze liefde vanuit zijn liefde.

Jezus wil ons opnemen in zijn ja-woord tot de Vader, opdat wij in onze daden beeld en gelijkenis zouden zijn van God.

Laten we ons geven aan de Heer. Hij wacht. De mensheid wacht. En ieder heeft in wezen recht op onze overgave aan de Heer. Ja, ieder vraagt vanuit zijn mens-zijn bemind te worden. En dat is een fundamenteel mensenrecht dat niemand links mag laten liggen. Het is een mensenrecht waarin de Heer uitnodigt.

Laat ons kiezen voor de Liefde, met hoofdletter.

kris

4 opmerkingen:

  1. Gisteren riep de Heer ons op tot waakzaamheid. Toen hebben wij overwogen dat Hij elk moment voor ons daar kan zijn. Niet enkel in ons stervensuur, elk ogenblik moeten wij erop bedacht zijn dat Jezus er kan zijn voor ons: in elke gebeurtenis, in elke ontmoeting. Vandaag leert Jezus ons dat de beste manier om voorbereid te zijn op Zijn komst, wat die komst ook is, nu of in het uur van de dood, dat dat bezig zijn is met de taak die ons is toebedeeld. Doen wat je doen moet, dan mag de Heer komen wanneer Hij wil. Hij zal ons dan meenemen naar waar Hijzelf is: bij de Vader in de hemel. Als Jezus straks weer komt in de eucharistie, in ons gebed, in onze dagdagelijkse taak, Hij neemt ons mee naar God. NU al mogen wij bij Hem thuis zijn. Hij is de Eeuwige: de eeuwigheid is ook nu al! Daarom stellen wij ons leven niet meer in dienst van de zonde, maar van de gerechtigheid, zeg maar van Jezus, van God zelf. Wij zijn dienaren van de Allerhoogste. Hem behoren wij toe in leven en in sterven. Misschien mogen we zelfs stellen: als we onze dagelijkse plicht doen, onze plicht van staat zoals we dat soms noemen, zullen wij misschien ook beter zien wanneer de Heer er is voor ons. Dan komt de Heer precies naar ons! Want dan brengen wij Hem naar de anderen, maar de anderen brengen Hem ook naar ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Johannes schrijver van een reactie van gisteren 24 oktober 2017 om 06:53, vaste en toevallige bezoekers metgezellen van de rijke website Dagelijks Bijbelcitaat.

    Graag vrijblijvend nog een persoonlijke aanvulling op de uitspraak van Nietzsche: God is dood.

    Ik kan alleen maar aanbevelen om even een klein half uurtje uit te trekken om naar de zeer wonderbare uitzending van De Verwondeing ( NL2) van vorige zondag met als gast Andre van der Braak te kijken. Een uitzending die beantwoord aan : de ochtendstond heeft Go(u)d in de mond. Deze uitzending is te zien via uitzending gemist en met onderstaande link.

    https://www.kro-ncrv.nl/deverwondering/seizoenen/seizoen-2017/andre-van-der-braak

    Aan iedereen een gezegende dag en alle goeds onder de gedachte: Heer wees mijn zondaar genadig om te blijven werken door, voor, met en in Uw Liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. beste anoniem. ik heb deze uitzending ook gezien en was zeer geraakt. 'wonderbaar' en vol van Gods Liefde. Ik kan je aanbeveling niet anders dan volmondig ondersteunen.

      Verwijderen
    2. Dank u.
      De knechten (ver-)wachten
      ook dobberend in de donkerte

      Ze luisteren naar wat wordt gevraagd en gebracht
      De koning is dood.
      Ze roepen : Genade aub

      Verwijderen