.

.

maandag in week 2 door het jaar

'Niemand verstelt een oude mantel met een lap die nog niet gekrompen is, want dan trekt de nieuwe lap de oude stof kapot en wordt de scheur nog groter. Niemand giet jonge wijn in oude leren zakken, want dan scheuren ze open en gaat de wijn verloren, net als de zakken zelf. Jonge wijn hoort in nieuwe zakken', zegt Jezus ons vandaag.

De 'nieuwe wereld', de 'nieuwe schepping', waar wij hopelijk deel van willen uitmaken, heeft Jezus als het levend centrum van haar beleving. Dat was nieuw. Dat is nieuw. De Kerk is geroepen om van binnenuit dit nieuwe, Jezus zelf, te belichamen.

In de geloofsbelijdenis bidden we: 'Ik geloof in de heilige katholieke Kerk'. Heilig, ja, dat is ze, toch de Kerk met een hoofdletter, want Jezus is haar hart.
De kerk met een kleine kerk is de belichaming die dikwijls zwak en lauw is, ook soms nalatend of zelfs zondig.
Doch in wezen is de Kerk heilig en het is haar roeping dat heilige te belichamen door een gemeenschap te vormen die vanuit haar hart liefdevol aanwezig is op alle plekken in de wereld, bereid met ieder broederschap aan te gaan door welgemeend de hand te reiken, door vrede te verkondigen en te stichten, door te werken aan verzoening, door de armen daadwerkelijk nabij te zijn, …

Met z'n allen zijn we geroepen om als één gemeenschap het Lichaam van Christus te zijn, op de plek waar we wonen en werken, met de mensen waarmee we dagelijks te maken hebben, op die plaatsen waar we ons als christenen engageren.

Werk aan Gods winkel.

kris

4 opmerkingen:

  1. Saül, de nieuwe koning van Israël, moest optrekken tegen de Amalekieten, Israëls vijanden, en hij moest ze vernietigen. Hij moest de ban voltrekken aan hun goederen. Wat heeft Saül dan misdaan? Hij heeft zich op de buit geworpen, de beste runderen en schapen gespaard zogezegd om ze aan de Heer te offeren. Neen, zegt Samuël, u hebt u willen verrijken. Je moet God gehoorzaam zijn, dat is zelfs beter dan offers. Ik heb hier al gezegd dat wij zulke teksten geestelijk moeten lezen. Israëls vijanden, dat zijn onze zonden en bekoringen. Wij mogen niet doen zoals Eva, die zag hoe aantrekkelijk de vruchten waren van de verboden boom. Ze at ervan, ze gaf ervan aan Adam. Neen, wij moeten tegen het kwaad radicaal neen zeggen, niet een beetje toegeven en dan zeggen: Dat is zo erg niet, ik heb toch Gods Wil gedaan! Dat is wat Saül deed: toegeven, iets van het kwaad voort laten bestaan. Jezus wil ons radicaal goed en nieuw. Hij komt geen lap naaien op ons oude kleed, Hij geeft ons een totaal nieuwe outfit. Hij komt geen verouderde wijn in onze vaten gieten, Hij brengt jonge wijn die nog wat kan rijpen, waarmee we ons leven lang verder kunnen, de heiligmakende genade, zoals men dat vroeger zei. Daarom moeten christenen niet altijd in zak en as zitten, het hoofd gebogen. Neen, wij mogen blij zijn en feest vieren omdat de Bruidegom bij ons is. In Jezus kwam God bij ons wonen. Nog altijd leeft Hij in de Kerk. Mocht het geen kerkje worden, zoals Kris zegt. Want Jezus wil ons radicaal nieuw, geheel en al heilig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht de kerk weer Kerk worden. Dat is wat ik hoop, want daar is nood aan.

      Verwijderen
  2. Jezus is de nieuwe wijn,Jezus maakt nieuw,Hij wil ons oude hart ons verleden vernieuwen als we het maar aan Hem geven,Hij wil ons hart jong maken,eeuwig jong als we maar met hem verbonden blijven en al onze oude zonden en fouten in Zijn licht bekijken,in Zijn licht plaatsen,Hij wil ons hart nieuw maken.Wat een prachtig Evangelie !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laten we ook de Kerk (wij en Zijn bedienaren) in Zijn licht plaatsen,Hij is de Bruidegom,Hij heeft voor eeuwig trouw beloofd aan de Kerk ---voor eeuwig !!!

      Verwijderen