.

.

maandag in de 5e paasweek

Vandaag zegt Jezus tot ons: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat Ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en Ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat Ik zeg.'

Het zijn niet mis te verstane woorden: Houden van Jezus is doen wat Hij vraagt. Wie niet doet wat Hij vraagt kan wel zeggen dat Hij van Jezus houdt, maar in feite is dit laatste niet zo.

Houden van Jezus betekent zijn inwoning toelaten; met de Vader bewoont Hij immers ieder mens die de liefde liefheeft. Zij zijn de bron, de oorsprong, de ziel, de zin van ons liefhebben.

Maar, zoals het Bijbelcitaat van vandaag aangeeft, moet ‘houden van Jezus’ handen en voeten krijgen in ons dagelijks leven. Een geloof zonder daden is een dood geloof, daar heeft niemand iets aan; wijzelf niet en vooral onze naaste niet. Liefhebben vraagt act, engagement, in beweging komen. Niet enkel leven met de intentie een liefdevol mens te zijn, maar leven met liefdes-daden.

Voor de ene kan dat een zichtbaar engagement zijn binnen een of ander liefdadigheidswerk, voor een ander kan z’n liefde zich heel eenvoudig voltrekken op de werkvloer, voor weer een ander kan zich dat door omstandigheden – bijvoorbeeld door hoge ouderdom - uiten in ‘bidden voor’ (een verborgen maar zeer verdienstelijk liefdeswerk aan Kerk en wereld). Of gewoon vriendelijk zijn tegen ieder die je tegenkomt… klinkt cliché maar we beseffen nooit genoeg hoe ‘goed’ dat voor mensen kan doen.

Belangrijk is dat we leren ons leven in het leven van Christus te leggen, opdat onze liefde kan groeien in Hem. Op deze wijze laten we ons leiden door Hem, en zal onze liefde zich steeds meer uitzuiveren, groeiend in Hem.

kris

4 opmerkingen:

  1. Vervolging en succes, dat was het wisselend lot van Paulus en zijn gezellen. In Jezus' leven was het niet anders. Ook in het leven van de Kerk blijft dit wisselend lot. Vijftig jaar geleden nog een triomfantelijke massakerk in Vlaanderen, nu een kleine gemeenschap die vaak nog haar mond niet open mag doen. Maar Jezus leeft! De Kerk ontwaakt in Azië en Afrika met een overvloed aan religieuze roepingen. Paulus kan een lamme man genezen. Vraag niet hoe of of dat mogelijk is. Wonderbare genezingen gebeuren ook nu nog na gebed of tijdens een bedevaart. Maar zoals een oude missionaris eens zei tot onze bewoners: 'In de tijd van Jezus stond de geneeskunde nog nergens, nu hebben wij goede dokters en klinieken. Dat is nu de normale weg naar genezing'. Ook de H. Pater Pio zond de zieken eerst naar de dokters. Pas als alles uit de hand liep, kon hij (soms / vaak) ingrijpen met zijn gebed. Maar laten wij daar nu niet stil bij staan. Jezus leeft en de Kerk, dat zijn wij, wij moeten Hem verkondigen, Hij die door God gezonden werd om ons in te zaaien in Gods heerschappij en ons zo gelukkig te maken. In India bv. is het op religie gegrondveste kastensysteem erg mensonvriendelijk. De laagste standen die daar niet meetellen, krijgen door het Christendom hun waardigheid terug die God ook aan hen gegeven heeft. Maar ook daar en juist daarom wordt de Kerk ook aangevallen. Het komt erop aan onder Gods heerschappij te leven. Onder de heerschappij van de enige en ware God. Uit zichzelf kwam India met al zijn diepe oosterse wijsheid daar nog niet aan toe. Dat kan je maar als je Jezus' gebod onderhoudt, d.i. God en de naaste liefhebben. Dan heb je ook Jezus lief en door Jezus kom je tot een diepe kennis - wat een heerlijk woord: kennis hebben, is liefhebben en mekaar beter leren kennen. Door Jezus kom je tot een diepe kennis van God, tot een kennis van de uiteindelijke werkelijkheid. Het is door onze praxis van de liefde, de eredienst voor God en de concrete zorg voor concrete mensen, dat wij tonen dat we van God houden en leven in Zijn heerschappij die enkel liefde is. Dan komt de Vader met de Zoon, met Jezus in ons wonen. Dat gebeurt maar in de kracht van de H. Geest die Jezus ons zenden zal en om wiens komst wij straks weer gaan bidden in de Pinksternoveen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens het Catholic Multimedia Center zijn dit jaar al vier priesters gedood in Mexico en zijn er sinds 2012 reeds 23 vermoord. Afgelopen woensdag nog werd aan de rand van Mexico-stad priester Ruben Alcantara Diaz doodgestoken in zijn kerk.

    Bron: Crux, Zenit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. laten wij denken aan de priesters in Mexico door
      ons dagelijks gebed er aan op te dragen..en hopend dat het stilaan minder voorkomt...Maria sta ons bij rd.

      Verwijderen
    2. Ja, dat heb ik ook gelezen. Nog altijd niet te begrijpen hoe onze wereld Jezus en Zijn boodschap niet aanvaardt. Moge de Heer de gedode priesters overvloedig zegenen in het eeuwig leven en moge Hij de daders vergiffenis schenken en hen om doen keren. Het is overal hetzelfde verhaal: als mensen niet de ware God aanvaarden of kennen, komt er veel leed en ongerechtigheid in de wereld. Ook onze samenleving hier moet oppassen. God wordt buiten spel gezet, maar ondertussen stijgt de misdadigheid en de onrechtvaardigheid dat rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer. Om dan nog maar te zwijgen van het leed dat men aan het ongeboren leven en aan het zieke leven aandoet. Alleen Jezus kan ons de echte waardigheid van elke mens garanderen, omdat Hij echt van de ene ware God komt en Hem aan ons ook doet kennen.

      Verwijderen