dinsdag in de vierde week van de advent

Vandaag horen we Maria zingen: 'Mijn ziel prijst en looft de Heer, mijn hart juicht om God, mijn redder.'

Wie in ontmoeting leeft met God, en wie zich daardoor ten diepste gered en bevrijd weet, draagt diep vanbinnen vreugde. Daarom geen uitbundige vreugde met veel toeters en bellen, maar een innerlijke vreugde; een jubel zeg maar die als het goed is straalt op ons gezicht en zichtbaar is in wat we doen.

Iets dergelijks lezen we vandaag in het evangelie in dat prachtige lied dat we ‘het magnificat’ zijn gaan noemen. Maria prijst God omdat Hij omziet naar het kleine, omdat Hij het nederige uitkiest om zelf gebaard te worden voor de mensheid. Maria weet zich aangeraakt door God en dat doet haar ziel in vreugde ontvlammen.

Lieve mensen, wij zijn Maria niet, en we zijn geen fysische dragers van de Heer, en we zullen Hem ook niet zichtbaar baren. Anderzijds zijn we wel geroepen Maria te zijn, dragers van de Heer, geroepen Hem te baren voor de mensheid.

Mogen we ons gelovig bewust zijn van deze aanraking door God aan ieder van ons. En laten we ons daarbij spiegelen aan Maria. Ja, laat ons klein zijn en nederig, beschikbaar en dienstbaar. Opdat ook wij dragers zouden zijn van de Heer, geroepen Hem te baren in elk gebed voor de mensheid, in elke daad van liefde.

Moge dit gebeuren onze ziel doen jubelen, ons hart doen juichen. Om God.

kris

Reacties

  1. Met de eerste lezing heb ik wel moeite. Bidden en smeken om een kind te mogen ontvangen en het dan niet zelf opvoeden maar naar de tempel brengen. In deze tijd zouden we zeggen dat je kind geen bezit is en dat je daar niet over mag beschikken. Voor mij strookt dat niet met een liefdevolle God. Ik denk dat dit het verschil maakt tussen Het O.T. en het N.T. Jezus gaf aan dat het om Liefde ging en niet om de letter van de wet. Maar ik ben geen exegeet en daarom is dat zo moeilijk te begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wet van Mozes schreef voor dat al het eerstgeborene aan de Heer toegewijd moest worden. Dit hier was één van de manieren waarop dit gebeurde.

      Verwijderen
    2. ik moest ook weer even denken toen ik deze bijbelpassage las. ik denk dat het de moeder toen niet zozeer ging om het bezitten van een kind maar om de schande van het kinderloos zijn. zij wilde een kind om bij te dragen als vrouw aan de wereld. andere tijden...

      Verwijderen

Een reactie posten