zaterdag in de 3e paasweek

Jezus vroeg aan de twaalf: ‘Willen jullie soms ook weggaan?’

Gisteren was ik in het woonzorgcentrum waar ik werk in gesprek met een bewoner die werkelijk leeft vanuit haar geloof. De vriendschap met de Heer heeft, sinds haar volwassen leeftijd, altijd centraal gestaan. Ze kan Hem niet wegdenken uit haar leven. Zij heeft vele mooie perioden en momenten gekend in haar tot nu 86-jarig bestaan, maar ook lastige perioden die heel wat leed met zich meebrachten. Ieder huisje zijn kruisje… was ook haar deel. Maar dit laatste was voor haar geen reden om de Heer in twijfel te trekken, en zeker niet om Hem te verlaten, integendeel. Op momenten dat het leven lastig was wist ze zich door Hem gedragen. Zoals ook nu, waar ze erg geconfronteerd wordt met de broosheid van haar fysieke bestaan. Een mooie en sterke vrouw.

Zoals regelmatig, was ik dus ook gisteren met haar in gesprek. Het gesprek ging over – dat gebeurt wel eens meer – het ‘kerkverval’ zoals zij dat noemt. Ze vindt het zo merkwaardig dat er nog zo weinig mensen naar de kerk gaan op zondag. Nu moet je weten dat de zondagse viering voor haar altijd centraal heeft gestaan. Het was het hart van haar leven. De eucharistie… wat kan ze daar met veel liefde over praten. Met vele ‘kerkgangers’ is zij altijd actief geweest in het parochieleven, samen met haar man. Dat je je engageerde in de het kerkgebeuren was voor haar een logisch gevolg van haar katholiek-zijn.
Nu stelt zij vast dat er heel wat initiatieven die vroeger vanuit de parochie ofwel niet meer bestaan, of langzaam maar zeker dood bloeden. Als ze daarover praat wordt ze stil; vanuit droefheid.

Zij komt uit een kerkgebeuren dat het Vlaamse katholieke landschap erg gekleurd heeft. Het ‘leven van de Kerk’ speelde zich af onder en rond de kerktoren. En daar zit natuurlijk iets moois in. Het waren mensen die zich gaven aan het gebeuren, en daar vreugde en voldoening in vonden. Er was een eenheid tussen de zondagse Mis, hun engagementen en hun persoonlijk leven. Toch wel mooi.

Je kan je dan vragen stellen of men toen niet teveel leefde enkel alleen binnen hun eigen katholiek kringetje… Maar feit is: ze deden het toch maar. Chapeau.

Maar nu lijdt ze dus, in zekere zin, onder het feit, dat dit schijnbaar verleden tijd is. Ik tracht haar dan te troosten met te zeggen dat er vandaag de dag toch nog heel wat mensen zijn die vanuit hun christen-zijn zich toch wel engageren op vele vlakken in de samenleving, en dat het geloof zeker niet dood is. Ik tracht haar uit te leggen dat er heel wat verschuiving is inzake christelijk engagement. Hoewel er nog veel gebeurt binnen de eigen parochies kijkt men vandaag de dag dikwijls verder: men komt meer samen met mensen uit het bisdom, er ontstaan nieuwe initiatieven (ook door heel wat jongeren) om het leven in de Kerk gestalte te geven, er gebeurt heel wat online,… Er leeft wel wat, maar je moet het natuurlijk willen zien. Het is niet meer als vroeger. Het is anders. Maar het is niet dood. Dat laatste zou doemdenken zijn.

Maar hoe positief je ook over het huidig christelijk klimaat praat (met de bewoonster bijvoorbeeld die ik hierboven aanhaalde), feit is natuurlijk ook dat er heel wat mensen niet meer willen weten van de Kerk. En zij hebben daar beslist hun eigen redenen voor. Redenen die we trouwens ernstig moeten nemen. En als christenen zouden we – denk ik – meer bereid moeten zijn met hen daarover in gesprek te gaan.
Dat er behoefte is naar dergelijke gesprekken is zeker zo. Dat merk ik dagelijks bij de jonge generatie collega’s binnen het woonzorgcentrum. Alleen is het niet altijd makkelijk het goede gesprek aan te gaan waar de juiste snaren worden aangeraakt en de juiste en goede woorden worden gebruikt. Dat vraagt een zekere tact, een ‘neerdalen’, een willen luisteren en ontvangen, om vanuit een groeiend vertrouwen goede woorden te kunnen zeggen. Maar het is zeker mogelijk, en zoals gezegd: er is veel behoefte naar. Want vele mensen leven met leegte, met een soort religieuze dorst die niet of nauwelijks gelest wordt.

Jezus vraagt vandaag: ‘Willen jullie soms ook weggaan?’
Ik denk dat deze woorden van de Heer ons moeten aansporen tot twee zaken, namelijk tot gebed voor Kerk en wereld, en tot engagement wat betreft het aanspreken van mensen.
Gebed zou altijd aanwezig moeten zijn. Niet enkel omdat we zelf verbonden zouden blijven met de Heer, maar ook omdat we in het gebed aan God mogen vragen dat Hij mensen aanraakt en tot zich trekt. Het missionaire aspect van onze Kerk, en gebed, zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Vooral oudere mensen, die dikwijls niet meer actief de straat op kunnen, vinden soms hierin een nieuwe roeping in hun oude dag.
Maar van belang is dus ook dat mensen aangesproken worden: met woorden, door voorbeelden, uitnodigingen allerhande. Hoe we dat precies moeten aanpakken vraagt gezond en liefdevol boerenverstand. Maar ik denk dat we vandaag de dag hier bijzonder aandacht aan moeten besteden.

‘Willen jullie soms ook weggaan?’, mogen we ook beluisteren aan ons eigen adres. Kiezen we voor de Heer, of nemen we afstand van Hem? Engageren we ons – als gedoopten – in de Kerk, of laten we het liever aan anderen over? Sluiten we ons aan bij goede initiatieven, starten we eventueel zelf iets nieuws op, of kiezen we voor een leven getekend  door ‘de anderen moeten het maar doen’?

Lieve mensen, laten we Pasen serieus nemen. Moge de genade van Christus’ opstanding werkzaam zijn in ons leven, in onze gemeenschappen, onze parochies, onze gezinnen en waar dan ook waar we als christenen samenkomen.
De Heer is verrezen. Laat ons dan ook paasmensen zijn; in eenvoud en vreugde.

kris

Reacties

  1. het farizeeisme is ook een soort mentaliteit van: 'ik heb gelijk, de ander heeft ongelijk'
    Als ik het vele politiegeweld zie in Antwerpen dan stel ik mij ook wel vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Wilt ook gij heengaan ?" Ik begrijp de droefheid van de vrouw in kwestie. In deze coronatijd worden slechts 15 mensen toegelaten voor een H. Mis. Veel priesters zijn niet bereid tot meer dan 1(één) mis waardoor mogelijkheid tot meerdere aanwezigen.
    60 j. geleden deed elke priester 's zondags 3 missen + preek en hulp bij communie-uitdeling + lof en aanbidding... En waar zijn onze bisschoppen ? Maken zij allen deel uit van de loge ? Voor een koers kan een kerk "veilig" zijn voor 100 journalisten maar niet voor gelovigen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je maar weet dat onze bisschoppen de nodige zorg dragen voor het geheel en voortdurend in contact staan met de overheid. Het gaat echter om méér dan 'onze' Kerk, 'onze' parochie, 'mijn' mis (wat zou dat egoïstisch en zelfs niet eens christelijk zijn). Het gaat even zeer over alle andere kerken en kerkgenootschappen, over joden, moslims, boeddhisten en alle andere religies in ons land. De situatie is complexer dan velen denken. Eerst goed informeren vooraleer kritiek te uiten. Eerst weten waarover het écht gaat, dan pas spreken. En anders... schoon zwijgen. (In alle vriendelijkheid geschreven). Al aan gedacht om de bisschoppen eens een kaartje te sturen en hen een hart onder de riem te steken? 't Is maar een suggestie...

      Verwijderen
    2. Klopt Anoniem 10:12
      We moeten het geheel zien en daarin onze verantwoordelijkheid nemen. En dat doet onze Vlaamse Kerk zeer goed.
      Goede suggestie om onze bisschoppen eens een kaart te sturen ;-)

      Verwijderen
  3. Rechten van holebi's en transgenders worden blijkbaar fors verdedigd.
    Wie het niet eens is wordt doodgezwegen of artikels in pers, waaronder Kerk en Leven, wijzen niet naar God zoals Hij bedoelde met de schepping van de mens als man en vrouw, maar naar onverdraagzaamheid.
    Kerken (Huizen van God) worden volledig "gemoderniseerd" tot polyvalente zalen met veelal niet-religieuze activiteiten. God moet Zijn huis delen.
    Kerken worden in snel tempo ontwijd en herbestemd.
    Maar de rechten van ALLE gelovigen op eucharistie verdedigen is blijkbaar onmogelijk wegens rekening moeten houden met andere kerken, Islam, Joden, enz.
    Vaccinaties, geproduceerd met cellen van geaborteerde foetussen (weinigen zijn hiervan op de hoogte) worden door de Kerk gepromoot met een filmpje.
    Winnaars : abortus- en gewetenloze farma-industrie. Over bekering wordt nauwelijks gesproken. De vrienden van Satan lachen zich krom.
    Wie vreest nog de toorn van God ?
    Arme Kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijkbaar heb je nooit de rechten van de mens gelezen. Zij zijn gebaseerd op de christelijke waarden. Misschien wist je dat niet? "NIEMAND mag uitgesloten worden op basis van ras, taal, geaardheid enz..." Betekent dat: alles goedkeuren? Neen! Maar wél de mens achter de feiten in liefde aanvaarden zoals hij is. Wérkelijk aanvaarden!
      Ook je beeld over God (Gods toorn... enz...) bijstellen. Lees vooral het evangelie. Keurt God dan alles goed? Neen! Maar Hij houdt van de mens zoals hij is; tot in het oneindige. Dat is wat Jezus ons leert. Maak van God geen tiran! Misschien wordt Hij dan pas écht toornig...

      Verwijderen
  4. Beste anoniem van 15:00,
    kun je mij eens contacteren via bijbelcitaat@bijbelcitaat.be ?
    Waarvoor dank.
    Met een genegen groet,
    kris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jezus is de Goede Herder. Vertrouw niet op mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezus is de Goede Herder. En deze is werkzaam in jezelf, in omstandigheden, in anderen. Zo vaak hoor ik hoe mensen Hem ervaren hebben door ontmoetingen met medemensen. In die zin mogen we natuurlijk vertrouwen op mensen, uiteraard met de nodige onderscheiding.
      Ik persoonlijk dank de Heer dat Hij al zo vaak heeft gesproken tot mij via mensen. Ja hoor.

      Verwijderen

Een reactie posten