dinsdag in week 5 door het jaar

VAN BINNEN NAAR BUITEN
(Bij Mc 7, 1-13)

Jezus sprak tot de schriftgeleerden en farizeeën: ‘Hoe treffend is de profetie die Jesaja heeft uitgesproken over huichelaars als u! Er staat immers geschreven: "Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is ver van Mij"'

Bidden is buiten- én binnenkant. De binnenkant doet ons God ontmoeten. De buitenkant geeft vanuit de binnenkant leven aan Kerk en wereld. Voor wie enkel de buitenkant dient bestaat het gevaar erin dat hij of zij God ontloopt en dat het enkel een eren van God wordt met de lippen, terwijl het hart ver van Hem, en dus ver van de liefde is.

Laten we God ontmoeten met het hart, vanuit Gods Geest in ons gelegd bij ons doopsel. En laten we vanuit dit gebeuren de deuren van ons hart wijd open zetten voor de wereld, haar welkom hetend alsof Christus zélf door al die mensen naar ons toekomt. Laat ons op deze wijze broederschap vormen met állen; verinnigd in de Heer, van binnen naar buiten.


Laten we bidden

Vader,
schenk ons de gave van het innerlijk gebed,
waarin wij in de liefde van uw Geest
Christus ten diepste mogen ontmoeten.
Mogen wij in Hem
tafelen aan uw Drie-ene Liefde,
als een gebed zonder ophouden,
U belichamend naar allen en alles.
Door Christus, onze Broeder en Heer.
Amen.


Lieve mensen, laat ons aandacht geven aan onze binnenkant, opdat onze buitenkant moge stralen van Gods goedheid.

Een mooie dinsdag voor ieder van jullie.
Met een genegen groet, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Eer ik God werkelijk met mijn hart, of is het meer een gebeuren van de lippen?

Geef ik mezelf de ruimte en de tijd om Gods liefde ten diepste te doorvoelen?

Ben ik bereid elke vorm van schijnheiligheid naast me neer te leggen?

Heb ik dezelfde eerbied voor m'n medemens als voor God?

Reacties

  1. Jacqueline Van Eynde6 februari 2024 om 08:27

    Door een opmerking van onze pastoor ,als we voor de Consecratie zeggen
    "IK ben met mijn hart bij de Heer !!!"
    : 'Let ik er méér op om werkelijk alle aandacht naar HEM te richten !'
    Ja ik keer me wel vaak naar de Heer dagelijks !
    Maar dat wil niet zeggen dat ik me dan meer heilig voel!
    ' Niet zij die zeggen Heer Heer zijn zij die in het Rijk der Hemelen komen '!
    "Schijnheiligheid "is een woord en een daad welke ik verafschuw !
    En toch ... het gebeurt me soms in het oordelen en roddelen over mensen!
    Daar bid ik vurig om dat de Heer mij daarvan geneest ! t
    Maar zij die de Wil van Mijn Vader doen !
    Putten diep in ons waar Zijn Geest woont en 'Liefhebben '
    Mezelf ,mijnmedemens en God !
    Oprecht dank Kris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jezus laat zien dat iedere godsdienst zowel gebruikt kan worden voor het goede als voor het kwade. laat ik daar voortdurend attent op zijn in mijn denken en doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Wij zijn met ons hart bij de Heer". Dat kunnen we maar in waarheid zeggen als we ook met ons hart bij de mensen zijn, vooral de noodlijdenden, vreemdelingen en vluchtelingen. Doen wat we kunnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De leestip van vandaag is wel betalende..🥴

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geerte, je kan toch gratis inloggen voor dit artikel ?

      Verwijderen
    2. De leestips is alleen te lezen middels abonnement. Ik kan het dus niet lezen, jammer.

      Verwijderen
  5. Nee. Niet erg , was alleen verwonderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uw leestips zijn dikwijls zeer verrijkend ook. Waarvoor dank.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten