vrijdag in week 1 van de veertigdagentijd

VERZOENING EN HERENIGING
(Bij Mt 5, 20-26)

Het evangelie van vandaag raakt het hart aan van de veertigdagentijd, namelijk 'verzoening'. Verzoening met de medemens, verzoening met God.
Etymologisch gezien komt het woord 'verzoening' van het Latijnse woord 're', wat 'opnieuw' betekent, en 'concilare', wat 'vriendschappelijk maken' betekent. Het is de handeling waarbij twee mensen, of groepen, weer vriendschappelijk worden na een meningsverschil of één of andere vorm van gebrokenheid.
Wanneer we zoeken naar voorbeelden vinden we dit wel: rondom ons en hopelijk ook in ons eigen leven. Het ligt al moeilijker wat God betreft, omdat ons gebrek aan nederigheid vaak in de weg staat om te zien of er überhaut iets gebroken of gekwetst is in onze relatie met God.
Nochthans is het goed om ons hiervan bewust te zijn, zowel wat de gebrokenheid tussen mensen betreft alsook de gebrokenheid tussen mens en God. Als we ons hiervan gelovig bewust zijn, kunnen we er ook mee aan de slag. En als dit een vrucht is van de veertigdagentijd ... dan zijn we goed bezig.

Laten we er goed over waken dat we dit bewust-zijn ons niet toe-eigenen. Want dan begeven we ons op het pad van de zelfredding. In het bewustzijn van onze gebrokenheid met mens en/of God mogen we de uitgestrekte hand van God zien die ons iets laat weten. Dat kan je alleen maar in diepe dankbaarheid ontvangen. In de bewustwording is het Gods liefde die in zekere zin ons hart kwetst, maar in de kwetsure is Hijzelf in zijn Zoon aanwezig met enkel en alleen barmhartigheid. De verzoening, waar Hij ons zal naar doen smachten, zal ons geschonken worden, wanneer we ons toevertrouwen aan zijn helende werking in ons.

Ook hier is het stille gebed - naar mijn mening - weer de sleutel om dit proces te laten gebeuren. Het is je neerleggen in de gloed van de Geest, die je in het bevrijdend gebeuren van Christus zal brengen.

Meer dan wie ooit was en is Jezus zich bewust van de gebrokenheid tussen mensen onderling en tussen mens en God. Jezus zal er alles aan doen om - mét ons - deze gebrokenheden te helen.

Laten we Hem welkom heten in ons leven, opdat Pasen mag gebeuren.

Laten we bidden

Vader,
wij bidden om genade.
Mogen we ons verzoenen met U,
en met elkaar.
Opdat U een gezicht krijgt
in deze wereld vol conflicten.
Door Christus, onze Heer.
Amen.

Een vrede-volle vrijdag.
kris


Vragen om mee op weg te gaan

Ben ik bereid de weg van de verzoening te gaan naar mensen toe waarmee ik in conflict lig?

Geef ik Christus de ruimte om mij - doorheen Hem - in verzoening te brengen met God?

Reacties

  1. Heeft er iemand een idee hoe je "verzoening" op een goede manier kan aanleren in je gezin? Hoe je kan aanleren dat er in een "rotzak" ( helaas wordt dit woord nogal eens gebruikt) ook goedheid zit en dat die persoon niet met opzet verkeerd doet... Zulke woorden wil ik in ons gezin niet, maar helaas zitten ze er wel. Onze kinderen zijn pubers, jongvolwassenen. De sociale media, de scholieren, de ... Die woorden komen zo snel over de lippen. Is dit ego? Wat is dit allemaal in deze wereld... Momenteel kan ik alleen maar bidden en hopen en het in Zijn handen leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben 15 jaar geleden gescheiden en vader van twee jong volwassen jongens. vertel over de goede dingen die je weet en herinnert. ook die van de partner waarvan je gescheiden bent. vermijdt zelf om slecht over mensen te spreken maar benoem het verdriet. kinderen opvoeden is vooral een voorbeeld zijn.

      Verwijderen
    2. Beste Stefan. Ik ben niet gescheiden en het woord 'rotzak' is voor mij zeker niet van toepassing op mijn echtgenoot. In mijn ogen is het zelfs helemaal op niemand van toepassing in deze wereld. Voor mij zijn we allemaal kinderen van God en natuurlijk mogen we fouten maken, maar iemand afrekenen op 'fouten' en daarom er een 'rotzak' van maken... daar geloof ik niet in. Dat helpt niemand.
      Ik denk dat daden, die we doen (fouten, die we maken) niet hetzelfde zijn als de mens in persoon.
      Ik probeer telkens het goede in de mensen te vertellen, maar het is moeilijk als je dan naïef genoemd wordt of te goedgelovig.
      Daarom vroeg ik naar tips van mede-gelovigen.
      Vriendelijke groeten en een mooie gezegende dag toegewenst.

      Verwijderen
    3. Misschien een heel klein voorbeeld. In mijn werkomgeving in Den Haag, waar ze niet schuwen om ruwe taal te gebruiken, heb ik gezegd dat ik liever niet had om die ruwe taal te gebruiken. In mijn bijzijn. En het werkte. Op een gegeven moment zeiden ze uit zichzelf als ze zich op die manier uitdrukten, o sorry, dat heeft Riet liever niet. Ik antwoordde dan met een of andere leuke opmerking van, “noop het maar in je oren. Het hielp echt wel, althans niet in mijn bijzijn. De serie van luizenmoeder heb ik na een uitzending niet meer bekeken juist vanwege die ruwe taal. Ik wens u veel succes bij deze moeilijke taak. Vraag hulp om een goed inzicht te krijgen hoe u dit het beste aan kunt pakken. Roosje

      Verwijderen
    4. Beste,
      het lijkt me heel helpend om inderdaad een onderscheid te maken tussen een mens en zijn gedrag. Iemand heeft iets fout gedaan, maar is daarom geen slecht mens. Een persoon is meer dan zijn daden. (Je kan bv. vragen aan je kinderen, noem eens een positieve eigenschap van die persoon. Of laat hen inzien dat zij zelf soms ook 'fouten' maken.) Vanuit gelovig perspectief is elke mens ten diepste gezegend, iedere mens is in zijn kern licht en liefde. Jezus had een positief en krachtig mensbeeld. De auteur Ria Weyens spreekt in haar boek 'scheppende overgave' over de 'erfzegen'. De erfzegen verwijst naar de goddelijke natuur in elke mens. De oorspronkelijke betekenis van zonde is vnl. je levensdoel missen (Grieks 'hamartia), je afzonderen van je diepste wezen, van je medemens en van God. Zonde werd/wordt vaak als moraliserend opgevat (schuld, fout, hoogmoed...) Dat is echter een eenzijdige vertaling van het Grieks. "Verlossing betekent dat Jezus ons bewust maakt van ons levensdoel." De ervaring van mystici en alle grote spirituele meesters verwijst naar een ervaring van eenheid.
      Ik houd dan ook niet van het woord gebrokenheid. Wij kunnen ons afsluiten, maar de Liefde is er altijd. We blijven in Gods hand, wat we ook doen. Laten we de erfzegen centraal stellen!

      Verwijderen
    5. 'verzoening' wil niet zeggen dat je alle daden en woorden van een ander goedkeurt, maar dat je open wil blijven staan voor nieuwe kansen. ook denkend aan de 'verzoening' die je zelf nodig hebt. en denkend aan het woord in de bijbel: "behandel de ander zoals jezelf behandeld wil worden" (ook na het maken van eigen fouten). Voor mezelf: ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik 'streng' ben voor een ander (zijn gedrag bv), maar altijd mild voor mezelf ben.

      Verwijderen
  2. Vader,
    wij bidden om genade.
    Mogen we ons verzoenen met U,
    en met elkaar.
    Opdat U een gezicht krijgt
    in deze wereld vol conflicten.
    Door Christus, onze Heer.
    Amen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten