6e paaszondag - B

UITVERKIEZING IN LIEFDE

'Jullie hebben niet Mij uitgekozen, maar Ik jullie, en Ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht.'
Zo horen we Jezus vandaag zeggen tot zijn leerlingen, en tot ieder van ons.

Een tijd geleden had ik een gesprek met een religieuze zuster over deze uitspraak van Jezus. Ze vertelde me dat ze elke ochtend aan deze woorden van de Heer denkt, met de gedachte dat Jezus haar persoonlijk uitkiest om verenigd te zijn met Gods liefde. Ze ervaart dit als een geweldige eer: dat de Heer haar elke dag opnieuw persoonlijk uitkiest.
Maar weet, beste mensen, Hij doet dat niet alleen bij deze zuster, maar bij ons allemaal. Ja, elke ochtend word jij persoonlijk door de Heer uitgekozen om Gods liefde te belichamen. Hij spreekt je aan bij je naam, nodigt je uit om je aan Hem te geven, zodat je, verbonden met Hem, de dag zou doorgaan. Om vruchten voort te brengen, zoals het citaat zegt, blijvende vruchten, vruchten van liefde.

Jezus spreekt ons, jij en ik, elke ochtend heel persoonlijk aan ... Zijn we ons daar wel van bewust? Wat een eer toch. Het zou ons moeten vervullen met ontzag en dankbaarheid. Het zou ons automatisch in gebed moeten brengen, nog voordat we aan ons expliciete gebed beginnen. Voordat we aan de Heer denken, denkt Hij al aan ons. Voordat we wakker worden in ons bed, is Hij al bij ons en wacht als het ware op ons. Of beter gezegd, en zelfs juister: de Heer is bij ons, zelfs in onze slaap. Zoals Huub Oosterhuis lang geleden zo mooi dichtte: ‘Gij geeft het uw beminden in de slaap, Gij zaait uw Naam in onze diepste dromen’.
Inderdaad, dag en nacht is God in Christus bij ons, in ons zijn woord leggend, zijn woord van liefde dat ‘uitverkiezing’ en ‘uitnodiging’ inhoudt.

Ik wil graag een suggestie doen: Neem gedurende de dag af en toe een moment van stilte, sluit eventueel je ogen, en wees je bewust dat de Heer je heel persoonlijk aanspreekt en uitkiest om met Hem Gods liefde te zijn. Laat dit moment een gebedsmoment zijn, waarin je je zacht tegen Hem neerlegt. Drink van Hem, zoals een baby doet aan de borst van zijn moeder. En neem je uitverkiezing serieus, wees er diep blij en dankbaar om. Moge het je aanzetten om de dag door te gaan, verenigd met Jezus. Maak zo de soep, hang de was op, ontmoet vanuit je ontmoeting met God ieder mens die je vandaag tegenkomt.
En zo zul je vruchten dragen: in je eigen hart (vruchten van vrede), maar ook in alles wat je doet en voor iedereen die je ontmoet.

Laten we bidden

Goede God,
dank u voor het kiezen van ons,
niet alleen vandaag,
maar elke dag opnieuw.
Geef ons de genade
in uw liefde te leven
en zo vruchten voort te brengen
die blijvend zijn.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we elke ochtend vervuld worden door het besef dat ieder van ons persoonlijk door de Heer is uitverkoren en geroepen om zijn liefde te belichamen. Laat dit besef ons diepe dankbaarheid schenken en ons hart vervullen met innerlijke vreugde, zodat we volmondig 'ja' kunnen zeggen.
Zegen over deze zondag.
Genegen, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Besef ik écht dat God mij vandaag heel persoonlijk uitkiest, aanspreekt en roept?

Hoe beïnvloedt deze roeping mijn gebedsleven en alles wat ik gedurende de dag doe?

Reacties

  1. Heel eenvoudig VEEL DANK

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bijna te mooi om waar te zijn. dank je kris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, dat besef ik niet echt...
    Ik sta hier eigenlijk niet echt bij stil... Ik bid dat ik de dag geïnspireerd tegemoet ga... voor de rest van de dag denk ik nimmer aan het ochtendgebed... af en toe ervaar ik wel iets bijzonders... en dan vraag ik me af... 'zou dit door mijn gebed komen'...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het gaat om te leven in de Geest van de uit God geboren mens om wat Hij zei en vooral wat Hij de hele dag deed Hij stond er mee op en ging er mee naar bed zoals Zijn Vader .die van Zijn schepselen verlangt naar hun oprechte Liefde, ook, als je beschadigt wordt in

      Verwijderen
  4. We zijn allemaal al persoonlijk uitgekozen voor onze geboorte , onze naam staat in Zijn hand geschreven. Hij heeft ons het geschenk van het leven gegeven, en dat wil Hij iedere dag verder zetten in ons, leven geven gratis en voor niets, omdat Hij ons gekozen heeft , wij zijn gewild. Laten we proberen elke dag Gods liefde voor ons te beseffen, deze op te eisen ,vast te houden , er van te leven .Want wij zijn Zijn geliefde zonen en dochters waardoor Hij kan werken halleluja !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, die “persoonlijke uitverkiezing” treft mij ook vandaag. Die persoonlijke uitverkiezing heeft mij al die jaren geholpen om trouw te blijven aan mijn roeping. Toch treft het mij weer vandaag. Een God die mij uitverkiest iedere dag opnieuw, die mij bemind en om wederliefde smeekt. O Bron, word stroom in mij en bevloei alles tot leven wat op mijn weg komt. Amen. Madeleine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. “o Bron, wordt stroom in mij en bevloei alles wat op mijn weg komt.” Dank Madeleine.

      Verwijderen
  6. je oprecht medeleven! het gaat niet om `t resultaat het kan je tot de Kruisdood brengen!
    Bisschoppen van NL laat mensen "Huub Oosterhuis"zijn psalmen weer samen zingen en zing mee. Goede dag en mijn naam is geschreven in Gods hand

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten