maandag in week 20 door het jaar

GENADE VAN MATIGHEID

Het evangelie van vandaag is een oproep om arm door het leven te gaan. Niet die armoede waar een mens ziek van wordt, of ondervoed, of waar ouders geen eten hebben voor hun kinderen. Nee, het gaat hier om een soberheid, een wijze van leven waar je enkel die dingen tot bezit hebt die je nodig hebt. Al wat je niet echt nodig hebt kan je beter van de hand doen, liefst nog op zo'n manier dat de armen er baat aan hebben.

Het is een lastig evangelie voor ons - in de meeste gevallen - rijke mensen; rijk toch in vergelijking met vele mensen in deze wereld die écht arm zijn, gezinnen die 's morgens niet weten of ze 's avonds eten zullen hebben voor hun kinderen.

Wat die levensstijl betreft, slaan we hier in het westen nogal dikwijls de evangelische bal mis, denk ik; zowel thuis als in de Kerk. Eigenlijk is dat jammer. Als je in de Handelingen leest hoe eenvoudig de eerste christenen leefden, hoe zij alles deelden met de armen ... dan is dat niet enkel mooi, maar ook juist.

Hier in het westen hebben we wel eens de neiging om dergelijke oproepen van het evangelie te spiritualiseren. Het gaat om een geestelijke armoede, een zich leeg maken voor God, zeggen we al snel. Oh ja, daar gaat het ook om, heel zeker. Maar in dit geval, in het evangelie van vandaag, bedoelt Jezus het echt wel letterlijk. We moeten ons niets voorliegen.

Enkele jaren terug las ik een biografie van de heilige Vincentius a Paulo. Wat me opviel bij deze man (zoals me dat opvalt bij zovele heiligen en andere grote mensen binnen en buiten de Kerk) is dat hij zijn volgelingen opriep om zelf uiterst sober te leven én om hun leven ten dienste te stellen van de armen. Hoe kun je de armen helpen als je zelf niet sober leeft ... zo stelde hij. En gelijk heeft hij.

Op zich is het niet moeilijk met een groot loon enkele percenten af te staan aan de armen. Dat is natuurlijk goed en alle lof waardig. Maar het is niet moeilijk. Het is geven vanuit een luxe-situatie. Het evangelie vraagt méér: je bezit verkopen en de opbrengst aan de armen geven. Dan bezit je een schat in de hemel, zegt Jezus.

Het zou mooi en goed zijn moesten er nog eens mensen in de Kerk opstaan zoals een Franciscus of een Clara van Assisi, die huwden met 'Vrouwe Armoede' omwille van Christus en het Rijk Gods. Ze deden dat beiden zéér trouw, tot het overdrevene toe. Jammer genoeg duurde het niet lang of de franciscanen en de clarissen liepen in mooi gestreken (geen goedkope) habijten en leefden in grote kloosters, ook al leefden ze persoonlijk wel sober. En heel waarschijnlijk hadden ze hun uitleg voor hun alsmaar groter wordende huizen ... zoals ook wij wel onze uitlegsels hebben om ons rijkemansgeweten te sussen.

Geliefde mensen,
het evangelie is mooi. Maar laten we daarover niet al te romantisch doen. Het evangelie kan ook best lastig zijn, in de zin van confronterend en oproepend.

Ik stel voor om het evangelie van vandaag in ons binnen te laten zoals het er staat. Zet niet meteen deze namiddag je huis of auto te koop. Maar vul dit evangelie niet te snel in. Laat het maar een spiegel zijn met je leven en de dingen die je hebt. En wel zo dat het Woord vruchtbaar wordt, en je leven richting geeft, onder Gods zegen.
Amen.

Laten wij bidden

Heer Jezus,
tik tegen ons geweten
wanneer onze levensstijl niet is
zoals het evangelie vraagt.
Tik, en blijf tikken.
Voor ons is het misschien vervelend
maar dat moet je je niet aantrekken.
Tik maar. En blijft tikken.
En wij …
mogen wij kiezen onze financies en goederen
te delen met hen die minder hebben.
Tot lof van God onze Vader,
die één en al liefde is.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, moge het Woord ons leven richting geven. Ik wens het ieder van harte toe.
Een gezegende maandag.
kris

Reacties

  1. Welkom terug Waarde Kris ! Hopelijk een goede vakantie gehad 🙏 Mooie maandag 🍀 Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, een lastige passage voor zij die in overvloed leven. Vaak vraag en vroeg ik mij af hoe Christus zou reageren als Hij vandaag door de schatkamers van het Vaticaan, van vele kloosters en vele kathedralen zou wandelen. Zou Hij dankbaar zijn als Hij al die schittering zag ter ere van Hem? Of zou Hij reageren zoals Hij toen de tempel reinigde en de kooplieden en geldwisselaars 'het huis van gebed' uitdreef.
    Dan kan de stilte in dit "gebedshuis" mij naar de toorn van Christus voeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slik ik vrees het tweede. Het is denk ik wel goed, een paus te hebben die ons allemaal ,wereldwijd, bij de kern van het geloof houdt. Derest !!???
    De oproep van vandaag is een moeilijke en toch ....
    Blij je terug te horen en hopelijk een deugddoende vakantie hehad. En bedankt voor je volhoudend geven van jou rijkdom aan ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben in contact gekomen met mensen die maandelijks 1 tiende deel van hun inkomsten afstaan aan het 'goede doel', waarbij ze zich vooral richten op mensen in armoede in binnen- en buitenland. Bovendien zetten zij elke week 1 voormiddag hun deur (letterlijk) open voor ieder die wil naar binnen komen voor een kop koffie/thee, een luisterend oor, een gebed. Moge dit voorbeeld mij en vele anderen inspireren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jezus roept mij op om me los te maken van al het materiële, als laatste stap in een proces van wat je 'beoefening van deugden' zou kunnen noemen (‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’ ) Ik ben er nog niet klaar voor, maar het besef dat dit het ultieme eindpunt is kan mijn dagelijks bestaan richting geven om mezelf en alles wat ik heb te geven aan wat zwak en behoeftig is, zoals Hijzelf deed aan het kruis. Goede God, geef mij de kracht om deze weg te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten