donderdag in week 27 door het jaar

 PROEVEN VAN GODS LIEFDE

‘… hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie Hem daarom vragen!’

De heilige Geest is de band van liefde tussen de Vader en Jezus. Door het ontvangen en dragen van de heilige Geest mogen ook wij proeven van Gods liefde tussen Hem en zijn Zoon, en daarmee ook tussen Hem en ons, daar wij dragers zijn van de Zoon die zich met ons verenigt.

Deze band van liefde is het grootste wat God ons kan schenken. Hij zal het ook niemand weigeren die er in gebed om vraagt, zoals het evangelie van vandaag zegt. Veel van wat wij biddend vragen krijgen we niet, of niet onmiddellijk, of niet zoals wij het willen; omdat daar dikwijls heel wat onzuivere beweegredenen in meespelen. Maar Gods Geest, zijn liefde voor ieder van ons, zullen wij altijd krijgen.

Ja, God geeft in zijn goedheid het beste wat een mens zich kan indenken: zijn liefde, zijn Geest.

Moge dit bewust-zijn ons tot vrede stemmen en ons aanzetten biddend voor het aanschijn van de Vader te staan; onze harten geopend vol verlangen naar de Geest. Mogen we alzo deelgenoot worden van de liefdesstroom tussen de Vader en de Zoon, om vanuit Christus’ inwoning Gods liefde te dragen en uit te dragen.

Zalig toch om christen te mogen zijn. Het is een feest zonder einde, zoals broeder Roger van Taizé het dikwijls verwoordde.

Laten we bidden

Goede God,
wij danken U om uw Geest,
uw heilige liefde tussen U en de Zoon,
en daarmee ook tussen U en ieder van ons.
Wij danken U om uw heilige vriendschap
tussen U en de mensheid.
Wij bidden dat de heilige Geest
zich in ieder van ons mag uitstorten
opdat wij U in Christus in waarheid mogen ontmoeten,
op de wijze waarop Gij het nodig acht voor ieder van ons.
Schenk de mensheid de gave van het gebed,
opdat zij van U mag ontvangen,
zich gedragen mag weten door U,
zich door U gezonden mag weten,
zich met U verenigd mag weten.
In Christus naam.
Amen.

Een gezegende donderdag,
kris

Reacties

  1. We lezen nu al drie dagen over barmhartig-zijn. We moeten ons tot de naaste maken van ieder die op ons pad komt (parabel van de barmhartige Samaritaan). Maar dat gaat niet zonder gebed (Martha en Maria). Hoe bid je dan? Dat leerde Jezus ons gisteren in het Onze Vader. Toch blijft barmhartig zijn en het blijven voor ons moeilijk. Jezus zegt dat we het moeten blijven vragen aan God. God geeft ons altijd Zijn Heilige Geest, zoals Kris zegt. Dat is het inwonen van de barmhartige God en van de liefdevolle Jezus in ons. Dan maken ZIJ ons tot de naaste van elke ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een wijsheid doe het dan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geniet sinds jaren van het Bijbelcitaat. Met de cryptische, nogal ongenuanceerde en bovendien meestal anonieme reacties heb ik het nogal moeilijk.
    Laten we streven naar eenheid en harmonie. Dan blijft de vredeboodschap van het citaat bewaard.
    Alain

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volledig met je eens Alain.
      Ik lees ook graag de wijze en verstandige commentaar van Kris bij het bijbelcitaat.
      Spijtig genoeg zijn er soms inderdaad ongenuanceerde en belachelijke reacties zoals gisteren en vandaag!

      Verwijderen
  4. Die 'scheve reacties' zijn al langer aan de gang.
    Het is duidelijk dat dit zeer bewust wordt gedaan.
    Ik zou het moedig vinden moest mr of mvr Anoniem persoonlijk met mij contact willen opnemen, zodat we dat kunnen 'uitpraten'.
    Dus bij deze een uitnodiging, beste anoniem van de 'scheve reacties', om mij te contacteren via bijbelcitaat@bijbelcitaat.be
    Aan de anderen wil ik zeggen: laat je niet bepalen door die 'scheve reacties', je hoeft niet altijd op alles te reageren. Ik zou zeggen: blijf in de liefde, en plaats gerust jullie reacties verder.
    Alle Goeds, kris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is gerechtigheid anders dan wat krom is weer recht trekken?

      Verwijderen
  5. Mijn vraag of het moeilijk is om barmhartig te zijn is zeker geen scheve reactie, een antwoord zal ik nooit krijgen. Lees uw reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wellicht heb je je vraag verkeerd gesteld...

      Verwijderen
    2. Nee, er zijn mensen die mijn onschuldige vraag bestempelen als een scheve reactie. En dat is zeer betreurenswaardig

      Verwijderen
    3. Ik wacht nog steeds op een e-mail van je

      Verwijderen
    4. Je hebt mijn emailadres. Als u een vraag heeft zal ik die beantwoorden. Ook al krijg ik nooit een antwoord

      Verwijderen
    5. Ik ben niet de man of vrouw van de scheve reacties. Alles wat u moet weten heb ik u gezegd. Meestal in een vraagvorm. Bedoeld om over na te denken. Synodale weg volgen is een betere weg.

      Verwijderen
    6. Hoe kan ik weten wat je e-mailadres is zonder je naam te weten ?

      Verwijderen
    7. Je kan altijd een vraag stellen via mijn emailadres, ik ben niet degene met de 3 boze gezichten.

      Verwijderen
    8. Mr annoniem wat houdt u tegen op Kris zijn vraag in te gaan? Het is een eerlijke uitnodigende vraag. Is anonimiteit u zo geliefd? Waarom verbergt u zich? Een gespek met Kris zou deugdoende kunnen zijn . Succes ermee.

      Verwijderen
  6. Ik wacht nog steeds op een reactie van u

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten