dinsdag in week 4 door het jaar

OVER BLIJVENDE ZORG OP TERMIJN
(Bij Mc 5, 43b)

Mooi in het evangelieverhaal van vandaag is dat de Heer de mensen die rond het meisje stonden dat Hij zojuist weer had doen opstaan, de opdracht gaf haar eten te geven.

In de Kerk gebeurt zeer veel goeds. Zowel parochies, gemeenschappen, als mensen individueel, doen vanuit een christelijke inspiratie prachtige dingen. En dit dikwijls zonder veel tam tam, of enige publicatie. Mooi.

Maar ik zou een werkpuntje willen aanhalen dat - naar mijn mening - echt z'n aandacht verdient. Vanuit een zeer concrete hulpvraag wordt er dikwijls heel concreet hulp verleend. Waarvoor alle lof. Maar wat na die eerste hulpverlening? Het gebeurt dat mensen dan weer snel terug het leven (moeten) opnemen van vóór de hulpverlening. Dikwijls met nieuwe eenzaamheid tot gevolg, of het opnieuw moeten ervaren van (letterlijk) geen eten meer te hebben, ...

Wanneer Jezus hier zegt 'geef dat meisje te eten' mogen we daar een oproep in horen aandacht te besteden aan wat we kunnen noemen 'nazorg'. Nazorg bedoeld als 'Laat elkaar niet los', en wel op langere termijn. Levinas spreekt van aanwezig blijven (met nadruk op blijven) in het lijden; betrokken en trouw. Dit laatste is soms lastiger dan ingaan op een eerste hulpvraag. Maar het is van fundamenteel belang.

Een eenzame mens opzoeken is goed. Maar hem blijven opzoeken, zodat die mens (en ook jezelf) een zekere vriendschap gaat ervaren. Da's niet alleen waardevol maar ook zo belangrijk. Dat vraagt trouw, dat vraagt engagement, dat vraagt tijd, dat vraagt 'je geven aan'. Niet altijd evident.

Een arm gezin bijstaan op vlak van het hebben van voeding is goed en mooi. Maar morgen is er een nieuwe dag. En volgende week een nieuwe week. En deze kinderen zullen vaak opnieuw eten nodig hebben. Naast het werken aan een structurele oplossing blijft de concrete vraag naar voedsel voor heel wat mensen of gezinnen dagelijks bestaan. Eén keer eten naar hen brengen is mooi, maar het gevaar bestaat erin dat het 'mager' is als het daarbij blijft.

Een warme oproep dus, om, vanuit het woord van de Heer, elkaar eten te blijven geven. Letterlijk als dit moet, maar ook op vlak van daadwerkelijke nabijheid, telefoneren, berichtjes sturen, ... Contact houden.

Het doet zoveel mensen deugd wanneer zij ervaren dat anderen met hen op weg gaan, en dit voor langere tijd. Ook dát is evangelie. De Heer doet immers niet anders dan zó omgaan met ieder van ons.

Laten we bidden

Vader,
mogen wij, naar het voorbeeld van Jezus,
trouw zijn in uw liefde naar ieder ander.
Niet kortstondig,
maar echt meegaand met de ander.
Moge de Heer daarvoor onze kracht zijn.
Dit bidden wij in zijn naam.
Amen.

Een van liefde vervulde dinsdag.
Alle Goeds, kris

Reacties

  1. mooi kris hoe je zo'n klein detail (mijn oog viel er ook op bij lezing) zoveel betekenis geeft. tot levinas aan toe! laten we elkaar vast blijven houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook voor de vrouw die bloed verloor, had Jezus een nazorg. Zij had in tegenstelling met het dochtertje van Jaïrus geen naam. Zij was een onbekende, een verlorene, uit wie met het bloed ook het leven wegebde. Jezus wil weten wie Hem aangeraakt heeft. Waarom wil Hij dat weten? Om de vrouw die geen naam en geen betekenis had haar waardigheid terug te geven. Jezus noemt haar 'dochter' en daarmee geeft Hij haar haar diepste waardigheid terug: ook zij is een dochter, een kind van God.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. door haar genezing wordt die vrouw terug 'rein' en daardoor weer opgenomen in de gemeenschap. Hij noemt haar dan ook 'dochter' (= dochter van Israël). Het woord 'dochter' volstond om de begrijpen wat Jezus bedoelde.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten