zaterdag in week 2 door het jaar

ROUWEN ALS WEG NAAR  HELING
(bij 2 Sam 1,1-4.11-12.19.23-27)

Beste mensen, dat men dierbaren of anderen door overlijden verliezen komt in alle tijden en plaatsen op grote schaal voor, ook in de Bijbel. Vaak gaat er een grote strijd aan vooraf tussen landen met oorlogen die niets oplossen en alleen maar eindeloos veel slachtoffers veroorzaken. We kennen er vandaag veel voorbeelden van. Nooit lijkt het op te houden. Het liefst slaan we die geschiedenis maar over. Dat kan echter niet, want de wereld staat er bol van.

Vandaag horen we in de eerste lezing een verknipt verhaal, daarmee bedoel ik: er zijn delen uitgeknipt om het verhaal maar op één onderwerp te richten: de rouw van David bij het sterven van Saul, zijn zoon Jonatan, (de grote vriend van David) en alle gevallenen tijdens de strijd.
Hierop greep David zijn kleren en scheurde ze, en ook al zijn mannen deden dat. Ze rouwden, jammerden en vastten tot de avond viel om Saul, zijn zoon Jonatan en het volk van Israël, omdat zij in de strijd waren gesneuveld.

Het scheuren van de kleren is een heel oud gebruik. Het komt al in Genesis voor, het eerste boek van de Bijbel. Dit gebaar is een symbool van de ‘verscheurde lichamen’, het is een openbaar teken van intense rouw niet alleen door één persoon, maar door een heel volk tegelijk uitgevoerd. Het scheuren betrof het bovenkleed, en men verving het met een ander donker kleed, of lap van ruwe stof. Daarmee gepaardwerd gehuild en geweeklaagd, zeven dagen lang. Een massaal en indrukwekkend gebeuren moet dat zijn.

Wij kunnen ons deze wijze van rouwen niet voorstellen. Rouwen wordt deels door de cultuur bepaald en ontwikkelt zich in de loop van de tijden. Ceremonieën en symbolen worden ook nu toegepast, afhankelijk van het feit of de betrokkenen er een antenne voor hebben. Het is heel mooi om vormen te ontwikkelen die de rouwenden zelf aandragen. Ik denk dat ieder van jullie ceremonieën of symbolen kan noemen die ergens gebruikt zijn. Het is zelfs mogelijk om, als je nog leeft, je naasten een suggestie te doen voor je eigen sterven.

Het is een behoefte van de mens om te rouwen en daardoor heel langzaam tot een verwerking te komen. Daar staat geen tijd voor. Het is niet goed als men meteen de draad weer op wil pakken alsof er niets gebeurd zou zijn. Dan ontvlucht men de pijn. De ene persoon zal een langer rouwproces nodig hebben dan de andere. Daar is niets mis mee. Het hangt ook af van de relatie tot degene die gestorven is, mede van het proces dat al vóór het sterven is doorgemaakt.

Met jonge kinderen zijn er veel mogelijkheden om te rouwen: tekenen, een bloemetje bij een foto zetten, samen naar het graf gaan, erover praten, herinneringen ophalen, gebruiken van de overledene in ere houden … Ouderen die een dierbare verloren hebben, vinden soms hun eigen manier van rouwen. Vroeger stonden er wel termijnen voor, ook wat betreft kleding. Ik herinner me dat in mijn lagere schoolperiode de vader van een klasgenoot gestorven was. Toen werd er een zwart ruitje op zijn jasje genaaid. Dat bleef daar een zes weken zitten. En volwassenen bleven ook lange tijd donkere kleren dragen.

Davids rouw was diepgaand en oprecht. Zo zegt hij over zijn vriend Jonatan: Jonatan ligt gesneuveld op de heuvels. Het verdriet verstikt me, Jonatan, Je was mijn broeder, en mijn beste vriend.

Laten we bidden

Goede God en Vader,
uw Naam, Vader, geeft ons het vertrouwen,
dat met sterven het leven niet ophoudt.
Wij bidden U om ontferming over hen die sterven,
dichtbij en veraf, door ziekte of ruw geweld,
wees allen nabij in hun laatste uren
en neem hen op in uw barmhartigheid.
Zegen ook hen die dierbaren los moeten laten
opdat degenen die achterblijven
mogen weten en erop kunnen vertrouwen
dat de overledenen veilig zijn bij U,
en dat elk lijden voorbij is.
Moge uw troostende nabijheid
hen sterken in hun geloof
en in het proces van rouw,
zodat wonden geheeld kunnen worden.
Door Christus, onze Heer,
Amen

Beste mensen, heb ook hartelijke aandacht voor rouwenden en begrip voor de wijze waarop de ander dat proces doorloopt, ook als je het niet helemaal begrijpt. Niet direct raad willen geven, maar vooral luisteren …

Dag, een vruchtbare dag gewenst!

Ricky

Reacties

  1. Dank je Ricky, ik wens je een voorspoedig Herstel toe. Toen ik jong was bleven overledenen thuis opgebaard en kwamen buren en kennissen thuis de gestorvenen groeten. Er werd dan bij een kop koffie en taart gepraat. Mensen hadden tijd, meestal 3 dagen tot de begrafenis, om met de idee vertrouwd te raken dat de geliefde niet meer leefde. Telkens gingen er familieleden met de bezoekers mee de rouwkamer binnen. De dood hoorde bij het leven en een uiterlijk teken helpt om mij bewust te worden vd pijn en het verdriet vd ander. Nu gebeuren deze mooie gewoontes in de klinische ruimtes van de begrafenisondernemer op een bepaalde dag van een bepaald uur tot...
    Dit is zo jammer. Het lijkt wel of de dood moet doodgezwegen worden. Ook kinderen vervreemden van het feit dat mensen sterfelijk zijn. Ze mogen om allerlei redenen niet mee, voor hun eigen goed.
    Ik heb mijn zoon steeds meegenomen om familieleden of vrienden te groeten en vroeg hem de bezoekers te tonen waar de nonkel of tante lag. Hij liep dan heel stilletjes mee en vertelde over hen. Ik heb ooit een jong iemand die zelfmoord gepleegd had verschillende keren gaan groeten omdat ik niet kon geloven dat hij echt overleden was. Net zoals de ouders was ik in shock. Ondanks die verschillende bezoeken en het erover praten was dit de enige persoon die ik later verschillende keren leek gezien te hebben op straat. Dan het moment bij de begrafenisondernemer voor de geest halen helpt om te aanvaarden dat die persoon er niet meer is. Dat hij of zij op een andere manier aanwezig is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu gaat men de overledene verbranden in de oven. Is dat een goede oplossing?

      Verwijderen
    2. Het gebeurt som tocht ook nog anders. Mijn vriend heb ik helpen opbaren en bij mij in de living kwam iedereen afscheid nemen. Liters koffie zijn er gedronken.
      Mijn broer ben ik gaan helpen opbaren samen met een vriendin verpleegkundige.
      En ook bij hem thuis is er afscheid genomen.
      Vorig jaar hebben we op dezelfde manier afscheid genomen van mijn schoonbroer.
      Dus...er gebeuren ook mooie dingen.
      Koude (warme) groet
      Ria Ketelslegers

      Verwijderen
    3. Jacqueline Van Eynde20 januari 2024 om 10:13

      In een klein dorp in Oostenrijk waar ik héél graag ging en nu nog , was ik juist dààr terug op verlof toen de lieve ,wijze 'Waardin plots overleed ! Het deed me zovéél pijn als was ze mijn eigen "Mutti"! Ze werd opgebaard op de 1 ste verdieping en een stroom van mensen uit de omliggende dorpen kwamen haar een laatste bezoek brengen ! En zij omringd door kinderen en kleinkinderen met af en toe hetzacht bidden van een Onze Vader en een Wees Gegroet !

      Verwijderen
    4. De dood behoort nog altijd bij het leven ,ook als wij ze willen met alle mogelijkheden wegmoffelen.
      Ik ben volledig akkoord met
      Albert De Cree.

      Het verassen denk ik
      Het verassen ,

      Verwijderen
  2. Men kan met enig heimwee terugdenken aan vroeger. Maar wij leven NU, in DEZE tijd, in DEZE cultuur, met DEZE gebruiken, opvattingen enz... Spijtig dat de Kerk daar niet voldoende bij aansluit. Begrijp me niet verkeerd: ik vind een christelijke begrafenis met een lijk in een kist nog altijd de mooiste manier om afscheid te nemen. Maar meer aansluiting daarbij bij de cultuur van deze tijd is hoogdringend wenselijk. Sommige diensten in een crematorium zijn soms mooier en beter ingevuld dan een dienst in de Kerk. Onze priesters of voorgangers zouden de opleiding moeten volgen die het personeel van de uitvaartbedrijven volgen. Ze kunnen er nog veel van leren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de kerk wordt men niet gecremeerd, maar verrezen

      Verwijderen

Een reactie posten