woensdag in week 1 door het jaar

HET GEBED ALS CENTRUM VAN ONS LEVEN
(Bij Mc 1, 29-39)

Het moet fantastisch geweest zijn om te zien hoe Jezus wonderen deed, hoe Hij mensen genas van hun lichamelijke kwalen, hoe Hij vergeving schonk in Gods naam, hoe Hij de mensen onderwees, hoe Hij met zondaars omging, ...
Maar wat velen niet wisten, beluisteren we in de volgende zin: Vroeg in de ochtend, toen het nog helemaal donker was, stond Hij op, ging naar buiten en liep naar een eenzame plek om daar te bidden.

Jezus had die momenten van gebed nodig. Los van eender welke mens wilde Hij, moest Hij, af en toe alléén kunnen zijn met de Vader. In het gebed trad Hij als het ware in het leven van de Vader, en nam de Vader Hem in zich op. Niet dat buiten die uitdrukkelijke gebedsmomenten de Vader meer verwijderd zou zijn van Jezus, maar blijkbaar zijn die expliciete momenten van gebed van fundamenteel belang.

Te snel wordt er gezegd dat 'mijn gebedsleven mijn goede werken zijn'. Daar is natuurlijk iets van waar. Bedoeling is dat we inderdaad de geest van het gebed levend houden proberen te houden tijdens onze bezigheden. Maar ik denk dat het zogenaamde ‘expliciete gebed’ vooraf gaat aan het 'biddend in het leven staan'.

Het is zoals de eerste twee geboden, waarvan de Heer zegt dat ze één zijn: 'Bemin God bovenal, en uw naaste als uzelf.' Deze geboden zijn dus één, en toch dragen ze een zekere hiërarchie in zich. Wij kunnen alleen maar onze naaste en onszelf écht beminnen als we ook God beminnen. We beminnen onszelf en de ander vanuit de inwoning van God.
Zo is het ook met het gebed. Het ‘expliciete gebed’ en het 'gebed in het leven' zijn één, doch zit er een hiërarchie in verborgen. Willen we écht biddend in het leven staan, zullen we - denk ik - het 'uitdrukkelijke gebed' op de eerste plaats moeten stellen.

Wanneer we dit laatste verwaarlozen, bestaat het gevaar erin dat we de Kerk, en haar boodschap, gaan moraliseren. Je moet gewoon goed doen, en dan ben je goed bezig ... Ken je dat? Maar om gewoon goed te doen heb ik de Kerk niet nodig. Ik heb ook God niet nodig om te weten dat ik moet delen met de armen. Ik hoef niet gelovig te zijn om te weten dat ik eerlijk door het leven moet gaan. Ook de Bijbel heb ik niet nodig om te weten dat ik mijn naaste moet bijstaan.
Natuurlijk roept God, de Kerk, de Bijbel, ons geloof, op deze dingen te doen. Maar op de eerste plaats roept de Kerk op een mystiek leven te leiden: een leven in eenheid met Jezus, om vanuit zijn tegenwoordigheid al deze goede zaken te doen. Eén met Hem dus, vanuit een innige ontmoeting met onze Drie-ene God. Dit laatste zou het hart moeten zijn van ons bestaan, het centrum van ons leven, de spirit van ons gebed én ons liefdevol leven.
Ja, ik denk dat we moeten oppassen met moraliseren. Dat doet afbreuk aan de Blijde Boodschap die Jezus is komen brengen, en die Hij zelf is.

Moeder Theresa wordt dikwijls geprezen om haar goede werken. Terecht. Maar we mogen niet vergeten dat zij iedere ochtend voor zij de straat opging al meer dan twee uur op haar knieën zat voor het Heilig Sacrament.

Laat ons bidden

Vader,
schenk ons uw Geest
opdat wij de moed, de discipline
en vooral de liefde mogen hebben
U dagelijks te mogen ontmoeten in het gebed.
Moge Christus in ons bidden.
En mogen wij vanuit ons samenzijn met Hem
biddend in het leven staan;
U dragend, uw goedheid uitdragend.
Om deze genade bidden wij U,
in Christus, onze Broeder en Heer.
Amen.

Een toegewijde woensdag.
Van harte, kris

Reacties

  1. Bidden is niet gemakkelijk. Echt stil worden en God God laten zijn, vraagt dat ik los kom van mijn gedachten. Ik probeer, maar vreugde brengt het me niet, eerder moedeloosheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hartelijk dankjewel ook aan jou Kris !
    Deze morgen hoorde ik iets zo ingrijpend moois !
    De mama van Luna die de moordenaar van haar kind ging opzoeken in de gevangenis !
    En ... het berouw van hem !
    Dat is 'goddelijk ,ingegeven door Zijn Geest toch !
    Blijven we elkaar aanmoedigen om op een eenzame plaats te bidden smeken en spreken met God !
    Zijn Liefde is geen louter gevoel ,wel dat de andere zich bemind "WEET"!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aha', dit woord van leven geeft een duidelijk antwoord op mijn vraag: niet christenen doen ook goede werken, waar zit dan het verschil met mij, ik die bid tijdens het werken? Dus een dimensie er bij:u

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha, ik ben alweer een gedachte rijker. Ik worstel allang met het idee dat ook niet-christenen goede werken doen... Waar zit het verschil? Dank je wel Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. God liefhebben is misschien de kern van het geloof. maar ik was nooit tot dat bewustzijn doorgedrongen (hoe kun je jezelf 'dwingen' om iemand/iets wat je nooit gezien of gevoeld hebt 'lief te hebben'?) als ik mezelf niet dagelijks was gaan oefenen om mijn medemens écht lief te hebben en ook mijzelf écht lief te hebben. al beslist niet makkelijk! naar mijn idee is dat de weg die Jezus mij voorleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel voor deze bemoedigende woorden. Nu ik niet meer zo vaak in de bres kan springen om daadwerkelijk te helpen, voel ik me soms echt nutteloos door het leven gaan. Jaren was ik in de weer als vrijwilliger maar de leeftijd houdt me nu meer thuis. Daarom vind ik echt steun in het dagelijks gebed, maar je ziet geen onmiddellijk resultaat. Toch ben ik ervan overtuigd dat het nuttig is na jouw woorden voel ik me gesteund om toch verder te gaan op die weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iedereen kan goed doen. Wat ik vooral belangerijk vind dat is de boodschap van Jezus, die steeds weer oproept, voorbeeld geeft en dit vanuit het gebed dat je eens te meer doet beseffen en bewust maakt. Dat gebed dat je draagt in verbond met wat wij God noemen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten