maandag in week 2 door het jaar

EEN NIEUWE SCHEPPING
(Bij Mc 2, 21-22)

'Niemand verstelt een oude mantel met een lap die nog niet gekrompen is, want dan trekt de nieuwe lap de oude stof kapot en wordt de scheur nog groter. Niemand giet jonge wijn in oude leren zakken, want dan scheuren ze open en gaat de wijn verloren, net als de zakken zelf. Jonge wijn hoort in nieuwe zakken.', zegt Jezus ons vandaag.

De 'nieuwe wereld', de 'nieuwe schepping', waar wij hopelijk deel van willen uitmaken, heeft Jezus als het levend centrum van haar beleving. Dat was nieuw. Dat is nieuw. De Kerk is geroepen om van binnenuit dit nieuwe - Jezus zelf - te belichamen.

In de geloofsbelijdenis bidden we: 'Ik geloof in de heilige katholieke Kerk'. Heilig, ja, dat is ze. Toch de Kerk met een hoofdletter, want Jezus is haar hart.
De kerk met een kleine kerk - om het nu even zo te zeggen -  is de belichaming die dikwijls zwak en lauw is, ook soms nalatend of zelfs zondig.
Toch in wezen is de Kerk heilig en het is haar roeping dat heilige te belichamen door een gemeenschap te vormen die vanuit haar hart liefdevol aanwezig is op alle plekken in de wereld, bereid met ieder broederschap aan te gaan door welgemeend de hand te reiken, door vrede te verkondigen en te stichten, door te werken aan verzoening, door de armen daadwerkelijk nabij te zijn, ...

Met z'n allen zijn we geroepen om als één gemeenschap het Lichaam van Christus te zijn, op de plek waar we wonen en werken, met de mensen waarmee we dagelijks te maken hebben, op die plaatsen waar we ons als christenen engageren.

Dit kan in volle caritatieve actie, of door ouderdom of ziekte vanuit de zetel (of bed); biddend voor Kerk en wereld.

Voor een christen bestaat geen werkloosheid.

Laten we bidden

Vader,
uw Zoon is het levend hart van de Kerk,
het centrum van ons bestaan.
Zo komt U in Hem elke dag onder ons,
fris en altijd nieuw.
Geef dat wij U zo mogen ontvangen,
als een nieuw volk,
naar U genoemd,
naar U luisterend,
U uitdragend,
tot aan de uiteinden der aarde.
In Christus, onze Broeder en Heer.
Amen.

Een mooie maandag,
kris

Reacties

  1. Aan jou Kris en allen wens ik van harte een vredevolle maandag toe !!!
    Ik ben alleszins gelukkig om telkens in de morgen 'het duwtje inde rug te krijgen om Christus na te volgen .. elk moment van de dag !
    Vooral als men geconfronteerd wordt met lijden in welke vorm dan ook !
    Blijven geloven in de Aanwezigheid in ons aller harten van Zijn onvoorwaardelijke Liefde !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoewel ik dit gedeelte uit de bijbel vaker gelezen heb, werd ik in verwarring gebracht door de eerste lezing. God geeft opdracht tot volkomen uitroeiing van de Amelokieten. God geeft opdracht…. Wij vragen om vrede voor ALLE mensen. Niemand heeft toch het recht om het leven van een ander te doden? Hoe moet ik dit zien in de huidige tijd? Gaza etc. Ik kom hier niet uit en liever had ik het niet gelezen. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo’n teksten, en er staan er heel wat in het Oude Testament, animeren volgens mij bepaalde ‘gelovige’ leiders om andere volkeren uit te roeien.

      Verwijderen
    2. Een aantal van deze teksten werden geschreven NA de feiten. Men legt God dan woorden in de mond om het eigen gelijk te bewijzen. Nog een voorbeeld: Mozes schrijft bij de richtlijnen voor zijn samenleving dikwijls het refrein: "zo spreekt de Heer". Waarom? Omdat hij goddelijk gezag wilde inroepen om het volk toch maar te doen luisteren...

      Verwijderen
  3. Ik heb dezelfde vraag als roosje.
    Ik kom hier ook niet uit.
    Heeft het Oude TESTAMENT dan nog zin ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vijanden lees je in de Bijbel best als beproevingen en bekoringen van het kwaad dat zich van je meester wil maken. Daarom moest ook de ban voltrokken worden aan de buit van de vijand. Dat doet Saul echter niet. Hij stort zich op de buit en verrijkt zichzelf. Hij wast zich schoon door te zeggen dat de buit moet dienen voor offers aan de Heer. Samuel weet wel beter: gehoorzaamheid is beter dan offers. Ook Jezus is niet ongehoorzaam aan God als Hij met Zijn leerlingen geen vastendag houdt. Hij is de Bruidegom, Hij brengt Gods gerechtigheid op aarde terug, die gerechtigheid waarom wij baden in de Adventstijd: 'Rorate coeli desuper et nubes pluant iustum'. Dauwt hemelen en laat de wolken de gerechtige regenen op aarde. Jezus is de gerechtige, Hij brengt ons allen tot gehoorzaamheid aan God, Hij doet recht aan God én aan de mensen. Als Jezus er is, kun je niet vasten. Het is bruiloftstijd, vasten past daar niet bij. Onze tijd lijkt me wel weer een tijd om te vasten, want er wordt zeer weinig gebeden en het recht is vaak ook zoek. Zie maar de oorlogen overal en zoveel ruzies. Binnen vier weken begint de vastentijd: tijd van boeten, d.w.z. draden (in het visnet) herstellen. De band met God en de medemens terugvinden, zelfs de band met de dingen: niet consumeren, maar de schepping (respect)eren.

      Verwijderen
  4. Beste mensen,
    inderdaad, zo staat het er: God had de opdracht gegeven tot volledige uitroeiing van dat volk.
    Persoonlijk stoot me dit ook erg tegen de borst, en kan naar eigen geweten dit ook niet lezen alsof God inderdaad ooit die opdracht zou gegeven hebben. Ik wil en kan dit niet geloven.
    Het Oude Testament is dan ook een schilderij waarin men doorheen de geschiedenis vele pogingen heeft gewaagd een beeld van God te schetsen. Vaak op een schitterende wijze, maar jammer genoeg niet altijd de waarheid alle eer aandoende. En wanneer je die teksten dan leest ... dan schuurt dat. Want spontaan voel je aan: dit klopt niet. Eigenlijk zou je moeten zeggen: Dit klopt 'nog' niet. De schrijver had wat deze episode betreft kennelijk (nog) niet door hoe God in elkaar zit.
    Met de vraag natuurlijk of wij het altijd zo goed weten ...
    Jezus is al die plooien komen gladstrijken. In de evangelies wordt het duidelijk wie God is, hoe Hij oproept, op welke wijze Hij met ons meegaat, ...
    Voel je dus niet lastig en vooral niet schuldig wanneer je deze episode leest waar God zou oproepen om een heel volk uit te roeien. Terecht zeg je dat dit niet kan stroken met de waarheid.
    Of dat nu een reden is om het hele Oude Testament in vraag te trekken ... dan vind ik dus niet. We moeten dit blijven lezen, al was het maar om bewust te zijn van onze verantwoordelijkheid 'zuiver' over God te spreken en te schrijven.
    Dit antwoord is misschien mager ... Ik heb geschreven vanuit mijn buik.
    Beste groeten, kris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Kris voor deze uitleg. Het maakt mij geruster als ik hoor dat meer mensen dit niet begrijpen. Natuurlijk moeten we het O T ook blijven lezen dat hoort er zeker bij maar soms zijn er stukken die haast niet stroken met onze begrippen van Gods onmetelijke goedheid. Roosje.

      Verwijderen
  5. Boodschap van Fatima is wel duidelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Kris
    Ik vind zeker ook niet dat we het hele O.T. in vraag moeten stellen.
    Waar ik mij vandaag wel over erger is dat vele priesters in de Russisch-orthodoxe kerk worden gestraft omdat ze willen bidden voor de vrede en niet voor de overwinning van Poetin!
    Wat bezielt patriarch Kirill hoofd van de Russisch Orthodoxe en vriend van Poetin maar toch ook 'christen' in de naam van God zulke onzin te verkondigen in 2024!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zou het kunnen dat Kirill verdwaald is en dus blind is voor de Christelijke boodschap? Dat macht hem vooruitstuwt? Laat ons bidden dat Kirill zijn oogschelppen afvallen en dat hij zich bekeren mag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad, vele mensen worden verblind door macht en geld. Alleen dood jammer dat zelf 'christelijke leiders' hierin meegaan !
    We zullen Inderdaad veel moeten bidden zoals Maria in alle bedevaartplaatsen heeft gezegd en trouwens nog zegt.Maar het probleem is dat vele mensen niet meer willen of kunnen bidden!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten