vrijdag na aswoensdag

MIJN LICHAAM VOOR U GEGEVEN
(Bij Jes 58, 6-7 en Mt 9, 14-15)

Is dit niet het vasten dat Ik verkies: misdadige ketenen losmaken, de banden van het juk ontbinden, de verdrukten bevrijden, en ieder juk breken? Is het niet: je brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan armen zonder huis, iemand kleden die naakt is, je bekommeren om je medemensen?

In geen mis te verstane woorden spreekt Jesaja over het vasten waar het voor God om te doen is, namelijk: je bekommeren om je medemens. Da’s heldere taal. Heel vaak denken wij – wanneer we over vasten spreken – aan een wijze van leven waar we gedurende een bepaalde tijd een zekere soberheid aan de dag leggen, of onze eetgewoonten aanpassen, of meer en intenser gaan bidden, … Dingen die in wezen goed zijn. Jesaja ontkent dit ook niet. Ze zijn bijzonder heilzaam wat betreft onze relatie met God én medemens. Maar in wezen gaat het bij vasten om een verandering van het hart, een be-kering zeg maar. Namelijk een (nieuw) leven gaan leiden gericht op de liefde. En dan kom je automatisch bij de medemens. En vooral die medemens die – onder welke vorm ook – zorg vraagt. En in zekere zin – zo mogen we stellen – zijn we dat allemaal.

Ook Jezus geeft ons vandaag een belangrijke nuance over het vasten mee. Hij zegt daar dat zijn leerlingen niet vasten zolang Hij bij hen is, want 'kunnen bruiloftsgasten soms treuren zolang de bruidegom bij hen is?' Jezus brengt zo een essentiële dimensie naar voren: het vasten als een uitdrukking van gemis en verlangen naar zijn aanwezigheid. Als christenen vasten we niet alleen om onze solidariteit met de medemens te tonen, maar ook vanuit een diep verlangen naar de verbondenheid met Christus, vooral wanneer we Hem in ons leven minder ervaren. Vasten wordt zo een middel tot spirituele verdieping en authentieke nabijheid tot God.

Op het eerste gezicht lijkt het evangelie van vandaag tegengesteld aan de boodschap van Jesaja uit de eerste lezing. Jesaja roept immers op om het echte vasten te kiezen, namelijk daden van gerechtigheid en barmhartigheid, terwijl het evangelie juist het belang van het vasten als ritueel lijkt te onderstrepen. Toch zijn deze twee visies niet tegengesteld maar complementair. Waar Jesaja ons bewust maakt van het gevaar van louter uiterlijk vertoon zonder daadwerkelijke naastenliefde, benadrukt Jezus dat vasten, wanneer het oprecht is, ons dichter bij God brengt en ons helpt om vanuit zijn liefde te handelen naar onze medemens.

In een podcast met Roger Burggraeve hoorde ik een tijdje geleden dat heel het Bijbelboek in wezen een boek is dat gaat over – en uitnodigt tot – verbinding met God en medemens. God is een God van relatie, zowel binnen zijn Drie-ene liefde alsook naar de mens toe. Jezus is gekomen om met de mensheid in relatie te treden. En daar wij geroepen zijn Christus in ons te dragen en vanuit Hem te leven, zijn wij dus geroepen om met elkaar in relatie te treden. Het vasten wordt hierdoor geen geïsoleerd ritueel, maar krijgt zijn betekenis vanuit onze relatie met Christus, die ons inspireert tot barmhartigheid en rechtvaardigheid, precies zoals Jesaja beschrijft.

Burggraeve verwees naar de eucharistie waar Jezus zegt: ‘Dit is mijn lichaam voor u gegeven’. Wanneer wij de communie nuttigen, mogen wij – in eenheid met Christus – dus ook zeggen tot elkaar en tot ieder medemens: ‘Dit is mijn lichaam voor u gegeven’. Relatie dus. Er zijn voor de ander. Wie hier niet aan voldoet, doet eigenlijk afbreuk aan zijn mens-zijn. Want de mens is geroepen in verbinding te treden met de medemens. Geen cocooning in jezelf met heilige boekjes en mooie gebeden. Nee, gebed, om vanuit je godsontmoeting in relatie te treden met de medemens. Het evangelie helpt ons beseffen dat ook het vasten in deze dynamiek thuishoort: niet enkel uiterlijk vertoon of strikt persoonlijke devotie, maar oprechte verbondenheid met Christus en vanuit Hem met de mensen rondom ons.

De Bijbel leert ons dat God een bijzondere liefde had en heeft voor de armen en al wat broos is in deze wereld. Dat lezen we zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. Jezus heeft er niet enkel vaak over gesproken maar Hij heeft het ook in de daad belichaamd. Als christenen, als Kerk, zouden we werkelijk aan de kant van de armen moeten staan. Ik denk dat we het méér moeten doen dan dat we het nu doen. De Kerk zou niet alléén een zeer mooie en krachtige getuigenis zijn van de goedheid van God, maar ze zou ook daadwerkelijk het Koninkrijk Gods aanwezig stellen, zowel onder de kerktoren alsook in de periferie van onze samenlevingen wereldwijd.

Laten we bidden

Heer Jezus,
moge de Heilige Geest ons aanwakkeren
innig naar U te verlangen.
Mogen wij vanuit onze verbondenheid met U
gerechtigheid en barmhartigheid doen.
Help ons U te herkennen in elkaar,
en geef ons de diepgang
om met ons leven te getuigen:
‘Dit is mijn lichaam, voor jou gegeven.’
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, laat je verlangen naar Christus je diepste gebed zijn, en maak dit verlangen zichtbaar in barmhartigheid voor de ander.
Een toegewijde vrijdag,
kris


Om mee op weg te gaan

Verlangen je ernaar om vanuit je relatie met Christus barmhartigheid te tonen aan je medemens? Wat zou jou kunnen helpen om je verbondenheid met Christus verder te verdiepen en bewuster vanuit Hem te leven?
Laat dit verlangen je zoektocht en gids zijn naar een liefde die echt geworteld is in Christus, zoals het evangelie ons uitnodigt.

Reacties

  1. Onvoorwaardelijk liefhebben, barmhartig zijn... OK, maar niet altijd gemakkelijk als je je gekwetst voelt door anderen door vernederende woorden. Eerst laten bezinken, tot rust komen en dan pas de stap terug naar de ander zetten... Niet gemakkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "gebed, om vanuit je godsontmoeting in relatie te treden met de medemens" schrijft Chris. mooi! maar je zou dit ook wel eens om kunnen draaien: in relatie treden met de medemens, daarin God ontmoeten om van daaruit tot (dank)gebed te komen. en dan zou ik, in de huidige tijd, de relatie met de medemens eigenlijk graag nog uitbreiden tot 'in relatie treden met de ons omringende natuur' van dieren, planten en mineralen. en dan is grote soberheid in consumptie als manier van vasten niet eens zo'n slecht begin.
    ik wens iedereen een duurzame vastentijd. en laten we God danken voor alles wat hij ons gegeven heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in de huidige tijd, de relatie met de medemens eigenlijk graag nog uitbreiden tot 'in relatie treden met de ons omringende natuur' van dieren, planten en mineralen. en dan is grote soberheid in consumptie als manier van vasten niet eens zo'n slecht begin.
      Daar sluit ik mij volledig bij aan .

      Verwijderen
  3. De opdracht er (in het leven van alle dag) te zijn voor de ander is en blijft een uitdaging waar jezelf ook beter van wordt. Gebruik de gegeven talenten in de breedte zin van woord op zo , het koninkrijk God zichtbaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten