20e zondag door het jaar C

HET VUUR VAN GODS LIEFDE

In het evangelie van deze zondag horen we Jezus spreken over een vuur dat Hij op aarde wil ontsteken. Het zijn woorden die kunnen schokken, want Hij zegt erbij dat dit vuur verdeeldheid met zich zal meebrengen, tot in de gezinnen toe. Voor alle duidelijkheid: Jezus verklaart hiermee geen oorlog in de zin van wapengekletter of fysieke strijd. Hij spreekt over een vuur dat diep in ons brandt en dat de genade in zich draagt om te onderscheiden, te zuiveren en te vernieuwen. Het gaat om het vuur van het Woord, de kracht van Gods Geest, het vuur van Gods liefde dat harten in beweging zet en mensen dwingt kleur te bekennen.

Wie dat vuur toelaat, merkt dat er strijd ontstaat. Niet omdat Jezus tweedracht wil, maar omdat de waarheid van het evangelie in botsing komt met alles wat vals en onecht is. Die strijd speelt zich allereerst af in onszelf. In elk van ons is er een dagelijks gevecht tussen goed en kwaad, tussen de neiging tot gemak en de roep van het evangelie. Het Woord legt onze verborgen kanten bloot en roept ons uit tot bekering. De Geest ontmaskert wat ons gevangen houdt en nodigt ons uit om in zijn heilige gloed te gaan staan. Daar, in dat vuur, ontdekken we de vrede en de waarheid die Jezus ons schenkt. Wie zich toevertrouwt aan deze innerlijke vlam, door Gods Geest, zal in genade binnengeleid worden in het leven van Christus zelf.

Maar het vuur van het evangelie beperkt zich niet tot het innerlijke leven. Het brengt ons ook in conflict met de wereld waarin we leven. Wie de weg van Jezus volgt, merkt dat de waarden van het evangelie vaak haaks staan op de logica van macht en winst. Onze wereld blijft investeren in oorlog en bewapening, terwijl miljoenen mensen smeken om voedsel en onderdak. Vluchtelingen worden niet zelden geweerd en behandeld als lastposten in plaats van als broeders en zusters in nood. Steden worden opgekuist van bedelaars en armen. Het evangelie legt de vinger op de wonde van een mensheid die soms ver verwijderd is van Gods barmhartigheid, maar waarin diezelfde barmhartigheid toch altijd opnieuw wil doorbreken.

Juist tot die wereld worden wij gezonden. Sterker nog: we worden er middenin geplaatst, en wel door God zelf. Hij zendt ons niet om te oordelen of te veroordelen, maar om zijn vuur binnen te dragen: het vuur van zijn liefde dat verwarmt en zuivert, dat licht brengt waar duisternis heerst. Een christen is geroepen dit vuur zichtbaar te maken door Gods vrede en barmhartigheid te belichamen, en menselijke verhoudingen te laten doordringen van Gods liefde. De Heer roept ons om zout en gist te zijn: aanwezig in de wereld, zonder van haar te zijn.

Als Kerk zijn we geroepen een teken van hoop te zijn. We mogen ons vooral niet plooien op onszelf. Geen cocooning. We moeten juist aanwezig zijn in de wereld, tot in de periferieën van onze samenlevingen, zoals paus Franciscus het zo vaak zei. Daar, in de donkerste steegjes, mogen we elke vorm van duisternis verlichten met Gods tedere licht.

Jeremia, uit de eerste lezing, wist wat het betekende om trouw te blijven aan Gods woord wanneer dat op weerstand stuitte. Zijn boodschap werd gezien als gevaarlijk, en hij werd in de diepte van een modderige put geworpen om er te sterven. Toch liet God hem niet aan zijn lot over: een vreemdeling, Ebed-Melech, kwam tussenbeide en haalde hem naar boven. Het profetische woord kan in de ogen van de wereld lastig zijn, maar wie ernaar leeft, staat nooit alleen. God wekt steeds opnieuw mensen op die het leven beschermen en recht doen – en wij mogen zelf die mensen zijn, dragers van zorg en rechtvaardigheid in zijn naam.
In Jeremia zien we hoe kwetsbaarheid en trouw samengaan, en hoe Gods zorg sterker is dan de machten die het leven willen onderdrukken.

Onze weg is die van pelgrims die leven vanuit een Bron die groter is dan wijzelf. Als Kerk zijn we geroepen het vuur van God niet alleen te bewaren maar ook te delen, zodat we als gemeenschap een teken worden van Gods liefde. We zijn geroepen het gelaat van Christus zichtbaar te maken: eenvoudig en vreugdevol, met een hart dat brandt van barmhartigheid, midden in een wereld die zo vaak donker is. Kom, laten we wandelen in Gods licht. Laten we zijn licht zijn - blij en fris.

Laten we bidden

Heer Jezus,
ontsteek in ons het vuur van uw liefde.
Zuiver ons hart en maak ons nieuw.
Laat uw Geest ons leiden in waarheid en vrede.
Leer ons licht te zijn in de duisternis,
dragers van hoop waar wanhoop heerst,
mensen van barmhartigheid
te midden van onverschilligheid,
zodat uw gelaat zichtbaar wordt
in onze woorden en daden.
Houd ons verbonden met U,
Bron van leven,
zodat wij pelgrims blijven op uw weg,
brandend van vreugde
en wandelend in uw licht.
Vandaag en alle dagen van ons leven.
Amen.

Geliefde mensen, laten wij de moed niet verliezen maar vreugdevol wandelen in God, bron van het ware leven.
Een zegenrijke zondag,
kris


Om mee op weg te gaan

Te midden van zoveel onrust ben ook jij uitgenodigd om je kracht te zoeken en te vinden in de Heer. Hij is nabij in je dagelijks leven en geeft richting aan je stappen. Vertrouw erop dat zijn aanwezigheid je draagt, dag na dag. Wees getuige van Gods hoop in een wereld die zo hunkert naar licht.

Reacties

  1. Ja Kris,in de wereld,op onze kleine planeet zijn we getuigen van onwaardige en onmenselijke taferelen. Bidden,smeken ,in stilte op plaatsen waar veel mensen voorbij stappen ,vriend maar ook vijand soms)!? Soms onderbroken door Vrede gezangen (een druppel op n hete plaat)?Nee in Vuur en Vlam door een vurige innerlijke Toorts !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op Vatican-news lees je onderstaande overweging. Ik plaats hem graag - in vertaling - als aanvulling op het voorgaande. De overweging is van de hand van Jenny Kraska.

    Wanneer we het evangelie voor het eerst horen, kunnen de woorden van Jezus ons verontrusten: “Denken jullie dat Ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen? Nee, zeg Ik jullie, juist verdeeldheid.” We kennen Jezus als de Vredevorst, Degene die gekomen is om alle dingen met de Vader te verzoenen. Toch spreekt Hij in dit evangelie over vuur, verdeeldheid en strijd.

    Die schijnbare tegenspraak kan ons in verwarring brengen. Maar Christus zelf was een teken dat weersproken werd, zoals Simeon voorspelde toen de kleine Jezus in de tempel werd opgedragen. Zijn leven en zending openbaarden de liefde en barmhartigheid van God, maar juist diezelfde waarheid en liefde stelden zonde, hypocrisie en onrecht aan de kaak. Het evangelie troost de gekwelden, maar stelt ook de gezapigen ongemakkelijk.

    Christus volgen betekent delen in zijn zending, en dat houdt in dat ook wij soms een teken van tegenspraak zullen zijn. Onze roeping om heiligen te worden en getuigen van het evangelie zal niet altijd met applaus of instemming ontvangen worden. Waarheid, zelfs als ze in liefde wordt gesproken, kan weerstand oproepen. Denk aan de heilige Thomas More, die standhield voor het gezag van de Kerk, wetend dat het hem zijn leven zou kosten. Of aan de heilige Oscar Romero, wiens verdediging van de armen en oproep tot gerechtigheid bedreigingen, verdeeldheid en uiteindelijk martelaarschap uitlokte. Heiligheid gaat vaak gepaard met een prijs.

    Verdeling in deze context gaat niet over het bewust kweken van vijandigheid. Het is eerder het onvermijdelijke gevolg wanneer het licht van Christus schijnt in een wereld die nog door duisternis getekend is. Sommigen ontvangen dat licht met vreugde; anderen keren zich af. Het evangelie daagt ons uit te kiezen tussen gemak en bekering, eigenbelang en offerliefde, aardse vrede en de vrede die alleen God kan geven.

    Deze maand herdenkt de wereld de tachtigste verjaardag van de bombardementen op Hiroshima en Nagasaki – twee gebeurtenissen die de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog beëindigden, maar diepe wonden in de menselijke familie achterlieten. Deze herdenkingen brengen ons opnieuw bij de spanning die Jezus beschrijft. Het menselijk verlangen naar vrede is universeel, maar de geschiedenis toont hoe ver we vaak verwijderd zijn van de vrede die Christus biedt. Kernwapens maakten een einde aan de strijd, maar tegen een verschrikkelijke prijs voor menselijk leven en waardigheid. De kloof tussen Gods visie voor de mensheid en de keuzes die wij maken in angst, trots of wraak blijft pijnlijk reëel.

    In het herdenken van Hiroshima en Nagasaki worden we niet alleen geroepen het verleden te betreuren, maar ook om ons opnieuw te verbinden met het evangelische pad van vrede – een vrede die gegrond is in waarheid, gerechtigheid en bekering van het hart. Deze vrede is niet naïef of broos; zij wordt gesmeed in het vuur van de Heilige Geest, hetzelfde vuur waarover Jezus in dit evangelie spreekt. Het is vrede die weigert zich te schikken naar het kwaad, ook wanneer die weigering conflict of lijden met zich meebrengt.

    Mogen wij onze roeping als leerlingen omarmen om, zoals Christus, tekenen van tegenspraak te zijn – getuigen van een liefde die sterker is dan de dood en van een vrede die de wereld niet kan geven.

    Bron: Vatican-news

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank kris voor je inzet ook uw leestip is krachtig (zo voelen wij het ook aan). Paus Fransicus was en îs broodnodig. Hopelijk kan deze Paus het met zijn persoonlijkheid ook aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze getuigenissen versterken mijn en onze Innerlijke Vlammen van Vreugde en Vrede!!! Een dankbare lezeres!🙏💖

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je leeft van de Waarheid van Christus, dan straal je dat uit. Daarom niet opzichtig maar toch…En inderdaad zijn sommige mensen daar allergisch voor.
    Mensen dicht bij jou misgunnen jou dat licht. Mogelijk ligt daardoor verdeeldheid op de loer. De Weg van Jezus is een smalle weg, een weg met doornen, niet
    gemakkelijk begaanbaar en vaak doe je hem alleen. In de hoop dat hij ons brengt naar het volle Leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij de leestip: arme Bodart die denkt dat hij zichzelf groot maakt door anderen (paus Franciscus in dit geval) te kleineren. Paus Franciscus was een wijze man, consequent met zichzelf en het evangelie in alles, tot in zijn 2de handsschoenen, huisvesting enz... toe. Paus Leo zal het op zijn manier doen, evenzeer geleid door de wijsheid van de Heilige Geest. Bodart stelt me diep en diep teleur. Had ik van een priester nooit verwacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je leeft van de Waarheid van Christus, moet je je zeker niets aantrekken van de reacties van anderen. Je hebt gekozen om een bepaalde weg te volgen en je weet dat je hierin gesteund, geleid wordt door Gods Geest... De reacties van anderen kunnen pijnlijk zijn, maar met de kracht van ons geloof kunnen we dit wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geloofsoverdracht... Je maakt niemand enthousiast over iets wanneer je woorden, daden, vormen van geloofsbeleving en liturgie geen enthousiasme (in de letterlijke zin van het woord) uitstralen. Vandaar dat zoveel jonge gezinnen, tieners en jongeren liever overschakelen naar pinksterkerken en dergelijke, waar ze het blije (tegenover de soms trieste sfeer die over onze vieringen valt, door het lamlendige zingen, de saaie teksten enz...), en de kracht van het geloof en de verkondiging ervan wél ervaren. De jongere generaties gaan waar ze authentieke antwoorden vinden op hun vragen en zoeken. Waarom bieden onze parochies dat zo weinig? Maar ja, dan moet er véél veranderen in woorden, symbolen en daden. Bekering is niet altijd gemakkelijk. Maar blijven staan bij 'zo is het altijd geweest' is absoluut geen oplossing. Wat drijft ons? De schrik om mensen te verliezen is een van de redenen. Wetend dat we hen hoe dan ook tóch verliezen door ouderdom, ziekte, sterven. Over tien jaar (als het nog zo lang duurt) ka

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten