maandag in week 4 van de veertigdagentijd

GELOVEN IN DE KRACHT VAN HET GEBED
(Bij Joh 4, 43-54)

Het evangelie van vandaag duidt ons op het belang van geloof en gebed, zelfs op afstand. De hoveling van Kafarnaüm sprak Jezus niet aan voor zijn zoon in diens aanwezigheid, maar gelovend dat Jezus ook op afstand zou aanraken. Anders gezegd: hij had een geloof dat de grenzen van fysieke nabijheid overschreed.

Het is belangtijk om te beseffen dat gebed niet beperkt is tot fysieke nabijheid. We kunnen bidden voor anderen, zelfs als we niet in dezelfde ruimte zijn. Onze gebeden kennen geen grenzen van afstand; ze kunnen de harten en levens van anderen raken, waar ze zich ook bevinden.

Laten we daarom blijven bidden voor elkaar, zelfs als we gescheiden zijn door grote afstanden. Laten we geloven in de kracht van onze gebeden en in de liefde en genade van God om te genezen, te troosten en kracht te geven aan degenen voor wie we bidden. Mogen we ons vertrouwen stellen in Hem, wetende dat Hij luistert naar onze gebeden, ongeacht waar we zijn. Ons gebed voor de wereld is krachtiger dan we doorgaans vermoeden.

Ik kan me voorstellen dat dit vragen oproept.
Waarom zwijgt de hemel terwijl er bijvoorbeeld wereldwijd al vele maanden gebeden wordt voor vrede in Oekraïne, of vandaag voor het Heilige Land? We verheffen onze stem, we roepen om hulp, en toch is het alsof de stilte onbewogen blijft hangen.
Ik - die deze woorden schrijf - heb daar niet meteen een pasklaar antwoord op.
Maar soms denk ik dat de stilte zelf een antwoord kan zijn, een uitnodiging om dieper te kijken en te luisteren. Het schijnbaar niet onmiddellijk antwoorden van God biedt ons, de Kerk en de hele mensheid, de ruimte voor zelfreflectie en voor groei. Misschien ligt het antwoord dat we zoeken of verwachten meer in onszelf dan buiten ons. Zou het kunnen zijn dat het doel van het gebed niet altijd is te krijgen wat we willen maar te worden wie we moeten zijn?
Meer dan ooit heeft onze wereld nood aan zelfreflectie. Moge de schijnbare stilte, dat we vaak omschrijven als een niet antwoorden van God, de mensheid tot wijsheid en inkeer brengen.

Laten we, zelfs in de stilte, blijven geloven, hopen en liefhebben. Want zelfs als we de antwoorden niet kennen, mogen we vertrouwen op de liefdevolle aanwezigheid van God die ons omringt; altijd en overal.

Laten we bidden

Goede Vader,
moge onze gebeden voor elkaar
als een zachte bries zijn
dat vrede schenkt in onze harten.
Raak de mensheid aan,
daar wij zij vervreemd is geraakt van U,
ontredderd en op de dool.
Moge uw wil geschieden,
op aarde als in de hemel.
In Jezus' naam.
Amen.

Een vredevolle maandag.
Van harte, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Hoe kan mijn gebed een bron van troost en hoop zijn voor degenen die het nodig hebben?

Hoe kan ik, door voor anderen te bidden, mijn eigen spirituele groei bevorderen?

Reacties

  1. Bidden is altijd binden - verbinden door verbonden te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bidden is vooral je laten raken.
    Ria ketelslegers

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gods almacht is de macht van Zijn liefde. Liefde is vaak onmachtig. Als ik een pistool zou hebben en de loop tegen de slapen van een ander zou houden, dan kan God alleen mij nog eens ingeven dat ik dat niet mag doen. Als ik toch de trekker overhaal, zal de ander jammer genoeg sterven. Toch helpt het te bidden en te blijven bidden voor Poetin en consoorten. God zal hen blijven appelleren op vrede en goedheid. Bovendien weten wij nooit wat God met ons gebed doet. Hij kan ermee mensen redden, zonder dat wij dat weten. Bovendien is de voorbede een zeer goed middel om mezelf spiritueel te doen groeien. Want als ik bid voor een ander, kom ik al los van mijn eigen ik en ben ik bij de ander. Bovendien ben ik dan ook bij God, omdat ik die ander - wie ook - bij God breng, onder Gods aandacht breng. Door mijn gebed maakt God mezelf en de ander nieuw. Dat is iets van die nieuwe hemel en aarde die God zal scheppen, waarover de eerste lezing spreekt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vijanden beminnen

      Verwijderen
    2. Kon ik maar. GELOVEN zonder
      Al die twijfels ?

      Verwijderen
    3. Meister Eckhart moedigde mensen aan om alle concepten en beelden van God los te laten en zich te openen voor de directe ervaring van de goddelijke aanwezigheid. Ik denk dat twijfels vaak opduiken (ik zeg niet dat dit bij jou zo is) omdat we veel willen benaderen vanuit een soort willen voorstellen. We willen er een beeld van hebben ... en dan lopen we natuurlijk vast.
      Stille overgave ... in de liefde van de Geest ... naar mijn mening overstijgt dit van binnenuit veel van onze twijfels.

      Verwijderen
    4. Bedankt Kris voor uw bemoedigende reactie.
      Ja , vele twijfels duiken bij mij op, en in de wetenschap zoekt men voor alles een oplossing wat leidt tot vastlopen.
      Inderdaad zoals U het beschrijft , zo leest men het ook in het boek van Tomas Halik - Geduld met God. Alle voorstellingen die we van God maken zijn verkeerd.

      Verwijderen
    5. Ken je de reeks boeken van Jonathan Sacks over de eerst 5 boeken in de bijbel? Genesis,Exodus,Leviticus,Numeri en Deuteronomium. Dit kan ook een mooie steun zijn in momenten van twijfel.

      Verwijderen

Een reactie posten