woensdag in de Goede Week

ONTHECHTING VANUIT DE GEEST

Jezus antwoordde: ‘Hij die tegelijk met Mij iets uit de schaal nam, die zal Mij uitleveren.’

Op een van de grootste momenten uit de geschiedenis, daar waar Jezus zichzelf zal schenken in brood en wijn, is het kwaad op z’n sterkst aanwezig. God de Heer, en de duivel in Judas … samen aan dezelfde tafel. De Heer, één en al liefde … en Judas, bezeten van zijn boze bedoelingen.

Waar christelijke liefde is, is de duivel nooit ver af. Dat deze laatste mee aan tafel zit, dwingt ons steeds op de hoede te zijn en de houding van innerlijke onthechting aan te nemen.

Niet op eigen kracht, maar vanuit de genade ons reeds gegeven bij het doopsel. Het is een kwestie van dagelijks neerknielen bij deze bron van levend water, opdat wij, vanuit het werkzaam zijn van de Geest, Christus’ genade mogen ontvangen dat de kracht in zich draagt een juiste houding van onthechting te beleven.

Laten we bidden

Vader,
geef dat wij dagelijks mogen drinken
van de genade reeds bij ons doopsel geschonken.
Moge de Geest ons openen voor uw Zoon
opdat wij mogen leven
in ware onthechting aan het kwaad.
Mogen wij zo beeld zijn van U;
liefde in waarheid.
In Christus, onze Heer,.
Amen.

Een vredevolle woensdag,
kris


Vragen om mee op weg te gaan

Wat betekent het idee dat waar christelijke liefde is, de duivel nooit ver weg is? Hoe kan deze gedachte mij helpen om waakzaam te blijven en innerlijke onthechting te cultiveren?

Dagelijks neerknielen bij de bron van ons doopsel. Koester ik voldoende stilte, openheid en nederigheid in mijn gebedsleven, zodat de Geest genadevol kan waaien?

Reacties

  1. Jezus zei dat de wil van de Vader voltooid moest worden. Waarom is Judas de aangewezen persoon om Jezus te verraden? Moest hij (geofferd) worden om Jezus te verraden. Zijn er dan toch mensen die bewust uitgekozen zijn om het kwaad te verrichten? Heeft iemand hier een antwoord op want ik begrijp het niet. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het helpend de Goddelijke alwetendheid, ook in de persoon van Jezus, en de menselijke vrije keuze los van elkaar te zien. In die zin dat Jezus vanuit zijn alwetendheid wist wat er ging gebeuren maar Judas (en ook wij) in het leven een keuze hebben wat we doen.

      Judas was in die zin niet voorbestemd maar koos (of viel) voor het kwaad. Het waarom is een grootste vraag. Het kwaad is dan ook een grootste en niet te onderschatten werkelijkheid. God-zij-dank is Gods genade groter.

      Verwijderen
    2. Zo zie ik het ook. Het sluit ook aan bij de bedenking van anoniem 13:28

      Verwijderen
  2. de rol van Judas heeft ook voor mij iets raadselachtigs. het is toch misschien allemaal wat minder zwart-wit dan het op het eerste gezicht lijkt. mij hielp het om te lezen in en over 'het evangelie van Judas', een aan de gnostiek toegeschreven oeroud geschrift. je kunt erover lezen op wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_van_Judas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp het eveneens niet Roosje en
    zoals Stefaan schrijft ik zie het ook niet zwart wit, in (l'evangile selon Pilate) door EM.SHIMDT wordt JUDAS
    voorgesteld als gekozen door Jezus om zijn opdracht te vervullen zoals voorspeld in de Schriften.
    Her is natuurlijk in roman-stijl maar ik ben geneigd dit te geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verraders zijn er toch altijd geweest? Ook nu nog, van alle tijden

      Verwijderen
  4. Ik kan mij niet voorstellen dat God iemand voorbestemd om het kwade te doen. In Genesis staat dat Hij de mens schiep naar Zijn beeld en gelijkenis. De mens is dus voorbestemd om het goede te doen. Hij wil niet dat één mens verloren gaat (2 Petrus 3:9). Daarom denk ik dat het onze eigen verantwoordelijkheid is om te kiezen voor goed of kwaad, voor God of voor de listen van de duivel, voor liefde of voor eigen gewin...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarenboven staat in het evangelie : "... maar wee de mens door wie de Mensenzoon uitgeleverd wordt: het zou beter voor hem zijn als hij nooit geboren was." Judas werd door God dus niet geofferd.

      Verwijderen
  5. https://www.open-bible.fr/lecture/2024-03-27?utm_source=openbible&uid=0&mid=78&utm_medium=email&utm_campaign=OB240327&utm_content=NL_btn&email=Madeleine.Ghysebrechts%40zhvm.be

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten