woensdag in week 4 van de veertigdagentijd

IN CHRISTUS OPSTAAN

‘In het uur van mijn genade geef Ik je antwoord, op de dag van de redding zal Ik je helpen. Ik zal je behoeden, Ik neem je in dienst voor mijn verbond met het volk, om het land weer op te richten, om het verlaten erfgoed in eigendom terug te geven, om tegen gevangenen te zeggen: ‘Ga in vrijheid!’ en tegen wie in het duister verblijft: ‘Kom tevoorschijn!’
Zo lezen we vandaag bij Jesaja.

Laten we deze woorden eens beluisteren gericht naar onze binnenkant, ons hart, ons innerlijk leven.

‘In het uur van mijn genade …’ Het uur van Gods genade is het moment waar Hij beslist onze binnenkant overhoop te gooien door ons gelovig te laten inzien dat ons heil niet afhangt van eigen prestatiedrang maar wél van zijn kracht in ons. Het is – door genade – ons bewust worden van onze eigen zwakheid. Daarvoor zal Hij ons hart vermorzelen en vernederen. Vermorzelen in de zin dat alle hoogmoed moet gebroken worden. Vernederen in de zin van dat Hij zal tonen dat de nederigheid de enige weg zal zijn van redding en opstanding.

‘… geef Ik je antwoord.’ Gods antwoord bestaat er in dat Hij ons zal overstelpen met zijn barmhartigheid. Ja, tegelijkertijd, alsof de ervaring van vermorzeling en het doorvoelen van Gods barmhartigheid onze persoon in evenwicht houdt. Zijn barmhartigheid houdt ons weg van de afgrond tot waar Hij ons zelf brengt. We hoeven niet te vallen, want Hij staat er; wachtend, omhelzend, optillend.

‘Ik zal je behoeden’, zo zegt God. Inderdaad, God zal zijn volle verantwoordelijkheid nemen wanneer Hij ons hart vermorzelt. Hij zal ons namelijk ten diepste behoeden voor scrupuleus gedrag of anderen excessen. Echter één voorwaarde: Hem welkom heten in je gebrokenheid. Niet weglopen, staande blijven, geopend voor Hem, uitsprekend het grote ‘Gij’.

‘Ik neem je in dienst voor mijn verbond met het volk, om het land weer op te richten …’ Inderdaad, opgetild door Hem, opgestaan in Christus, zal God ons roepen getuigen te zijn van zijn barmhartigheid. Vanuit de Heer in jezelf, vanuit het hart van de Kerk, zal je niet anders kunnen dan zijn licht en vrede doorgeven naar allen die je ontmoet, op welke wijze ook. Je engagerend in de liefde zal je Gods land, zijn koninkrijk, oprichten of herstellen. Je zult handen en voeten geven aan Gods verbond met zijn volk, met de hele mensheid.

‘… om het verlaten erfgoed in eigendom terug te geven…’ Oh ja, zoveel erfgoed, ooit door God gekregen, maar uitgeleverd aan al wat niet met God te maken had. Door onze opstanding in Hem zullen we het terug schenken. En dan gaat het over ál die mogelijkheden die we in ons droegen om Gods liefde gestalte te geven maar die we voor andere zaken gebruikt hebben.

‘… om tegen gevangenen te zeggen: ‘Ga in vrijheid!’ en tegen wie in het duister verblijft: ‘Kom tevoorschijn!’ Zoveel goeds, door God geschonken diep in ons hart, bleef verborgen voor de wereld, verhuld in duisternis, en kreeg geen kans tot leven. Wel, al dat gevangen goeds krijgt nu de volle vrijheid om Gods liefde te bezingen.

En dit, omdat we het wonder van Gods barmhartigheid toelieten.

Laten we bidden

Vader,
maak ons tot nederige mensen
die U toelaten in het hart
van ons onvermogen.
Moge onze zwakheid
op deze wijze
onze kracht worden.
In Christus,
onze Heer.
Amen.

Een gezegende woensdag,
kris


Vragen om mee op weg te gaan

Op welke gebieden heb je behoefte aan Gods barmhartigheid in je leven op dit moment?

Hoe kun je de uitdagingen en moeilijkheden in je leven zien als kansen om Gods barmhartigheid te ervaren en te groeien in geloof?

Reacties

  1. Heel veel DANK voor de indringende overweging bij de 1ste lezing van 13/03/‘24 !! Bovendien zijn de meesten de moeite van het ontvangen en leeen waard! Lieve ‘hartverwarmende groeten ‘

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Antwoord op de eerste vraag !

    Nog te veel angst en zelfzucht ,
    in het me nog minder te vinden en te voelen dan anderen !
    Want ... zoals je er ons aan herinnert Kris , door Zijn Genade ,
    komen we in nederigheid voor Hem met een "vermorzelt hart !
    Alles verwachtend van Zijn Genade!
    Antwoord op de 2 de vraag.
    Dààr ben ik door de véle jaren van mijn leven zeer bewust van geworden !
    Ik ben 'niets 'zonder Hem ,door het lijden heen is mijn hart méér en méér tot Christus gericht om Hem na te volgen !
    Ook zette HIJ mensen op mijn weg om door 'goeie raad en daad' nader bij Zijn en onze Vader te groeien in Liefde voor mezelf, mijn naaste en Jezus Chistus !
    HIJ toont ons de Weg naar Zijn en onze Vader ABBA
    Hartelijk dankjewel Kris voor al die wijze aanmoedigingen !


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi verwoord Kris, dank je wel! Diepgang om waar te maken in ons leven! Madeleine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Zoals de Vader leven in zichzelf heeft, zo gaf Hij ook de Zoon leven in zichzelf te hebben.' Het oude Israël, eenmaal weer bijeengebracht uit de ballingschap, zal de wereld mogen toeroepen: 'Kom te voorschijn uit je duisternis en onwetendheid'. Jezus mag dit waarmaken. Hij is de Man van het Verbond die tot ons allen roept: 'Kom naar buiten'. Dat betekent: 'Laat je eigen ik los, leef niet langer gevangen in je eigen zelf. Leef voor God en voor de anderen'. Dat zal doorgaan over de dood heen. Eens zal Jezus ook ons toeroepen: 'Kom naar buiten', hoever wij dan ook al vergaan zullen zijn. Hij riep ook Lazarus, Zijn vriend in het graf, naar buiten. 'Maak hem los en laat hem gaan', zei Jezus dan. Ook tot ons zegt Hij al vandaag: 'Laat jezelf maar los en alles wat je terneerdrukt, leef voor God en voor je medemens'. Wat een bevrijdend en barmhartig woord van onze Heer en Heiland.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten