zaterdag in week 2 van de veertigdagentijd

OMARMING
(Bij de parabel van de verloren zoon)

Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: “Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners.” Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader. Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. 

Wie vanuit een deemoedig hart – zich bewust zijnde van zijn zwakheid, berouw tonend om zijn zondigheid – zich opent voor de Heer, zal het toesnellen van Christus mét zijn omhelzing ervaren als een werkelijk terug thuiskomen bij de Vader. Hij zal niet anders kunnen dan het feest – hem aangeboden – blij en dankbaar aanvaarden. Het zal een feest zijn waar de barmhartigheid gevierd wordt, waar de liefde in al haar glorie bejubeld wordt, waar de gastvrijheid voor elkaar ten diepste beleefd wordt.

Dit, geliefde mensen, mocht de verloren zoon ervaren. Dit mogen ook wij ervaren wanneer we ons in kwetsbaarheid openen voor de Heer. En dit mogen ook zoveel mensen ervaren wanneer wij – in Christus – naar hen toesnellen. Laat ons als Kerk Gods barmhartigheid zijn, altijd opnieuw onze huizen en harten geopend voor ieder. Laten we onszelf niet tevredenstellen met het feit dat we onze deuren openen, maar laten we actief uitkijken naar hen die zoeken naar een thuis; al dan niet letterlijk. Laten we naar hen toegaan, hen in liefde omhelzen, hen ontvangen, hen opnemen.

Moge het ware vasten van de Kerk zijn dat God moge gebeuren.

Laten we bidden

Vader,
moge uw Geest ons bezielen
opdat we ons in deemoed
mogen keren tot U.
Moge uw omhelzing
ons dan ten diepste genezen,
en ons tot mensen maken
die ook naar anderen toesnellen;
uw barmhartigheid schenkend,
uw liefde barend.
In Christus, onze Heer.
Amen.

Een mooi weekend,
kris


Om mee op weg te gaan

Draag ik, na me afgekeerd te hebben van de Heer, die innerlijke heimwee in me, die me terug doet keren naar Hem?

Ben ik bereid me in Gods armen te werpen, Hij die al lang naar me uitkeek en naar nu naar me toesnelt?

Draag ik diezelfde barmhartigheid van God in me die me op mijn beurt doet uitkijken naar zij die mogelijk afgedwaald zijn? Ben ik bereid, zonder het minste oordeel, enkel bewogen door Gods barmhartigheid, hen diep te omarmen?

Reacties

  1. Zo blij dat je weer terug bent, Kris. Ik hoop dat de toch korte vakantie je heel veel deugd heeft gedaan. Groeten ook aan alle bloggers die weer vrijuit hun bedenkingen en overwegingen kunnen delen vanuit de dagelijkse lezingen. Wivina.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wivina,
      enkele dagen in de Ardennen heeft inderdaad diep deugd gedaan.
      Ook blij hoor weer terug thuis te zijn ;-)

      Verwijderen
  2. Beste Kris, welkom terug. Je laatste vraag ter overdenking is de moeilijkste voor mij. Want dat betekent de ander vergeven, net zoals Christus doet. En dan blijft er niets van de zonde over. Maar ik betrap mezelf er op dat ik de ander wel met andere ogen bekijk, meer afwachtend. Dat betekent dan eigenlijk dat ik niet echt vergeven heb, als de vader in de gelijkenis. Dit is voor mij een van de moeilijkste zaken in het geloof.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik beaam wat je zegt. Ik vind 'vergeving schenken' zoals Christus dat deed (doet) een van de moeilijk zaken die er bestaan. Ik vraag me vaak af of wij, mensen, dit echt altijd zo moeten doen. Maar dan komt altijd die zin binnen uit het evangelie: 'Wees barmhartig zoals de Vader barmhartig is'. Wat een weg heb ik nog te gaan ... denk ik dan.
      Wat een ruimte zou er in mezelf ontstaan om de liefde in z'n diepte te kunnen beleven naar ieder ander.
      Mooi is dat Christus in je onvermogen aanwezig komt om wat jezelf niet kan van je over te nemen (wat in de diepte ook de bedoeling is), zodat Hij in eenheid met ons de weg van barmhartigheid naar ieder ander kan gaan.

      Verwijderen
    2. Riet Blom van Beek2 maart 2024 om 09:28

      Het moeilijkste vind ik dat wanneer je zelf heel graag naar die ander toe wilt gaan en die ander accepteert het niet. Dan kun je die teleurstelling alleen maar accepteren en vragen om daar goed mee om te gaan zonder nare gevoelens voor die ander.
      Mijn hart maakte echt een sprongetje toen ik zag dat we weer op de blog konden reageren Kris maar de vrije dagen zijn je van harte gegund. Roosje

      Verwijderen
    3. Dag Roosje,
      inderdaad, wanneer de ander de toegestoken hand niet wil ontvangen ... dat doet pijn. Maar niet ontslaat ons, op die moment, voor die persoon te bidden. Daar hebben beiden partijen alleen maar baat bij. Jijzelf blijft in de liefde, en de ander leg je biddend in de schoot van de Vader.
      Wanneer iets (nog) niet kan ... is het goed denk om heel die situatie biddend bij de Heer te brengen. 'Klop en er zal worden opengedaan' ... We mogen daar echt op vertrouwen.
      Van harte, kris

      Verwijderen
  3. Is dat zo moeilijk om barmhartig te zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb niets toe te voegen, maar ben blij dat het weer kán! welkom thuis kris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net zoals de Vader ben ik blij en dankbaar dat iedereen terug is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben ook zeer blij en dankbaar dat u terug bent Kris .want ik heb nood aan geestelijk voedsel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten