woensdag in de paasweek

UITNODIGING TOT GEDEELDE VREUGDE
(Bij Lc 24, 13-35)

Het moet voor die eerste leerlingen niet makkelijk geweest zijn. Hun Heer, waar ze al die tijd hun volle vertrouwen op hadden gesteld, was niet meer. Hij was gekruisigd, vermoord. Het samenzijn met Hem was voorgoed voorbij. Deze twee leerlingen wisten nog niet van de verrijzenis. Ze herinnerden zich vast wel enkele uitspraken van Hem die Hij wel eens deed over dat Hij zou opstaan uit de dood, maar dit hadden ze zeker nog niet echt begrepen, laat staan ervaren. Het moeten dagen van verwarring zijn geweest; dagen van vragen en twijfels. We mogen dat niet onderschatten.

En we kennen dan het verdere verhaal: de Heer gaat een stuk met hen mee en voert onderweg een heel gesprek met hen. ’s Avonds, na uitgenodigd te zijn door die twee, breekt Hij het brood en ze herkennen Hem.

Maar wat mooi is, en daar wil ik vandaag met u toch even bij stil staan, is dat ze daags nadien hun tocht niet vervolgen. Nee, ze gaan terug. Ze keren terug naar Jeruzalem. Ik vermoed dat ze onderweg naar Jeruzalem, en ginds in de stad, velen hebben opgezocht en aangesproken die nog in verwarring verkeerden, die nog niet wisten van de verrijzenis, die nog leefden in leegte en twijfel. Vanuit de ervaring dat ze de Heer in hun midden wisten, gingen ze ‘getuigen’.

Wij, die – net zoals die twee leerlingen – weet hebben van de verrijzenis, wij die – als het goed is – leven vanuit de opstanding van de Heer, mogen ook naar dat Jeruzalem gaan waar velen misschien nog in twijfel leven, in leegte, in verwarring.
Vertaald wil dit zeggen: heel wat mensen leven de dag van vandaag met vragen omtrent geloof, God, Jezus, Kerk, opstanding, eeuwig leven, gebed, lijden, kwetsbaarheid, zingeving, enzovoort.
We moeten daarvoor niet ver gaan zoeken. In onze onmiddellijke omgeving leven velen van deze mensen. We weten dat.

Het is goed om vanuit onze ontmoeting met de Heer, oog en hart te hebben voor hen die leven met vragen of twijfels. Het is goed hen te gaan opzoeken, met hen het ‘goede gesprek’ aan te gaan. Behoort dat niet tot onze opdracht als christen? Zijn we niet geroepen licht te zijn in deze wereld, ook op dit vlak? Ja toch. Het is een opdracht door de Heer zelf aan ons gegeven.

Misschien behoren we zelf wel tot die mensen die ‘in twijfel’ leven, of die op geloofsvlak het op dit moment even allemaal niet meer ‘zien’, om welke reden ook. Het is niet omdat we katholiek zijn dat we zelf niet in gebrokenheid kunnen leven. Dus we moeten ook de nederigheid hebben ons door elkaar te laten vinden, elkaar tot steun te zijn. Ook dat is Kerk zijn.

Teder naar de ander toegaan. Niet vanuit de hoogte. De ander – ook in zijn twijfel – altijd hoog achten en beminnen als kind van God. Het zijn maar enkele zaken die we – mijns inziens – goed in ’t oog moeten houden.
En vooral: áls we naar de ander gaan, laten we dit doen vanuit een innige omgang met de Heer. Dus niet op eigen houtje. Nee, verinnigd in de Heer zodat Hij ‘al weldoende door ons heen kan rondtrekken’.
En ook belangrijk: laten we de mensen met wie we spreken áltijd dragen door ons gebed voor hen. Laten we hen dagelijks neerleggen in de schoot van de Heer en bidden om Gods ontferming.

Laten we geen angst hebben mensen aan te spreken. Laat ons dit gewoon doen; eenvoudig, oprecht. De Heer is immers bij ons, niet anders dan bij de Emmaüsgangers.

Laten we bidden

Vader,
wij bidden – wanneer wij naar de ander gaan –
om liefde, nederigheid en trouw.
Mogen wij het goede gesprek aangaan
vanuit Christus’ inwoning.
Moge Hij de wereld aanraken
en in U brengen.
Om deze genade bidden wij U,
in Christus, onze Heer.
Amen.

Lieve mensen, mogen we elkaar bemoedigen op onze geloofstocht door het leven.
Een mooie woensdag,
kris


Vragen om mee op weg te gaan

Op welke momenten doorheen de dag maakt de Heer zich kenbaar? En ben ik bereid Hem dan ten diepste te ontmoeten?

Hoe kan ik mijn naasten die innerlijk worstelen met twijfel over hun geloof, bemoedigen en ondersteunen op hun geloofsreis?

Reacties

  1. De twee leerlingen wisten alles. Jezus was een groot profeet, Hij was gekruisigd, het graf was leeg bevonden. Dat wisten ze allemaal. Maar ze hadden de Heer zelf nog niet gezien. Ze hadden Hem zelfs nog niet begrepen toen ze met Hem omgingen vóór Zijn dood. Jezus moest zelf komen om de Schriften te ontsluiten en om te duiden wie Hij eigenlijk was en wat Hij eigenlijk bedoelde. Dan begon hun hart te branden. Voor ons gebeurt dat ook, als wij stil bij Hem gaan zitten en de lezingen lezen en overwegen. Dan begint veel voor ons te leven. En soms kunnen wij anderen helpen bij het groeien van hun geloofsinzicht. Soms zullen het juist de anderen zijn die ONS helpen. Is dat niet de synodale weg? Luisteren naar mekaar in en vanuit de H. Geest. Geen debat, geen parlement, maar een biddend verwijlen bij de Schriften. En zeker nooit gelijk willen hebben, want we weten allemaal nog zo weinig. Altijd open staan voor wat de Heer ons vandaag bij wil brengen. Het zal soms niet veel zijn. De Heer werkt met kleine stapjes. Kom, H. Geest. Maar Hij moet eigenlijk niet komen, Hij is er al in elk van ons. We moeten ons alleen maar openstellen voor Zijn ingevingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zend U Geest Heer, zend U Geest : Heer, wandel met mij mee vandaag , zodat wij mee kunnen wandelen met de mensen die Gij ons geeft vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is ook mijn gebed !
    HEER maak me bewust dat JIJ in mij lééft !
    En geef mij de zékerheid
    dat JIJ vandaag mijn woorden ,mijn handelen en mijn liefde voor élke mens die ik vandaag zal ontmoeten !
    Dank U Heer !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En toch, ondanks al het weten en alle mooie en goede ingevingen blijf je altijd mens. Mede door mijn afhankelijk zijn van anderen wil ik ook voor mijzelf opkomen en mij niet laten behandelen als een sulletje. Daarmee strijd ik wel eens. Het is niet erg als het een keertje anders gaat. Daar leer ik van om het voortaan toch anders te doen. Dat geeft mij ook kracht want soms moet ik mij daarin overwinnen. En dan ben ik blij dat ik hulp mag vragen en ook krijgen. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Het is niet omdat we katholiek zijn dat we zelf niet in gebrokenheid kunnen leven." Zeer juist. Voor mezelf ben ik op de eerste plaats christen, daarna katholiek. Wil zeggen: ik beleef mijn christen-zijn in de katholieke Kerk. Ik kan geen katholiek zijn zonder allereerst christen te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kom heilige Geest leg woorden in mijn mond als Uw tijd rijp is. Uit mezelf ben ik bang om te getuigen. Madeleine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi Chris hoe je steeds benadrukt dat we geroepen zijn te leven vanuit Christus. Het is het hart van ons leven. Goed dat je ons daar op wijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Chris, u schrijft : … dat ze daags nadien hun tocht niet vervolgen. Ze gaan terug …. Maar in de Bijbeltekst staat : ze stonden op en gingen meteen terug naar Jerusalem. Dus niet daags nadien maar nog diezelfde avond/nacht, terwijl ze Jezus hadden gevraagd om bij hen te blijven vanwege ( de gevaren van) het reizen in de avond/nacht. Alle angst was van hen afgevallen en ze gingen meteen terug …. ( Han Duin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zij konden niet wachten om het goede nieuws te brengen,

      Verwijderen
    2. Klopt, ze gingen meteen terug.
      Is nog sterker.

      Verwijderen

Een reactie posten