woensdag in de 4e paasweek

LEVEN IN HET LICHT VAN DE HEER

Vandaag zegt Jezus: 'Ik ben het licht dat naar de wereld is gekomen, opdat iedereen die in Mij gelooft niet langer in de duisternis blijft.'

Jezus is het licht dat door de Vader naar de wereld gezonden is. Wie in Hem gelooft, wie zich aan Hem geeft, leeft en beweegt in dit licht. Hij ziet de wereld en God vanuit en in dit licht. Hij weet zich verlost van elke vorm van duisternis opdat hij zich weet opgenomen door het licht, door Christus zelf.

Dit is voor de mens echter geen wit-zwart gebeuren. Hoewel hij ten diepste verlost is, zal hij moeten toegroeien naar dit licht, met veel vallen en telkens weer opgericht worden, door bereid te zijn te sterven in Christus, door zich toe te vertrouwen aan zijn leven in ons.

Het Pasen van de Heer is een belofte van verlichting voor hen die in de duisternis tasten. Zijn genade is overvloedig voor allen die haar omhelzen, en die zich door Hem láten omhelzen.

Laten we Christus' licht in de diepste hoeken van ons hart welkom heten. Moge Hij verlichten wat verborgen is, genezen wat gebroken is. Laten we opstaan en zijn liefde omarmen, opdat we mogen stralen als een sterren in de nacht, als getuigen van hoop; instrumenten van vrede in deze wereld die - getekend als zij is door oorlog en onrecht - hunkert naar Gods licht.

Laten we bidden

Liefdevolle God,
dank U voor het licht van uw Zoon, Jezus Christus,
dat schijnt in onze duisternis en ons pad verlicht.
We komen tot U in nederigheid,
wetende dat we soms struikelen
in de schaduw van ons eigen bestaan.
Genees onze wonden,
open onze harten voor uw liefde,
en maak ons tot instrumenten van uw vrede.
In Christus' naam.
Amen.

Geliefde mensen, moge ons hart vandaag verlicht worden door het licht van Christus. Laten we ons openenen voor zijn genade, ons toevertrouwend aan zijn liefde en barmharigheid. Laat ons licht zijn in deze wereld; als mensen die mét de Heer zijn opgestaan in zijn Pasen.


Vragen om mee op weg te gaan

Welk onvermogen, of welke zonde, moet ik erkennen en overgeven aan het licht van Christus?

Hoe kan ik de genade van Pasen in mijn leven omarmen en uitdragen als een bron van hoop en verlichting voor anderen?

Reacties

  1. Alles vertrekt vanuit onze openheid voor zijn genade, ons toevertrouwend leven aan zijn liefde en barmharigheid. Zo kunnen we onze innerlijke duisternis laten verlichten door het Licht, Christus, door zijn genade.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel me soms zwak en dan ik denk aan de uitspraak 'de wil is sterk maar het vlees is zwak'. Anderzijds denk ik ook 'wij zijn geen robots'. De geneugten van het leven beheersen, matigen,... is niet gemakkelijk voor mij. Eigenlijk 'weten' we allemaal hoe we moeten leven, dat is dan het verstand wat spreekt, maar leven vanuit je 'hart' waar gevoelens de kop opsteken, is een heel ander verhaal. Graag wil ik me overgeven aan het licht van Christus, om elke dag opnieuw een beter mens te worden.
    Kan ik de genade van Pasen uitdragen als ik mezelf dikwijls zwak voel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik de Bijbel citaten niet had gehad,dan had ik niet kunnen slapen, na die uitzending van het Antwerpse broederschap Sint-Pius X . Met stenen ipv brood werd Karine Claassen en de kijkers naar huis gestuurd. vrt Canvas Op een ander 21.20 23 April Ans

      Verwijderen
    2. Ik heb goed geslapen, goede uitzending met veel waarheid, niet doden, geen homosex, bemin God bovenal, zuiver en eerlijk

      Verwijderen
    3. Bijbelcitaten bevestigen de pius X broederschap, zij leven volgens het evangelie

      Verwijderen
    4. Terwijl onze bisschoppen en priesters de taal van de wereld spreken, leert de pius X ons het ware evangelie zonder bedrog

      Verwijderen
    5. 'Wij moeten niet betalen voor het geloof van een ander' politieke uitspraak van een ongelovige politieker. Wij betalen toch ook voor de sport van een ander? Ook als we niet sporten

      Verwijderen
    6. Geen reacties, mensen hebben schrik om te spreken, durven de waarheid niet vertellen, verstoppen zich zoals Adam en Eva

      Verwijderen
  3. Dat is wat kort door de bocht.
    Soms is het goed om behoedzaam tezijn. Wat is waarheid?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten