24 aug - Bartholomeus

Nathanaël zat onder de vijgenboom. Wellicht in Kana waar hij woonde. Jezus sprak tot hem: ‘Ik had je al gezien vóórdat Filippus je riep, toen je onder de vijgenboom zat’.

Voor de vrome Jood is onder een vijgenboom zitten een gebruikelijke plaats om zich bezig te houden met de dingen van God. Met zijn laag neerhangende takken kon en kan je er ongestoord en ongezien je wijden aan de studie van de Schrift. Het is een plek van vrede. Ongetwijfeld heeft Nathanaël daar onder de vijgenboom zijn verlangen naar de Komende gevoed. Hij hield deze verwachting levend. In zijn vroomheid was dit verlangen een bede zonder ophouden geworden. En dan… ja, dan wordt hij geroepen om de Messias te zien en te ontmoeten. Wat een ervaring voor de man!

Het is goed voor ieder van ons om zo’n vijgenboom te hebben. Een plek van rust, een plaats van overdenking en gebed. Een plek waar je her-innerd wordt aan de vrede met God, een plaats waar je die vrede kunt 'oefenen'. Een plek ook waar je jezelf voorbereidt op zijn komen in uw leven.
Deze plaats kan een kapel of kerk zijn, een gebedshoek in huis, een plek in de natuur. Bovenal een plek die ons in de eenzaamheid brengt, waar geen verstrooiing is, waar we met God alleen kunnen zijn, waar we Hem kunnen ontmoeten, naar Hem kunnen kijken, naar Hem kunnen luisteren; in duisternis of bij zonneschijn.
Deze plek is veel meer dan een fysieke plaats. Het moet vooral een plek in ons hart zijn, een heilige ruimte waar niets of niemand tussen ons en God kan komen, een plaats waar we ongestoord kunnen drinken van de Bron die levend water geeft: Jezus.

Laat ons die ‘plek’ koesteren als zéér belangrijk in ons leven, als het hart van ons bestaan.

kris

Reacties

  1. Filippus zei tegen Natanaël dat hij de Messias had gevonden. Het was Jezus uit Nazareth. Natanaël kon niet aannemen dat uit dat Godverlaten dorp iets goeds voort kon komen. Filippus zei dan dat hij maar eens moest komen kijken. En als Jezus Natanaël ziet, zegt Hij onmiddellijk: ‘Een Israëliet in wie geen bedrog is’. Natanaël is verwonderd en vraagt Jezus vanwaar Hij hem kent. ‘Ik zag u onder de vijgenboom zitten’, zegt Jezus. De vijgenboom was een geliefde plek om onder en tussen zijn grote bladeren na te denken over je leven en de Bijbel te lezen. Natanaël is onderste boven van Jezus’ woord. Jezus kent hem dus. Hij is dus de Koning van Israël. Jezus zegt dat hij grotere dingen zal zien: de hemel open en de engelen Gods opstijgend en neerdalend in dienst van de Mensenzoon. Dit hele evangelie ademt het verhaal van de aartsvader Jacob in Genesis 28. Jacob werd Israël. Israël betekent: ‘Die met God heeft gestreden’. Dat heeft Natanaël (Bartholomeus) ook gedaan, daar onder de vijgenboom. In tegenstelling met Jacob is er in Natanaël geen bedrog. Jacob had wel zijn vader Isaac bedrogen en het eerstgeboorterecht van zijn oudere broer Esaü ontfutseld. In Natananaël niets van zo’n bedrog. Maar zoals Jacob een ladder mocht zien die tot in de hemel reikte en waarop de engelen van God op- en afgingen, zo stelt Jezus ook de toekomst van Natanaël voor. Ook hij zal de hemel open mogen zien, want Jezus zal de hemel voor de mensen opendoen. En dan zal Natanaël met zoveel anderen mogen zien wat Sint Jan zag in zijn visioen dat hij vertelt in de eerste lezing: een engel die hem de Bruid van het Lam toont. Die Bruid is het nieuwe Jeruzalem, de nieuwe schepping die Jezus zal realiseren op het kruis en die nieuwe schepping heeft een muur met twaalf grondstenen. Die grondstenen zijn de twaalf apostelen. Als Bartholomeus (Natanaël) Jezus volgt, zal hij ook één van die twaalf grondstenen worden. En effectief, dat is hij geworden. Wij mogen steunen op zijn getuigenis, op wat hij met Jezus mee heeft gemaakt. Voor onze parochie hier in Kortemark een mooie patroonheilige. Ja, het is kermis bij ons. Kermis komt van kerkmis. Of er dit jaar veel van die kermis terecht zal komen, dat zal ik nog af moeten wachten in deze Coronatijd. Maar in normale tijden hebben wij een rijk gevulde kermisweek.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten