maandag in week 20 door het jaar

 Na een deugddoende vakantiestop ben ik er weer met een dagelijkse mijmering vanuit het Woord. Ik zou zeggen: hecht niet teveel belang aan mijn woorden; wel aan het Woord. Zie de mijmering (àls het al enige waarde heeft) als een mogelijke ondersteuning wat betreft het ontvangen, begrijpen en dragen van het Woord. Maar richt u vooral naar het Woord, en het bemediteren daarvan. Immers doorheen het Woord spreekt Christus ons aan, en baart God Hem in ons diepste zelf.

Zo roept Christus ons vandaag op arm door het leven te gaan. En dan heeft Hij het niet over dat soort armoede waar een mens ziek van wordt, ondervoed, waar ouders geen eten hebben voor hun kinderen. Nee, het gaat hier om een soberheid, een wijze van leven waar je enkel die dingen bezit die je nodig hebt. Al wat je niet echt nodig hebt kan je beter van de hand doen, zo stelt het evangelie, en liefst nog op zo’n manier dat de armen er baat aan hebben.

Laten we eerlijke zijn: het is best een lastig evangelie. De meesten van ons zijn relatief rijk; rijk toch in vergelijking met vele mensen in deze wereld die écht arm zijn, gezinnen die ’s morgens niet weten of ze ’s avonds eten zullen hebben voor hun kinderen.

Wat onze westerse levensstijl betreft: We slaan hier in het westen nogal dikwijls de evangelische bal mis, zowel thuis als in de Kerk. Jammer. Als je in de Handelingen leest hoe eenvoudig de eerste christenen leefden, hoe zij alles deelden met elkaar en met de armen… We kunnen er veel van leren.

Hier in het westen hebben we als christenen snel de neiging om dergelijke oproepen van het evangelie te spiritualiseren. Het gaat om een geestelijke armoede, een zich leeg maken voor God, zeggen we al snel. Oh ja, daar gaat het ook om, heel zeker. Maar in dit geval, in het evangelie van vandaag, bedoelt Jezus het echt wel letterlijk. We moeten ons niets voorliegen.

Vorig jaar las ik de biografie van de heilige Vincentius a Paulo. Wat me opviel bij deze man (zoals me dat opvalt bij zovele heiligen en andere grote mensen binnen en buiten de Kerk) is dat hij zijn volgelingen opriep om zelf uiterst sober te leven, en hun leven ten dienste te stellen van de armen. Hoe kun je de armen helpen als je zelf niet sober leeft… zo stelde hij. Wat natuurlijk waar is.

Op zich is het niet moeilijk met een doorlopend relatief groot loon enkele percenten af te staan aan de armen; als we dat al doen. Da’s goed en alle lof waardig. Maar het is niet moeilijk. Het is geven vanuit een luxe-situatie. Ik zeg niet dat dit ‘zonde’ is, ik lees alleen maar dat Jezus vraagt om je bezit te verkopen en de opbrengst aan de armen te geven.

Het zou mooi en goed zijn moesten er nog eens mensen in de Kerk opstaan zoals een Franciscus of een Clara van Assisi, die huwden met ‘Vrouwe Armoede’ omwille van Christus en Gods Rijk. Ze deden dat beiden zeer trouw, tot het overdrevene toe. Jammer genoeg duurde het niet lang. Al snel liepen de minderbroeders en de clarissen in mooi gestreken (geen goedkope) habijten en leefden in grote kloosters, ook al leefden ze persoonlijk wel sober. En heel waarschijnlijk hadden ze hun uitleg voor hun alsmaar groter wordende huizen (waar Franciscus niet mee akkoord ging!), net zoals ook wij onze uitlegsels hebben om ons rijkemansgeweten te sussen.

Ik stel voor om het evangelie van vandaag in je binnen te laten zoals het er staat. Zet nu niet meteen deze namiddag je huis of auto te koop. Maar ik stel voor: vul dit evangelie niet te snel in. Laat het maar confronteren met je leven en de dingen die je hebt. En wel zo dat het Woord vruchtbaar wordt, en ons leven richting geeft, ten dienste van Gods rijk, de Liefde dienend.

kris

Reacties

  1. Geef aan God wat God toekomt,en aan de keizer wat de keizer toekomt.
    Ja het is een edele gedachte zo sober te leven dat men de armen kan helpen.
    Mijn gedachte bij het lezen van dit commentaar gingen uit naar de werkende mensen die meer dan de helft van hun inklomen aan belastingen moeten afgeven,sociale zekerheid ziekenbijdrage worden alsmaar hoger,het lijkt me dan ook goed dat de overheid de inkomsten rechtvaardig verdeeld en de armen de echte armen,een levenswaardig bestaan verzekeren.
    Mogen we Jezus boodschap vertalen naar deze tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kris, we zijn blij dat je er terug bent. Vandaag val jij- met het evangelie - direct ons leven binnen. Terecht vraag je ons dit evangelie te confronteren met ons leven en met wat we hebben.
    Ezechiël kreeg van God te horen dat hem het liefste dat hij had - in onze klassieke vertaling staat er: 'de lust van zijn ogen' - zou ontnemen. Dat is inderdaad altijd het geval. We zullen niets voor onszelf kunnen behouden. Eens moeten we alles loslaten. Dat kan inderdaad je liefste partner zijn, dat kan zelfs een kind zijn, dat kan je mooie huis zijn, je spaarboek, je schone auto, ook een Kerk die bloeit of een congregatie die veel leden heeft, het rijke Roomse leven. Alles is ons in bruikleen gegeven. De kunst van het leven - maar dat kun je eigenlijk nooit, zelfs op je sterfbed nog niet - is los te leren laten. Waarom doet of wil God dat? Ik denk precies om ons dat te leren: alleen Hij blijft, al de rest gaat voorbij. Maar Hij is de moeite waard. 'Wat is Hij magnifiek', zong Maria eergisteren in haar Magnificat. De rijke jongeman in het evangelie ging ontdaan heen. Nochtans ligt daar de schat die Jezus aanduidt. Die schat is God en God is een God die geeft. Jezus heeft Zijn hemelse Vader prachtig nagevolgd door elke dag, tot op het kruis, zich aan ons te geven. Dat is wellicht een zeer weerbarstig evangelie en ook een meedogenloze eerste lezing. Maar Gods woord streelt niet ons eigen verlangen, het helpt ons te leven voor het ene noodzakelijke. En dat is: Mijn God, Mijn Al. Dat is ons genoeg. En Hij zal dan zelf wel zorgen dat wij niets tekort hebben, niemand. Tekorten ontstaan precies omdat sommigen - enkelen! - veel te veel voor zichzelf willen. 'Als delen vanzelfsprekend wordt, heeft iedereen wat op zijn bord, geen honger meer, geen dorst en geen verdriet', zongen destijds Sanne en Erik en Maartje zo mooi in hun versie van Leonard Cohens beroemde Hallelujasong.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. blij dat je er terug bent Kris.
    Filou

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten