vrijdag in week 20 door het jaar

Jezus antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Moest men de Bijbel in enkele bewoordingen moeten samenvatten, zou men dit antwoord van Jezus aan de Farizeeën kunnen aanhalen. Terecht zegt Jezus dan ook: ‘Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Laten we vooral niet denken dat dit een weg is van romantiek, of een pad bezaaid met enkel rozenblaadjes. We mogen niet vergeten welke weg Jezus hiervoor zelf gegaan is: de weg van het kruis, voor Hem heel letterlijk. Wanneer Jezus spreekt over ‘liefhebben’, bedoelt Hij dat niet goedkoop. Hij heeft het over een liefhebben tot het uiterste, een beminnen zonder grenzen, een zich geven aan allen zonder voorkeuren. Niet goedkoop dus. Hij is ons deze weg voorgegaan om ons te tonen wat de inhoud is van God beminnen, je naaste en jezelf.

De kruis-weg van Jezus zou het hart moeten zijn van ons beminnen. Niet enkel als voorbeeld, maar ook en vooràl als bron van diepe genade. Laten wij, wanneer wij bidden voor een kruisbeeld, vragen om Gods genade: dat wij vanuit Jezus' inwoning  zijn liefde mogen belichamen in al ons doen én laten. Dat dit vooral geen theorie mag zijn, maar een blijde werkelijkheid opdat het Pasen van de Heer meer en meer zichtbaar mag zijn in ons dagelijks leven.

kris

Reacties

  1. Het visioen van Ezechiël over de dorre beenderen is een van de mooiste teksten uit het Oude Testament. Daarmee wilde Ezechiël niet in de eerste plaats een uitdrukking geven aan het verrijzenisgeloof. Veel eerder had hij het over zijn volk dat in de ballingschap geen cent meer gaf om zijn leven. Het leven was daar geen leven meer. Ook wij maken in ons leven van die dorre momenten mee waar wij eigenlijk soms liever dood zouden willen zijn. Maar altijd is het leven sterker, omdat God altijd sterker is. God is liefde, zeggen wij vaak. En dat is heel juist, maar in mijn ervaring is God nog veel meer het leven. En als ik mij bemind weet, ondanks alles, dan leef ik graag. God wil dat wij leven, dat elke mens leeft. Hij heeft zijn volk dan ook weer teruggebracht naar zijn eigen grond. Met koning van Cyrus uit Perzië is het nieuwe leven voor hen begonnen. Hoe begint het voor ons? Door lief te hebben, door God en de naaste graag te zien. Dat is de centrale boodschap die Jezus vandaag in het evangelie brengt. ‘Wat is het voornaamste gebod in de Wet?’ vraagt een Wetgeleerde. Jezus die het Oude Testament zeer goed gelezen heeft, voegt hier twee teksten die komen uit geheel verschillende achtergronden, bij elkaar. Maar daarmee geeft Hij ons wel een richting aan: liefhebben doet leven. En je mag ook niet vergeten dat je maar lief kunt hebben als je zelf bemind wordt. Sommigen vragen: ‘Je kunt toch je naaste niet beminnen als je ook jezelf niet graag ziet?’ Dat is heel juist, maar wie in God gelooft en wie Jezus volgt, die voelt en weet zich bemind. Gods liefde is altijd eerst. Hij heeft ons het eerst liefgehad, zegt Sint Jan. En dat ‘eerst’ is dan niet ‘eens, lang geleden’, dat is ieder moment opnieuw. Zelfs in onze dorre momenten waar we liever dood zouden willen zijn, haalt God ons weer uit onze ellende, omdat Hij altijd het leven en de liefde is. Leven en liefde, die twee kan je niet scheiden. Een leven zonder liefde – denk aan de Holocaust, waarover ik gisterenmiddag iets op de radio hoorde - is geen leven. Ik ben God echt dankbaar dat ik mag leven. Maar ja, ik heb altijd veel liefde mogen ondervinden. Moge de Heer ieder ander die dat niet mocht ervaren, spoedig Zijn liefde tonen, ja, ook door liefdevolle mensen die op zijn of haar pad komen. Misschien ben jij of ik wel zo’n mens…

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben ik blij dat ik iedere dag weer kan beginnen met de mooie bijbelteksten en commentaren daarop. Daardoor krijg ik (en hopelijk veel anderen) de kracht om het leven te aanvaarden zoals het komt. Deze tijd is voor veel mensen een moeilijke tijd die somber maakt. Ik probeer voor mensen waarvan ik echt weet dat ze iemand nodig hebben, een lichtpuntje te zijn door hen regelmatig te bellen en positief te beïnvloeden. En dat kan ik doen mede dank zij jullie en ook omdat we met mensen van het Bijbelcitaat een groep vormen die willen werken aan een mooiere wereld. Bedankt allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoe ons geloof ook is, mogen ons pogen om God en onze naaste lief te hebben ons met elkaar verbinden.
    jij ook bedankt roosje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En zo verbonden met elkaar...door de Liefde van God !
    Zichzelf en elkaar liefhebben ,al zien we elkaar niet !
    Maar toch zich bemind voelen ,door voor elkaar te bidden o.a.
    dàt doet ons écht leven met Hem die "Het Leven "is !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten