dinsdag in week 11 door het jaar
DE LIEFDE LATEN ZEGEVIEREN
Uit: Mt 5, 43-48
Beste mensen, meerdere keren achter elkaar horen we bij Matteüs: Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: ‘Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.’ Oei, dat is geen gemakkelijke zin. Wie heeft dat dan gezegd? En bij welke gelegenheid? Mede in het Oude Testament horen we toch juist tegenovergestelde woorden over het liefhebben van mensen die verkeerd doen (Lev. 19,18).
Laten we luisteren naar Jezus’ woorden: Dit zeg Ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen … Dat is andere taal.
Jezus gebruikt daarvoor een heel natuurlijk beeld om te vertellen waarom we de ‘vijand’ lief moeten hebben: Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
Als we bij deze woorden stil durven staan en naar ons eigen leven kijken, dan schort er soms toch iets aan onze houding. Kunnen wij zo ruim denken over mensen die ons niet goed gezind zijn? Zit iemand ons dwars, kunnen we dan zomaar liefde koesteren voor die persoon? Bedriegt iemand ons of maakt hij of zij onze naam zwart, verzetten we er ons dan niet tegen, met woorden of daden? Of uit onmacht in ons binnenste?
De wijze waarop we ons verzetten tegen onrecht en beledigingen gaat niet zonder slag of stoot over in een liefdevolle houding of in gebeden voor die persoon. Als een ander ten opzichte van ons tekortgeschoten is, zullen we al snel tot verdediging overgaan, minstens met woorden en oordelen.
Is dit al zo in onze persoonlijke geschiedenis, we kennen er allemaal voorbeelden van in het maatschappelijk gebeuren en in de politiek: er komt verontwaardiging in ons op en we willen er met anderen over praten.
De slotzin van vandaag is al net zomin gemakkelijk: Wees volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is. Ik hoor iemand al zeggen: ‘Ja hallo, dat kunnen we toch nooit. Dat kan geen mens’. Nee, niemand beter dan Jezus zelf zal weten dat we dit nooit ‘halen’. Dat betekent echter niet dat we, vanuit de verbondenheid met Jezus er niet aan zouden kunnen werken. Jezus zelf deed alles in verbondenheid met de Vader. Dat is in elk geval een goede weg.
Het gaat om de instelling van ons. Laten we ons nu beperken tot de mensen die ons persoonlijk zeer gekleineerd en beledigd of bedrogen hebben.
Merk je negatieve gevoelens op. Dat is het begin, je durft er al naar te kijken. Accepteer het dat die, zo menselijke, gevoelens in je opkomen. Maar daarna volgt het moeilijkere werk. Hoe bouw je je negatieve gevoelens om tot positieve?
Ik kreeg van iemand een keer een manier aangereikt om, in je verbeelding, een ‘roos van liefde’ te zetten tussen mijzelf en de persoon waarmee ik heel veel moeite had. Ik heb dit geprobeerd en gemerkt dat het een prima hulpmiddel is. Ik voelde me vanbinnen zachter worden. Toen ik dit regelmatig deed, begon ik die persoon beter aan te voelen en was mijn weerstand weg.
Een andere weg is het om die ene zin uit het ‘onzevader’ te bidden waarin het over vergeving gaat: Vergeef ons onze schuld, zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven. Die gedachte dat niemand van ons zonder schuld door het leven gaat, maakt ons ervan bewust dat ook wij weleens falen in het liefhebben. Alle mensen zijn mensen met gebreken. Nooit weet je wat de achtergrond is. En jij hebt zelf ook gebreken.
Door je te verbinden met de Barmhartige bij uitstek die een wijdere blik heeft dan wij, kunnen we ook met Gods ogen naar de ander leren kijken. Liefde overwint altijd drempels die onmogelijk te nemen zijn als we er alleen voor staan.
We mogen onszelf met al onze onmogelijkheden en fouten aan Gods liefdevolle leiding overgeven. Zo koersen we vast en zeker in de goede richting en worden daarbij geholpen als het ons telkens niet helemaal lukt. We zijn, als zwakke mensen, op weg naar de volmaaktheid, en de weg is lang.
Laten we bidden
Goede Vader,
U die de zon laat schijnen
over rechtvaardigen en onrechtvaardigen,
wij willen graag de voetsporen volgen van uw Zoon
die ons heeft geleerd
hoe we met het kwade in een ander moeten omgaan
zodat we elkaar niet meer als vijanden zien,
maar als broers en zussen
die elkaar willen helpen om in liefde samen te leven,
ondanks ons wederzijds falen.
Wees werkzaam in onze geest
om de ommezwaai te maken van ons
vijanddenken naar liefdevolle benadering.
Dit vragen we U in Christus’ naam.
Amen.
Laat onze dag een liefdevolle dag worden, dat wensen we iedereen toe, laat de liefde voor en in iedereen zegevieren.
Ricky Rieter
In de Thora staat nergens dat je je vijand moet haten. In de praktijk was het wel zo geworden: Men had de volks- en geloofsgenoot lief, de anderen zag men niet staan. Je mag ook niet vergeten dat de Semitische talen geen woord hebben voor 'meer' of 'minder'. Als er dus staat: 'haten', wil dat eigenlijk zeggen: 'minder liefhebben, niet naar hem of haar omzien, je niet om hem of haar bekommeren die je volksgenoot niet is'. Zelfs dat stond in de Thora niet, want als de ezel van een vreemdeling op weg in Israël ineenzakte, moest je hem overeind helpen (vgl. Exodus 23, 4-5). Toch was het de praktijk geworden dat men in Israël niet erg omzag naar niet-volksgenoten. Hoe mooi zet Jezus daar de liefde in. Ook die niet-Jood is een kind van God, en God bemint iedereen. Dat is een echte volmaaktheid die wij mogen na proberen te volgen. Inderdaad niet gemakkelijk, Ricky, maar uw paar hulpmiddelen zullen zeker helpen.
BeantwoordenVerwijderenDaniël ik ben zo blij dat je verduidelijking geeft vanuit het joodse denken, spreken en handelen. Jezus was immers een Jood. Kennis van joodse gebruiken, manieren van spreken enz... helpt ons de bijbel en de evangelieverhalen op de juiste manier begrijpen. Spijtig genoeg zit dat nog steeds niet in de vorming van onze voorgangers. Er is een groot gebrek aan de juiste kennis van de bijbel. Wat een verrijking als je een beetje thuis bent in de joodse achtergrond van de hele bijbel. Ook de evangelieschrijvers en Paulus waren joden. Mooi zijn de parabels die Jezus vertelt vanuit Zijn joodse achtergrond, vanuit de joodse gebruiken en tradities, de joodse spreuken en zegswijzen die Hij gebruikt. Als je bv. de joodse gebruiken rond een huwelijk kent, begrijp je gemakkelijker de parabel van de meisjes met hun oliekruiken die 's nachts op weg gaan. En de rol van 'de vrienden van de bruidegom'. Zonder dat geven we allerlei interpretaties aan dat verhaal die soms naast de kwestie zijn. Bedankt voor uw reactie!
VerwijderenEN IS ER EEN bron, boek die ons hierbij kan helpen?Daniël ik ben zo blij dat je verduidelijking geeft vanuit het joodse denken, spreken en handelen. Jezus was immers een Jood. Kennis van joodse gebruiken, manieren van spreken enz... helpt ons de bijbel en de evangelieverhalen op de juiste manier begrijpen.,
VerwijderenEen boek dat mij veel onthuld heeft is: GERHARD LOHFINK, Jezus van Nazareth, Wat wou Hij? Wie was Hij? uitgegeven bij Carmelitana rond 2011. www.carmelitana.be
VerwijderenDank u . Ik kreeg het net van mijn broer. Dank u Daniël.
VerwijderenDoor je te verbinden met de Barmhartige bij uitstek die een wijdere blik heeft dan wij, kunnen we ook met Gods ogen naar de ander leren kijken. Liefde overwint altijd drempels die onmogelijk te nemen zijn als we er alleen voor staan.
BeantwoordenVerwijderenVoor mij helpt het met die persoon onder het kruis te gaan staan. Samen, als gelijken en zakken mensen onder de blik van Jezus. Dank voor deze mooie blog, Chris
zakken mensen= zwakke mensen
BeantwoordenVerwijderenWoorden van Liefde en Eeuwig Leven !Dankjewel !
BeantwoordenVerwijderenSamen onder het kruis gaan staan,
BeantwoordenVerwijderendat is sterk...
Dat is heel sterk, jazeker. Maar het verandert je ten diepste.
Verwijderen