dinsdag in week 12 door het jaar

EEN UITDAGING

Vandaag een kort evangelie, met wijze woorden. Het lijken losse spreuken.
Ik wil er één zin uithalen: Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (Mt 7,14)

Kortgeleden vond ik in mijn boekenkast een oud boekje, ooit van iemand gekregen. Ik had het nog nooit gelezen omdat het me niet aansprak. Het was, leek me, zo moralistisch. De schrijver is John Bunyan, een Engelsman. Het boekje is gepubliceerd in 1648. Meerdere keren vertaald onder andere ook door Ds C.M. van Endt in 1949 (9e duizendtal). Nu met de titel De pelgrimsreis. In eerdere vertalingen droeg het de titel Eens Christens Reize naar de eeuwigheid. Het is gebaseerd op bovenstaande vetgedrukte tekst van Matteüs, in de vorm van een droom over iemand die Christen heet, de hoofdpersoon die deze weg onderneemt. Alle personen die er verder in voorkomen hebben symbolische namen, die precies weergeven wat hun karaktertrek is, zoals Koppig, Plooibaar, Wereldwijze, Welbehagen, Hartstocht, Geduld, Lui Verwaand, Evangelist, Wantrouwen enz.
Om de reis te maken moet Christen eerst door de nauwe poort. Daarna wemelt het er van gevaarlijke situaties die hij maar ternauwernood kan overwinnen. Uiteindelijk komt hij toch bij zijn doel aan in De Hemelstad, samen met Hope. Daar worden ze met feestelijkheden binnengehaald.

Het is een, wel eenzijdig, verhaal van de weg die we allemaal door moeten maken: de weg over het smalle pad. Voor niemand van ons gaat de levensweg over rozen. En al ging die tijdelijk over rozen, we komen ook de doornen tegen die ons venijnig kunnen prikken en ons doen afwijken van die smalle weg, die lang niet altijd leuk is. Dan vinden we het misschien wel even genoeg en zoeken vertier, afleiding, genoegens. Waarom zouden we zo moeilijk doen en alleen over het smalle pad lopen? We zijn toch geboren voor het geluk? Waarom zouden we het brede pad niet nemen, dat loopt toch heel wat prettiger?

Matteüs heeft bovenstaande zin geschreven en John Bunyan heeft er een lang beeldverhaal van gemaakt, waarin hij de weg langs symbolische landschappen beschrijft en waarin er verleidelijke ontmoetingen plaatsvinden. Wel een knap stukje werk, zoals het beschreven staat, al is de tekst zeer tijdgebonden qua zeggingskracht. Het gaat echter wel over de levensweg.

Ons leven ís een pelgrimsreis en de gevaren zijn eeuwen later alleen nog maar groter geworden. Anders van vorm, maar talrijker. Ieder van ons heeft er een heel leven voor nodig om de weg, al zoekend te vinden, soms via omwegen. Ook wij verdwalen weleens of maken verkeerde keuzes.

De tweede helft van de vetgedrukte zin slechts weinigen weten die te vinden, klinkt niet direct bemoedigend. In het verhaal komt een Evangelist voor. Dat zal Matteüs zelf zijn in een tijdloze rol om ons de weg te wijzen in de juiste richting. Als we de overdaad aan beelden in dit verhaal kunnen relativeren, zullen we erop mogen vertrouwen dat onze God ons niet bang wil maken, en dat Hij in ons eigen hart de taal van de liefde telkens weer zal wekken. Zijn trouw is eindeloos groot en ook zijn vertrouwen in ons. We hoeven het niet alleen te doen.

Laten we bidden

Goede God,
diep in ons horen we uw roepende stem.
U kent ons beter dan wij onszelf kennen.
Leid ons op de weg die ons steeds dichter bij U brengt.
Mogen we de Schriftwoorden als routeboekje hanteren.
En mogen we tevens levende mensen tegenkomen
die ons in liefde ondersteunen als we afwijken
van het pad dat U voor ons bedoeld hebt.
Dat vragen we U door Jezus,
Uw Zoon, die ons is voorgegaan
op de meest smalle weg.
Amen.

Beste medepelgrims,
laten we samen optrekken, onder de hoede van de Allerhoogste!
Ricky Rieter

Reacties

  1. Laten we vooral SAMEN doorgaan !!!Alleen SAMEN is mooi en Goed !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Ricky
    Net terug van een pelgrimstocht doorheen de Voerstreek. Het was een tocht die spiritueel begeleid was met als thema " Het smalle pad".
    Eén voor één mensen om u tegen te zeggen. Niemand moest zijn\haar kwetsbaarheid verbergen.
    De glitter van de wereld waarin we leven viel voor één week helemaal weg. We stapten stukken in stilte en deelden onze ervaringen.
    Allemaal pelgrims die in dezelfde richting keken.
    Geweldig
    Ik hou er een heel warm gevoel aan over, ik mag zijn wie ik ben.
    Groeten
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat doet me denken aan de wandelingen in de bergen in Oostenrijk waar ik al jaaaaren terugkeer !
    Zielsgelukkig in de mooie natuur tussen de bergen met het kabbelend geluid van de riviertjes , de geur van dennenbomen ,het klingelend geluid van koeien met hun specifieke bellen de chalets met aan de gevel een weelde van kleurrijke bloemen ,het dorpskerkje...de stilte !
    Open brede wegen !
    Maar als men dan begint te klimmen worden de paadjes smaller ,de rollende keitjes ,de wortelen van bomen ,de druk aan je hoofd door de hoogte ,de afgrond naast je het donderend geraas van een waterval !
    In de zomer met het zweet die van je loopt ,bijna ademloos ,je hart begint aan een snel tempo te slaan !
    Maar dàn éénmaal boven ...een hemels gevoel van we zijn er geraakt !!!
    Rustig vanuit die hoogte de pracht van de natuur in 'ogenschouw 'nemen !
    Met het besef van de relativiteit van alles daar beneden alles is 'mini' kerken ,chalets hotels ...
    mensen !
    En zo is ons leven ook, vallen en weer opstaan ,vreugde en verdriet, lijden en genezing ,huppelend door een brede poort ,zich moeizaam wringen door een nauwe deur .
    Maar toch weer hopen en wéten dat er Iemand is die ons "onvoorwaardelijk bemint en met ons meegaat om op de berg te staan liefdevol en vreugdevol !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goede God, wil mij leiden doorheen alle angst, doorheen alle pijn, op de weg van Uw liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "slechts weinigen weten die te vinden, klinkt niet direct bemoedigend", lees ik. Juist wel bemoedigend! Oosterlingen, joodse mensen, gebruiken veel tegenstellingen. Wit-zwart, licht-duister, breed-smal enz... Ook Jezus, door en door Jood vergeet het niet, spreekt dergelijke taal, héél veel gebruik makend van Joodse spreuken en gezegden. Door de tegenstelling van het brede en smalle pad te gebruiken, wil Jezus zijn toehoorders (vandaag zijn wij dat) juist bemoedigen en zeggen: komaan, je kunt het, ook al is het niet altijd gemakkelijk, dat is het leven zoals het voor iedereen is, ook voor de ongelovigen. Maar wie met Mij op weg gaat, kan rekenen op Mijn steun, want Ik ga met je mee. - Waarom toch altijd die negatieve interpretatie van de evangelies? Zijn wij niet een beetje misvormd daarin? Elk woord van God, ook de 'strenge of harde' woorden, zijn nog altijd woorden van Liefde, van bemoediging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag is het smalle pad de synodale weg. Laten we hem samen gaan en je zult wonderen zien van nieuwe levendige christen gemeenschappen. Maar die synodale weg is ook moeilijk, omdat we moeten luisteren naar mekaar en naar God en Zijn H. Geest. Maar heel juist, we kunnen het, samen en met Gods hulp, die ons nooit zal ontbreken.

      Verwijderen
    2. Dank voor jullie reacties, die heel persoonlijk zijn, zo mooi om samen te mogen delen. De een voedt de ander. Ja, het evangelie heeft veel kleuren en ieder leest het vanuit de eigen situatie, vanuit eigen ervaringen, die wisselen tussen bemoedigd worden en soms ook door de zwaarte van de weg. Het zit er allemaal in, en elke periode heeft zijn eigen tijd, zoals het landschap van ons leven altijd weer in ontwikkeling is.

      Verwijderen
    3. Ik voeg me bij wat Ricky scrijft. Bedankt.doet deugd

      Verwijderen

Een reactie posten