vrijdag in week 8 door het jaar

Vandaag liet ik me inspireren door Vincenzo Paglia, gebruik makend van zijn boek 'Het Woord van God elke dag - 2023', uitgegeven bij Halewijn/Sant'Egidio.

Hun nageslacht blijft tot in eeuwigheid, hun roem zal niet worden uitgewist.
Zo lezen we vandaan in de eerste lezing.

Sirach prijst hier beroemde mannen - en heel zeker ook vrouwen - die in het verleden echte steunpilaren waren inzake geloof in de God van het Verbond.
Terugkijken naar dergelijke grote mensen kan ook voor ons een ware stimulans en uitdaging zijn. Hun geloof en inzet gedenken is geen nutteloze nostalgie, integendeel. Het zal ons bevestigen dat God altijd in de geschiedenis door concrete mensen heeft gehandeld. Zij waren gidsen en voorbeelden van geloof, trouw en gerechtigheid.

De geschiedenis is geen eeuwige terugkeer van hetzelfde, maar het is een weg die dag na dag wordt afgelegd met de hulp en de voortdurende aanwezigheid van de Heer naar een duidelijke bestemming. In deze heilsgeschiedenis wekt de Heer vrome mannen en vrouwen die wegen banen van geloof en recht.

Dergelijke getuigen van Gods droom voor de mensheid zijn niet alleen een spirituele waarborg voor ons allen, zij zijn ook de gist van verlossing die Gods plan voor de mensheid doet groeien.

Het is goed om degenen die ons zijn voorgegaan te gedenken, zodat ook wij Gods plan kunnen vatten, het verwelkomen en er ons verantwoordelijk voor voelen.

Mogen zij ons oproepen ons christenzijn ernstig te nemen door ons actief te engageren wat betreft de uitbouw van Gods Rijk hier op aarde.

Laten we bidden

Heer God,
wij danken U om de vele mannen en vrouwen,
vrome mensen uit en ver en minder ver verleden,
die ons tot voorbeeld zijn van hoe het kan
gelovig en geëngageerd
in deze wereld werkzaam te zijn.
Mogen zij ons tot blijvende inspiratie zijn
wat betreft ons persoonlijk aandeel
in de uitbouw van uw Rijk.
Door Christus, onze Broeder en Heer.
Amen.

Reacties

  1. Wat mij vooral opviel was het verhaal van de vijgenboom. Er waren nog geen vruchten omdat de tijd daarvoor nog niet was aangebroken. Toch wordt hij door Jezus veroordeeld en zal hij nooit meer vruchtdragen. Ik zie het verband niet met de rest van het Evangelie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bovenstaande reactie is van mij Roosje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. had ik ook (weer), roosje. wat een raadselachtig boek is die bijbel toch soms. op het internet vind je allerlei verklaringen. belangrijkste blijft dat je de bijbel niet letterlijk moet lezen.

      Verwijderen
    3. Eerst een reactie op de eerste lezing.
      Voor mij betekent dat: zo proberen te leven zoals je graag herinnerd zou worden, zoals je graag zou hebben wat men zou zeggen op je begrafenis. Zorg dat je iets betekend hebt voor enkele mensen. Dan word je nooit vergeten, zeker door God niet.
      Nu een woord over het evangelie.
      De vijgenboom was met zijn grote blaren een geliefde bidplaats voor de Jood. Denk maar aan wat Jezus zei tot Nathanaël: 'Voordat Filippus je riep, zag Ik je onder de vijgenboom zitten' (Joh. 1, 48). Ja, daar onder de vijgenboom bad hij. Als Jezus nu de vijgenboom vervloekt en zegt dat hij nooit meer vrucht zal dragen, dan zegt Hij dat in de context van de tempel die Hij de dag tevoren bezocht had. De vijgenboom als 'bidplaats' is een zinnebeeld van de tempel. Die tempel heeft afgedaan. De tempel is geen huis meer van gebed, maar een rovershol (dierenhandelaars die offerdieren verkochten aan een te hoge prijs, want zij hadden een monopolie in die handel van offerdieren; geldwisselaars omdat die offerdieren gekocht moesten worden met Joods geld, terwijl de mensen alleen Romeins geld bij zich hadden. Dat geld moest omgewisseld worden en weer tegen veel te hoge wisselkoersen). Jezus kan dat niet meer aanzien. Dat is uitbuiting van kleine mensen die God een offer komen brengen. Hij smijt dan ook een en ander omver en Hij verbiedt dat nog iets over het tempelplein wordt gedragen. Jezus zal zelf de nieuwe plaats worden van de Godsontmoeting. Voortaan moeten wij ons verenigen met Zijn geopend Hart (het is eerste vrijdag vandaag). Wij moeten het tempelplein van ons hart zuiver maken. Als Jezus de plaats wordt waar we God ontmoeten, dan moeten we echt vertrouwen hebben. Geloven dat wat je vraagt, dat je dat al gekregen hebt. En dan verdwijnen de berg moeilijkheden waar je voor staat. De problemen verdwijnen in de zee van Gods helpende liefde. En dan is ook nog barmhartigheid nodig. Altijd zijn er mensen die ons ergeren. En onze ergernis is altijd ergens terecht, want die ander doet of zegt iets verkeerds. Maar Jezus vraagt het hem of haar te vergeven, omdat ook wij ongewild mensen soms ergeren. Maar God wil ons vergeven, altijd opnieuw. Niet één keer, niet duizend keer, maar altijd weer. Als we zo bidden - echt vroom en gelovig én barmhartig - dan komen we dicht bij God. Dank zij Jezus.

      Verwijderen
  3. Vijgenboom staat symbool voor de verbondenheid met God

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten