zondag 6 door het jaar C
ZALIG DE ARMEN
Jezus daalde af (mooi beeld!) en ontmoette een menigte van mensen uit alle windstreken. Temidden van hen sprak Hij woorden die tot op vandaag hun kracht niet hebben verloren. Zijn boodschap was en is radicaal, een omkering van alles wat de wereld als vanzelfsprekend beschouwt: het koninkrijk van God behoort toe aan de armen waarbij de hongerigen zullen verzadigd worden en de treurenden zullen 'lachen'.
Deze woorden zijn geen vrome troost, geen holle belofte voor een verre toekomst. Ze drukken een werkelijkheid uit die vervuld moet worden in het hier en nu. God heeft altijd de kant gekozen van de armen, van zij die lijden, van zij die door de samenleving vergeten of uitgesloten worden. Dit behoort tot het diepste wezen van God. Jezus, zijn Zoon, heeft dit DNA belichaamd, en als Kerk, als gemeenschap die leeft vanuit de Heer, zijn wij geroepen hetzelfde te doen.
De zaligsprekingen dagen ons uit. Zij spreken namelijk niet alleen over de armen, maar ook over de rijken die hun troost zogenaamd al ontvangen hebben, over hen die nu reeds verzadigd zijn. Jezus spreekt hen aan en roept op tot een diepgaande bekering, tot een manier van leven waarin rijkdom niet als doel wordt nagestreefd, maar waarin delen en solidariteit de kern vormen.
Jezus stelt ons een cruciale vraag: hoe leven wij als Kerk in deze wereld? Zijn wij werkelijk dragers van dit goddelijk DNA?
Als de Kerk haar roeping ernstig neemt, mag ze niet alleen over de armen spreken, maar moet ze zich daadwerkelijk met hen verbinden. Niet door louter inhoudelijk rijke teksten of vrome slogans te verspreiden, maar door een leven te leiden dat gekenmerkt is door eenvoud én broederschap. Een Kerk dus, die in haar structuren en haar leden een levenshouding belichaamt waarin de armen worden omarmd als gelijkwaardige broeders en zusters.
De armen zijn een spiegel. Zij nodigen de Kerk uit om haar ware gelaat te tonen.
Wanneer de Kerk werkelijk kiest voor de kant van de armen, wordt zij zelf meer zoals Christus. Zij zal - in Jezus' voetsporen, en diep verbonden met Hem - niet enkel spreken over solidariteit, maar ze zal het zijn. Zij zal niet enkel oproepen tot gerechtigheid, maar zij zal het doen.
De armen zijn de sleutel tot het hart van het evangelie. Wie hen ontmoet, ontmoet Christus.
Mogen de armen onze leermeesters zijn.
Mogen zij het beste in ons naar boven halen.
Moge de Kerk in hen het ware gelaat van God zien dat uitnodigt Kerk te zijn.
Laten we bidden
Goede God,
U die de kant kiest van de kleinen en verdrukten,
leer ons zien met de ogen van Christus.
Mogen wij niet enkel spreken over gerechtigheid,
maar het ook doen.
Mogen wij als Kerk uw liefde zijn.
In Christus, onze Heer.
Amen.
Geliefde mensen, laten we vriend zijn van de armen.
Een gezegende zondag,
kris
Om mee op weg te gaan
Vaak zien we armoede als een probleem dat we, in het beste geval, willen oplossen. Dat klinkt op zich mooi en bevat ook veel waarheid. Maar vriendschap sluiten met mensen in armoede is nog iets meer. Het is meer dan een aalmoes in hun hand stoppen. Het betekent met hen in gesprek gaan, hen eventueel bij je thuis uitnodigen of bij hen thuis – als ze dat al hebben – op bezoek gaan. Het is relatie aangaan.
Durf je jezelf de vraag te stellen of je daartoe bereid bent? Durf je dit gesprek aan te gaan binnen je gezin, je vriendenkring of gemeenschap, je parochie?
Jezus spreekt over de 'armen van geest' en niet over de 'armen'. Dat is een groot verschil. We zijn als christen geroepen om arm van geest te zijn, vanuit diepe verbondenheid met Hem. Van daaruit vloeit dan vriendschap, solidariteit en betrokkenheid naar mensen die leven in fysieke armoede.
BeantwoordenVerwijderenDat klopt deels. Daar spreekt Hij zeker ook over. En je hebt absoluut een punt wanneer je zegt dat wij vanuit onze 'armoede van geest' naar de ander toe moeten gaan.
BeantwoordenVerwijderenAnderzijds zegt Hij ook (ik citeer even letterlijk het evangelie van vandaag): ‘Gelukkig jullie die arm zijn, want voor jullie is het koninkrijk van God. Gelukkig jullie die nu honger hebben, want je zult verzadigd worden.’
Naar mijn aanvoelen gaat dit wel degelijk over de armen en de hongerigen, heel letterlijk bedoeld. In heel wat andere evangeliepericopen klinkt ook die oproep om te kiezen voor de kant van de armen. Ook paus Franciscus roept de Kerk vaak op om een 'vriend' van de armen te zijn.
Het ene sluit het andere niet uit, denk ik dan.
Van harte, kris
Het onderscheid tussen ‘armen van geest’ en ‘armen’ is een kernpunt in de zaligsprekingen, zoals ze in Matteüs en Lucas worden weergegeven. Matteüs zegt: ‘Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Koninkrijk der hemelen’ (Mt 5,3), terwijl Lucas schrijft: ‘Gelukkig jullie die arm zijn, want voor jullie is het Koninkrijk van God’ (Lc 6,20).
BeantwoordenVerwijderenMatteüs lijkt de nadruk te leggen op een innerlijke houding van nederigheid en afhankelijkheid van God. De ‘armen van geest’ zijn zij die beseffen dat ze alles van God ontvangen en niet steunen op eigen kracht of rijkdom. Lucas daarentegen spreekt direct over de armen, over hen die daadwerkelijk tekortkomen en zich in kwetsbare situaties bevinden. Hij verbindt deze armoede met een belofte van omkeer: het Koninkrijk van God is juist voor hen.
Deze twee perspectieven sluiten elkaar niet uit. De geestelijke armoede waar Matteüs over spreekt, roept op tot een houding van ontvankelijkheid en nederigheid, die zich vertaalt in solidariteit en concrete zorg voor de armen. Lucas benadrukt hoezeer het Rijk Gods allereerst een boodschap van hoop is voor wie materieel en sociaal in nood verkeren. Beide lezingen samen tonen hoe Jezus ons oproept om niet alleen innerlijk open te staan voor God, maar ook actief het onrecht van armoede en uitsluiting te bestrijden.
Mvg, Pol
We mogen nooit de evangelies fragmentarisch lezen. Ook al lezen we telkens maar één stukje. Van belang is in ons achterhoofd de héle Blijde Boodschap te hebben.
BeantwoordenVerwijderenVandaag gaat het over de armen, een andere keer over de armen van geest.
Hetzelfde geldt voor predicatie. Je mag nooit van een predikant verwachten dat hij of zij álles zegt. Het is onvermijdelijk dat ook dit fragmentarisch zal zijn.
Dus Chris, prima overweging van vandaag. Morgen haal je weer een ander thema aan. Je kan niet alles tegelijk.
Persoonlijk vind ik dat je vandaag wel heel fel de nadruk legt op de armen als dé sleutel tot het evangelie. Anderzijds is het goed om de armen onder onze aandacht te brengen; een groep die we beslist al te vaak links laten liggen.
Fijne zondag voor jullie allemaal!
Willy
armen of armen van geest? Het Koninkrijk Gods is zowel van binnen als van buiten. van binnen zullen we onze armoede onder ogen moeten komen om God te herkennen en in ons Zijn Rijk te laten groeien, van buiten zullen we oog moeten hebben voor de armoede om daar Gods aanwezigheid te ontwaren en in de wereld Zijn Rijk gestalte te geven. het maakt uiteindelijk niet uit aan welke kant je begint of eindigt, want het naar binnen gaan vormt mede de blik naar buiten, het naar buitengaan vormt mede de blik naar binnen.
BeantwoordenVerwijderenBedankt Stefan voor deze inspirerende aanvulling...
VerwijderenHoe reageren op al de vluchtelingen die ons land binnenkomen ?
BeantwoordenVerwijderenhoe zou Jezus daarop reageren ? ik denk dat HIJ daar geen problemen
zou overmaken en ons doen delen van onze (overvloed) met hen.