vrijdag in week 30 door het jaar

DE WEG VAN TROUW EN ONTMOETING

Tekst overweging: Kris

In de woorden van Paulus - zoals we die vandaag lezen in de eerste lezing - klinkt pijn. Hij voelt de kloof tussen zijn volk en Christus als een wonde in zijn eigen hart. Zijn woorden zijn doordrongen van liefde én verdriet: liefde voor Israël, het volk dat als eerste Gods stem heeft gehoord, en verdriet omdat velen de Messias niet herkenden.

Voor Paulus is Israël geen verleden, maar een levende wortel. De verbonden, de wet, de eredienst en de beloften zijn geen erfstukken, maar tekenen van Gods blijvende nabijheid. In Christus ziet hij de vervulling van dit alles. Paulus beschouwt zichzelf als een bemiddelaar van hoop: dat Gods plan van heil ooit het hele volk zal omvatten. Zijn woorden, zoals we die vandaag lezen, nodigen ons uit om met eerbied om te gaan met onze Joodse broeders en zusters, en het geheim van hun plaats in Gods heilsplan te erkennen. Tegelijk nodigen zij uit tot gebed dat het geloof in de Messias ook daar zijn voltooiing mag vinden.

Deze geest van eerbied weerklonk ook eergisteren in Rome, op het Sint-Pietersplein, toen paus Leo XIV tijdens de algemene audiëntie sprak bij het zestigjarig jubileum van Nostra aetate. De paus zei dat deze verklaring van het Tweede Vaticaans Concilie destijds een nieuw tijdperk opende van ontmoeting, respect en geestelijke gastvrijheid. Hij sprak duidelijke taal: de Kerk mag de Joden niet beschouwen als buitenstaanders, maar als “reisgenoten op de weg van de waarheid”. Hij sprak met dankbaarheid over de groeiende vriendschap tussen Joden en katholieken en riep op tot volharding in dialoog en gebed. In de woorden van de paus klonk iets door van wat Paulus beleefde: een liefde die trouw blijft aan Gods plan, ook waar afstand en verlangen elkaar raken.

Paus Leo herinnerde er ook aan dat de Kerk het antisemitisme zonder voorbehoud veroordeelt. Hij verwees naar de woorden van Nostra aetate, waarin staat dat de Kerk “elke vorm van haat, vervolging of antisemitisme, op welk moment en door wie dan ook begaan,” afwijst. Dat blijft vandaag een dringende oproep, nu dit kwaad her en der opnieuw de kop opsteekt. Antisemitisme is een ontkenning van Gods eigen verbond, een wonde aan het lichaam van de mensheid. Het tast niet alleen de waardigheid van het Joodse volk aan, maar ook de waarheid van het Evangelie zelf, dat vrede verkondigt. Het is een kwaad dat om uitroeiing vraagt, omdat het zich voedt met angst en wantrouwen, waar God juist gemeenschap en licht wil laten groeien.

De vriendschap met onze Joodse broeders en zusters, waarover de paus sprak, is echter geen kwestie van enkel beleefdheid, maar in wezen een zaak van geloof. Wie Jezus belijdt als de Christus, herkent in Hem de vervulling van Gods beloften en erkent tegelijk zijn Joodse wortels. In dat besef groeit onze verbondenheid met het volk waaruit Hij is voortgekomen.

Jezus heeft de Schriften gelezen en de geboden onderhouden. Nieuw was dat Hij in het ritme van de sabbat - zo zijn we bij het evangelie van vandaag - de ware zin van de wet openbaarde: geen beperking van liefde, maar de voltooiing ervan. Wanneer Jezus op sabbat een man geneest, handelt Hij niet tegen zijn traditie in. Hij herstelt het hart van de traditie. De sabbat, door God ingesteld als dag van leven en bevrijding, wordt in Hem tot een dag waarop het goede geen uitstel duldt. Jezus eerbiedigt de wet door haar te verheffen tot haar bron: de barmhartigheid van de Vader.

In een tijd van wantrouwen tussen religies blijft dat onze roeping: getuigen van een liefde die grenzen overstijgt, eerbiedig in onze omgang met ieder mens, en trouw aan Hem die de Liefde zelf is.

Graag nodig ik jullie uit om de leestip van de dag van vandaag te bekijken: een video van Vatican Media over zestig jaar Nostra aetate, het conciliedocument dat een nieuwe weg van ontmoeting en dialoog opende tussen volkeren en religies. In tien minuten zien we hoe opeenvolgende pausen die weg van vrede en verbondenheid zijn blijven voortzetten.

Laten we bidden

God van het Verbond,
wij danken U voor het volk
dat uw Naam heeft bewaard.
In hun trouw herkennen wij uw eigen trouw.
Laat ons samen met hen getuigen van uw liefde,
opdat allen U mogen kennen als bron van Vrede.
Bewaar ons in broederlijkheid en respect,
en maak ons één in uw heilige Naam.
Door Christus, onze Broer en Heer.
Amen.

Geliefde mensen, mogen wij elkaar herkennen als kinderen van één belofte, en de vrede bewaren die groeit uit broederlijke verbondenheid.
Moge God de mensheid diep zegenen.
kris


Om mee op weg te gaan

Hoe kijk jij naar je Joodse broeders en zusters, het volk dat Gods Naam draagt doorheen de tijd? Ben jij bereid te blijven zoeken naar wegen van verbondenheid? Neem hen op in je gebed, in de stille trouw van hart tot hart. En waar het kan, maak die verbondenheid zichtbaar in eenvoudige, concrete stappen van vriendschap en vrede.

Reacties

  1. Hoopgevend toch, positief nieuws, waarom komt dit niet op onze nieuws kanaal, zodat iedereen er kan van genieten?Vertegenwoordigers van grote religies, culturen, het maatschappelijk middenveld en de politiek sloten zich bij Sant'Egidio aan om de meest urgente uitdagingen van onze tijd aan te pakken.
    De wereld lijkt op jacht te zijn naar conflict en verdeeldheid, maar er zijn mensen die een andere weg hebben gekozen: die van de dialoog. Van 26 tot en met 28 oktober 2025 werd Rome een ontmoetingsplaats voor verschillende stemmen, culturen en religies om samen te zeggen: vrede is het risico waard.

    De Internationale Ontmoeting voor Vrede, getiteld “Daring Peace”, bracht vertegenwoordigers van de grote religies, de wereld van cultuur, het maatschappelijk middenveld en de politiek bijeen om de meest urgente uitdagingen van onze tijd aan te pakken: vreedzame coëxistentie, solidariteit en de ontwikkeling van nieuwe visies op vrede.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Kris, kan u bij de artikels van heiligennet de kwetsende woorden voor mensen met een donkere huidskleur weglaten aub? Zelfs al gaat het verhaal over lang geleden. Die woorden passen niet in een christelijke mail. Dank.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem,
      je verwijst naar de uitdrukking 'apostel der negerslaven'. En natuurlijk, je hebt overschot van gelijk - dat zegt men vandaag niet meer. Het is ook heel kwetsende taal.
      In het artikel werd dit natuurlijk niet zo bedoeld. Er werd naar een taal verwezen die in die tijd gebruikelijk was, in die zin was het historisch wel correct.
      Maar ik begrijp je ergernis, en heb het dan ook met veel graagte aangepast.
      Alle Goeds, kris

      Verwijderen

Een reactie posten