maandag in week 3 door het jaar

Vandaag zegt Jezus: 'Alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.'

Een onuitwisbaar vergrijp... Wat mag dat wel voor een zonde zijn ?
Het is geen bepaalde zonde zoals wij ons dat voorstellen, want in de zonde Jezus komt naar ons toe om ons te genezen en te vergeven.
Het gaat hier over zondig zijn tegen de heilige Geest, zonde tegen zondevergiffenis. Het is zeggen dat je die vergeving niet nodig hebt. Het is zeggen dat Hij die gekomen is om de zonden te vergeven door een onreine geest is bezeten.

Ja, de toegang tot de hemel staat voor allen open, maar we kunnen hem ook weigeren...

Reacties

  1. David, al lang door de Heer uitgekozen om Saul als koning te vervangen, wordt nu eindelijk koning. Hij was toen 30 jaar oud, de leeftijd waarop ook Jezus, zijn nakomeling, Zijn openbaar leven zal beginnen. Dertig jaar is een mooie leeftijd. Dan ben je al wijs genoeg en heb je al voldoende ervaring om iets te doen en te betekenen voor de mensen. Onze priester en godsdienstpsycholoog Antoon Vergote zei indertijd dat je vóór je dertigste niet echt kunt geloven. Toen hij dat zei, was ik nog seminarist en nog geen dertig jaar. En ik was kwaad. Natuurlijk kan je geloven beneden de dertig jaar, maar je geloof is nog niet rijp geworden. Je bent gewoon te jong, net zoals ik te jong was om de mensen te begrijpen toen ik onderpastoor was in Oudenburg.
    David regeerde veertig jaar lang. Dat is een prachtig aantal jaren. Dat is een volledige carrière, zou ik zeggen. Daarin kan je al iets doen voor de mensen. Jezus kreeg maar drie jaar. En toch was Zijn leven als offer volmaakt voor elk van ons, voor elke mens van alle tijden. En die 40 jaar van David worden na Zijn verrijzenis voor Jezus een heerschappij die voortduurt in alle eeuwigheid.
    Jezus drijft duivels uit. Maar de Schriftgeleerden zeggen dat Hij dat door de hoofdduivel Beëlzebub doet. Jezus weerlegt dat. Als de ene duivel de andere uitdrijft, dan is aan de macht van het kwaad een eind gekomen. Zo is het echter niet. De duivel drijft zichzelf niet uit en het kwaad bestaat nog altijd voort. Maar Jezus is de Sterkere, die de duivel die ook sterk is, bindt. Jezus drijft door de H. Geest van God de demonen uit. Jezus verlost ons van de Boze door de kracht van de H. Geest. Wie dat loochent of ontkent, kan niet gered worden. Als je niet gelooft in Jezus’ heiligheid en in de H. Geest die in Jezus werkt, kunnen je zonden niet vergeven worden. Alles kan vergeven worden, op voorwaarde dat je het principe van de vergeving erkent. Dat principe is de H. Geest. Wie niet gelooft dat er een H. Geest is, zal ook nooit van het kwaad bevrijd worden. Die blijft in de klauwen van die boze macht en die macht is sterk, zeer sterk. Toch is Jezus sterker. In Jezus huist geen onreine geest, in Jezus woont de ene H. Geest van God. Mocht deze H. Geest ook in ons wonen en ons leven meer en meer bepalen. Dan wordt ons leven mooi zoals dat van David. Dan krijgen we veertig jaar en meer, een tijd van volheid, om te leven voor God en voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd heb ik me afgevraagd ,wat zou die zonde tegen de H.Geest kunnen inhouden ,dat ze niet kan vergeven worden?Dank u Kris voor dit kort en duidelijk antwoord;'---'Als we zeggen geen vergeving nodig te hebben '---en spijtig genoeg zijn dat veel kerkelijke mensen,die zeggen ik doe toch niemand kwaad ,ik ga niet meer biechten---

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees hier: "... en spijtig genoeg zijn dat veel kerkelijke mensen die zeggen..." - Waar halen wij het recht vandaan om zo over anderen te oordelen? Oordeel niet, zegt Jezus... We doen het veel vlugger dan we denken en vinden allerlei excuses daarvoor: ja, maar....

      Verwijderen
    2. ja inderdaad ,ik schrijf uit ervaring,het zijn kerkelijke mensen die zeggen dat ze niet meer gaan biechten,geen veroordeling ,maar een vaststelling,persoonlijk vindt ik dat de omkadering van een parochie het goede voorbeeld mag geven --als er biechtgelegenheid is---rond Pasen.

      Verwijderen
  3. Sorry dat ik als "anoniem" reageer, maar ik lees dit alles 's morgens op mijn computer op mijn werk. Als meditatie en steun voor ik aan mijn werk begin. Ik kan dus geen account of profiel aanmaken. Maar mijn naam Eric.
    Die H. Geest is in ieder van ons, maar er zijn zoveel andere dingen die ook spelen in ons, dat wij Hem niet vinden, of toch zeker niet laten werken. Niet alleen de Duivel, het Kwade, maar ook al het wereldse plezier en comfort. Ik weet niet of je dat direct aan het Kwade kan koppelen. Eens een keertje lekker gaan eten of een plezante reis maken is niet direct iets kwaad. Maar die leuke dingen halen meestal wel de bovenhand aan wat de H. Geest ons te vertellen heeft. Ook bij mij hoor. Het is zo moeilijk om daar afstand van te nemen en toch op zoek te gaan naar die H. Geest in ons. En dan kan de vraag wel gesteld worden : is het Kwade dan niet aan het werk. Hoewel dat dan misschien weer een te gemakkelijk "excuus" is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Genieten van de, mooie en lekkere dingen van het leven is ook een christelijke deugd. (En altijd gepaard gaande met aandacht voor hen die het minder goed hebben, veraf en dichtbij.) Hier en daar zal iemand door de Heer geroepen worden om afstand te doen van al die dingen, maar over het algemeen staat een christen altijd dankbaar genietend in het leven. Dat niet doen, is pas zonde. Spijtig genoeg hebben we dat veel te weinig geleerd gekregen.

      Verwijderen
    2. Ik moet dan wel denken aan de lezing van vandaag, de zaden die tussen de distels vallen en het woord verstikken... maar misschien heb je wel gelijk. Misschien ben ik daar wel een beetje te negatief in. Zolang we inderdaad aandacht blijven hebben voor hen die het minder goed hebben, kan het niet zijn dat we niet mogen genieten van het leven dat we gekregen hebben. We mogen gewoon heel dankbaar zijn.

      Verwijderen
  4. Niemand onder ons mensen kan oordelen wat zonde is of niet
    Wij zijn niet bekwaam om in het hart van de mensen te zien, waarom zij op
    een bepaalde manier handelen OF NIET
    Alleen GOD kan oordelen, maar zijn barmhartigheid (liefde) is zo groot dat hij
    niet rap zal VEROORDELEN

    BeantwoordenVerwijderen
  5. na zware dagen in kliniekben ik hier weer!mijn geliefkoosde GEEST- zinds jaren -blift mij nabij ! o nit gevoelig maar in geloof-in zoeken- in soms duisternis-Hij is de geest van Jezus en weet het goede antwoord-zelfs zonder het te begrijpen- Ook zonder ervaren.....Hij is er!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten