zaterdag in week 1 door het jaar

Vandaag horen we Jezus zeggen: "Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel; Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars."

Deze uitspraak kan alleen maar ieder van ons tot diepe dankbaarheid stemmen. Niet?
Moesten enkel de rechtvaardigen (degenen dus die 'recht' varen, altijd en overal) geroepen worden... wat zou Jezus weinig volgelingen hebben.

Het mooie van God is dat Hij bereid is zijn verhaal met ons te schrijven op de kromme lijnen van ons leven.
Is het verhaal daarom minder? Nee, absoluut niet.
Het zal een verhaal worden van mensen die bemind worden door een God die blijfdt geloven in zijn kinderen, een God die ieder de moeite waard vindt om hen persoonlijk aan te spreken, waar zij op die moment zich ook bevinden op hun levenswandel of wat ze ook hebben uitgespookt in de donkere straatjes van het leven. Het zal een verhaal zijn van een God die barmhartig kijkt naar zijn kinderen, die bij wijze van spreken niet kan verdragen dat zijn kinderen verloren lopen. Het zal een verhaal zijn van een God die in zijn Zoon naar de mensen toekomt om hen aan te raken, hen uit te nodigen, hen om te vormen.

In Jezus komt God naar ons toe: niet roepend, niet schreeuwend, de kwijnende vlaspit niet dovend, het geknakte riet niet brekend (zoals we dat bij Jesaja lezen) maar ieder van ons teder en krachtig optillend uit de bekrompenheid van ons ego om ons op te nemen in z'n eigen leven, opdat we groeiend in geloof en overgave aan Hem, zijn Liefde zouden worden, steeds meer, steeds dieper.

Ga in eenvoud, biddend, en met een gezond geloof naar de Heer. Hij wacht. Meer: Hij komt, nee snelt, naar u. Omhels elkaar. En ontvang de gave van één-zijn.

kris

Reacties

  1. Merkwaardige verschillen tussen de roeping van Saul in de eerste lezing en deze van Levi in het evangelie. Saul is een perfecte man, de ideale koning en wordt ook daarom door God gekozen. Hij zal evenwel zijn eigen zakken vullen. Wacht maar tot wat we maandag van hem zullen horen. Hij zal dan ook door God verworpen worden.
    Levi is een zondaar en als een geldwolf zit hij bij het tolhuis, bezig met het tellen van het geld voor de staatskas en bezig met zijn eigen geld, zichzelf verrijkend. Zoals de wapenspreuk van onze paus, gebaseerd op wat de H. Beda schrijft over deze passage volgens de versie van het Mattheusevangelie, nl. 'miserando atque eligendo', 'gekozen door genade', het zegt, wordt Levi weggeroepen uit zijn zelfverrijkend bestaan om zich aan de Heer te geven en alles met de mensen te delen. Levi / Mattheus zal als apostel zelfs de marteldood sterven.
    M.a.w. eerste lezing: een heilige wordt zondaar en wordt verworpen; evangelielezing: een zondaar wordt door Gods genade tot een heilige.
    Heer, maak mij, maak ons zondaars door Uw genade ook tot heiligen. Of minstens: neem ons aan en verlos ons een beetje van onze eigenliefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voortbouwend op het thema van gisteren vond ik dit artikel in 'ignis'. 'Dat lijden onrechtvaardig is, is een dogma uit een kinderlijk geloof'..De protestantse theoloog Marion Muller-Colard verliest haar geloof aan het bed van haar doodzieke baby. In het prachtige essay 'De andere God' denkt ze na over het lijden in de wereld en doet ze verslag van de ontdekking van die ‘andere God’. https://igniswebmagazine.nl/protestantisme/de-andere-god/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel Kris; dank je Daniël voor jullie mooie woorden met erg zinvolle inhoud.
    Het is ook mijn ervaring in mijn leven: "God schrijft recht op kromme lijnen en ik zag bij vele anderen"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eigenaardig dat hier geen woord wordt gerept over de zo noodzakelijke gebedsweek (en voort-durend gebed) voor de eenheid onder de christenen die vandaag wereldwijd begint in alle christelijke kerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste dichter en poëet Stefan, ik word en blijf stil van jouw schrijven de laatste dagen...Ik vind geen gepaste woorden.
    Nu wordt mij duidelijkere jouw diepe inspiratie-Bron doorheen jouw levensgeschiedenis en de mooie link die jij ons vandaag bezorgd vanuit Ignis meerdere jaren terug.

    Als een kleine tegenprestatie bezorg ik jou de link van de huidige serie die loopt via de Dominicanen met Roger Burggraeve. Toch een mensenkind met veel wijsheid en ervaring om ingewikkelde bijbel- theorie te vertalen naar eenvoudige mensentaal. Zie : https://www.dominicains.tv/nl/765-roger-burggraeve-3.

    Veel inspiratie toegewenst in geleidelijkheid, want wij zijn en blijven herkauwers.

    Alle goeds elke nieuwe dag met geliefden om jullie heen.



    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik voelde me persoonlijk aangesproken door anoniem van 11 u 04. Ik heb er in de eucharistie wel over gesproken, maar vanmorgen durfde ik er op Bijbelcitaat niets over zeggen, omdat ik juist een bericht ontvangen had over de Amazonesynode en het afschaffen van het celibaat voor dit gebied. Als de paus daarop ingaat, lijkt een nieuwe scheiding of verdeeldheid erbij te komen. Als we nog niet overeen kunnen komen in onze eigen katholieke Kerk, hoe kunnen we dan tot eenheid komen met de andere kerken? Ik bid er al heel de dag voor en vraag ook jullie allen te bidden opdat onze paus geen domme dingen doet die eigenlijk niets oplossen. Het probleem zit hem niet in het celibaat - de jongste priesters willen niets anders; wie het wel anders willen, zijn mensen uit een vorige en voorbije periode - maar in het doorgeven van het geloof. Het gaat om een geloofscrisis. Ik heb dat in Leuven al aan de lijve ondervonden en ik ben eronderdoor gegaan. Als Jezus niemand bijzonders meer is, waarom zou je dan nog geloven? Als je het hele evangelie historisch onbetrouwbaar noemt en een sprookje, hoe kan je dan nog jonge en ook oudere mensen warm maken en houden voor het geloof? Maar vanmorgen durfde ik dat hier nog niet zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten