dinsdag in week 1 door het jaar
Iedereen was zo verbijsterd dat ze tegen elkaar zeiden: ‘Wat is dit allemaal? Een nieuwe leer met groot gezag! Zelfs als Hij onreine geesten een bevel geeft, wordt Hij gehoorzaamd.’
Elke dag is nieuw. Gisteren was nieuw ten opzichte van eergisteren en vandaag is nieuw ten opzichte van gisteren. Het nieuwe bestaat er in dat we weer een dag gevorderd zijn in de geschiedenis van de wereld en van onszelf.
Zo is het ook met het Woord uit de Schrift, bijzonder met het Nieuwe Testament.
Het Oude Testament is een wordingsboek. Het is ook het Woord van God, maar in wording, doorheen een lange geschiedenis, met veel loutering, in waarheid en dwaling, met vallen en opstaan. Het Nieuwe Testament is de vervulling van de aloude Wet van de liefde. Het is Jezus zelf die tot ons spreekt, naar ons toekomt, ons aanraakt, zijn inwoning neemt.
Wanneer we dat Nieuwe Testament lezen, en herlezen, kennen we misschien wel de passage die we lezen, maar ten opzichte van gisteren is het een nieuw Woord, opnieuw uitgesproken door de Heer, levend en krachtig, geestelijke voeding voor ieder van ons; Christus zelf. Het Nieuwe Testament lezen is Jezus lezen. Het is Hem ontvangen, Hem ontmoeten, je door Hem laten omvormen.
Laten we het Woord beminnen, diep koesteren, er tijd voor nemen. Moge ons hart de aarde zijn waar het Woord in liefde ontvangen wordt, wortel kan schieten en vruchten kan voortbrengen: vruchten van de Heer.
kris
Elke dag is nieuw. Gisteren was nieuw ten opzichte van eergisteren en vandaag is nieuw ten opzichte van gisteren. Het nieuwe bestaat er in dat we weer een dag gevorderd zijn in de geschiedenis van de wereld en van onszelf.
Zo is het ook met het Woord uit de Schrift, bijzonder met het Nieuwe Testament.
Het Oude Testament is een wordingsboek. Het is ook het Woord van God, maar in wording, doorheen een lange geschiedenis, met veel loutering, in waarheid en dwaling, met vallen en opstaan. Het Nieuwe Testament is de vervulling van de aloude Wet van de liefde. Het is Jezus zelf die tot ons spreekt, naar ons toekomt, ons aanraakt, zijn inwoning neemt.
Wanneer we dat Nieuwe Testament lezen, en herlezen, kennen we misschien wel de passage die we lezen, maar ten opzichte van gisteren is het een nieuw Woord, opnieuw uitgesproken door de Heer, levend en krachtig, geestelijke voeding voor ieder van ons; Christus zelf. Het Nieuwe Testament lezen is Jezus lezen. Het is Hem ontvangen, Hem ontmoeten, je door Hem laten omvormen.
Laten we het Woord beminnen, diep koesteren, er tijd voor nemen. Moge ons hart de aarde zijn waar het Woord in liefde ontvangen wordt, wortel kan schieten en vruchten kan voortbrengen: vruchten van de Heer.
kris
Mooie lezingen weer. En een mooi woord van onze Kris. Hier voelen we de frisheid van het evangelie. Een zielsbedroefde vrouw die geen kinderen krijgen kan, ontvangt een zoon die zij aan de dienst van haar God teruggeeft. Hij zal een groot leider zijn voor het Godsvolk, de laatste Rechter, want hij zal de eerste koning zalven. Na Samuel komt de tijd van de koningen in Israël. En ook Jezus toont zich op Zijn best. Hij spreekt Zijn woord, Gods woord, met gezag. Geen van buiten geleerd lesje zoals de andere rabbi's afdreunden, maar een nieuw woord, geboren uit God zelf en ontvangen in het hart van Gods eigen Zoon. Als we in de Kersttijd steeds van Sint Jan hoorden dat wij kinderen van God zijn, dan krijgen wij in een evangelie zoals dat van vandaag een antwoord op de vraag hoe Sint Jan tot zijn diepe beschouwingen kwam. Jezus spreekt vanuit Zijn hart. Het woord van God ontvangt Hij voortdurend van Gods H. Geest die over Hem kwam in het doopsel. Jezus beleeft zelf wat Hij zegt en doet het ook. Sommigen kunnen dat niet aan. Ze kunnen er niet tegen. Zo kon Sint Jan later zeggen: 'Het licht scheen in de duisternis maar de duisternis heeft het niet vermocht'. De wereld kon er niet tegen. Zaterdag eindigde Sint Jan zijn brief met woorden als: 'Wij zijn kinderen van God, terwijl heel de wereld in de macht van de zonde ligt'. Hier in het evangelie van vandaag voel je de tegenstand van iemand die werelds leeft, die in de ban is van het kwaad. Hij voelt dat hij, als Jezus komt, zo niet verder kan. En hij schreeuwt het uit: 'Komt Gij ons in het verderf storten? Gij die de heilige Gods zijt?' Het kwaad weet goed dat Jezus anders is, de wereld weet ook nu dat de Kerk - ondanks haar eigen schandalen - eigenlijk voor iets anders staat, voor heiligheid en goedheid, voor liefde en voor God. Jezus gaat over tot een frontale confrontatie met heel Zijn gezag: 'Zwijg en ga weg uit die man!' Wij moeten soms ook tot ons dat door Jezus laten zeggen. Soms voel ik een neiging tot zinnelijkheid 's nachts. Dan moet ik tot mezelf zeggen: 'Neen, ik behoor aan Jezus, ik ga op uw aantijgingen niet in'. En ook: 'Jezus help mij'. Dat helpt, maar soms kan een mens wel zwak zijn. Misschien is het goed dat aan je eigen lijf te ondervinden. Alleen zo begrijpen we beter de mensen die bij ons in het boetesacrament hun zwakheden aan Jezus toe komen vertrouwen. Maar Jezus is sterker. Het Rijk Gods is aangebroken, Maria's Onbevlekte Hart is al aan het overwinnen. Echt waar, hoor! De tijd van vóór de zondeval komt terug.
BeantwoordenVerwijderen"Laten we het Woord beminnen, diep koesteren, er tijd voor nemen. Moge ons hart de aarde zijn waar het Woord in liefde ontvangen wordt, wortel kan schieten en vruchten kan voortbrengen: vruchten van de Heer."
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Kris voor dat mooie gebed. Dat het in mijn leven waar mag worden.
Katholiek zijn is kiezen voor Jezus én voor Zijn Kerk,mensen die voor Jezus kiezen houden er een andere mening op na .En zijn het niet eens met onderstaand onderwerp.
BeantwoordenVerwijderenWat kandidaat-juryleden op het web prijs-geven, kan bepalen of ze geweerd worden uit de jury van het euthanasieproces in Gent. Advocaat Walter Van Steenbrugge wil devote katholieken uitsluiten.