woensdag in week 3 door het jaar

Het woord van God valt in de aarde, het valt in de Kerk, het valt in de harten van de gelovigen, maar ook van de anders- en ongelovigen. Het valt in àlle harten, als zaad in de akker. Het wordt niet enkel in die harten gezaaid die erom vragen... elk mensenhart krijgt z'n deel. Bedoeling is dat het zaad van God de goede bedding vindt waar het wortel kan schieten, in vrede kan gedijen en vruchten kan voortbrengen; voor velen.

Het zou een vergissing zijn te denken dat het woord van God enkel de Bijbel zou zijn zoals we die kennen. Dat is het natuurlijk ook. Maar in wezen is het woord van God zoveel meer. In zekere zin is elk langskomen van God, iedere aanraking, elke oproep,... zijn woord dat Hij zaait op de aarde van ons bestaan.

Laten we persoonlijk, én als gemeenschap, resoluut kiezen tegen anticonceptie wat Gods zaad betreft. Laten we als een vruchtbare eicel diep en sterk verlangen bevrucht te worden door God zelf. Moge Hij ons leven bezielen, leiden, behoeden, dragen. Moge Hij het levend Hart zijn van onze bezigheden, van de keuzes die we maken, van ons omgaan met elkaar. Moge God de ziel zijn van ons bidden, de binnenkant van ons zijn, de stuwkracht van onze liefde.

Kom, laten we onze handen openen, ons hart, ons verstand, al wat we zijn. En laten we innerlijk arm worden, leeg, beschikbaar voor Hem.

Kom oh God, neem in ons uw woonst en schenk ons de genade te leven van binnen naar buiten; Christus met ons.

kris

Reacties

  1. David wil voor God een huis bouwen, een tempel. Maar God is eigenlijk een God die meetrekt met Zijn volk. Hij is niet gebonden aan een plaats. Overal waar mensen zijn, overal waar mensen gaan, trekt God met hen mee. Toch zal Salomo een tempel mogen bouwen voor de Heer. De tijden zijn immers veranderd. Een nomadencultuur met zwervende stammen wordt nu stilaan een sedentaire stadscultuur waar mensen wonen in duurzame woningen. En God past zich aan aan de mensen. Toch zal God zelf voor David ook een huis bouwen, een koningshuis. Davids troon zal vaststaan voor eeuwig. Al zijn nakomelingen blijven over Israël regeren, niet in het minst Jezus, die ook als mens voort zal komen uit Davids koningshuis. Toch zal Jezus ook Gods Zoon zijn en nu zal, wat alle verwachtingen overtreft, God zelf de Vader zijn van Jezus. En Jezus zal ons allen meetrekken in Zijn zijn, in Zijn wezen. Hij zal, als wij het willen, ons tot kinderen van God maken, teergeliefde kinderen van de Allerhoogste. Maar hoe doet Hij dat? Als de zaaier die Gods woord uitstrooit over de aarde. Hij doet dat niet berekend, zoals nu onze precisiezaaimachines doen: er valt geen zaadje te veel. Jezus is eerder een ouderwetse zaaiman die zich omgespt met een grote zaaischort en over bergen, heuvels en dalen heel kwistig Gods woord uitstrooit. Ieder moet het horen. Maar er zijn graden in dat horen. En niet alleen Gods woord wordt gezaaid, ook de mensen zelf worden door dat woord in God ingezaaid. De vraag is: hoever laten wij ons inzaaien in God en in Zijn Rijk? Juist op de weg? Dat is zoveel als: oor in, oor uit. We horen het woord van God wel, maar er gebeurt niets mee. Misschien laten wij ons inzaaien op de rotsachtige plekken. Daar groeit het woord snel op, maar het ligt in ondiepe grond. Dat is zoveel als: van het oor naar het hoofd. Het evangelie wordt dan een studieobject. Eigenlijk is dat wel nodig, maar onvoldoende, want ook hier verandert het de mens niet echt. Misschien mag het woord gaan van oor naar hoofd en van hoofd naar het hart. Dat is al beter. Hier wordt het woord gekoesterd. Maar ook dat is niet voldoende, omdat in het hart nog zoveel andere gevoelens en invloeden binnenkomen, distels, zegt Jezus, die het woord van God verstikken, zorgen en angsten en aardse rijkdom en verlangens. Hoe moet het dan wel? We moeten ons diep in laten zaaien in God en in Zijn woord, tot op de vruchtbare bodem van onze ziel. Dan gaat het woord van oor naar hoofd, van hoofd naar hart en van het hart naar handen en voeten. Nu draagt het woord vrucht in vele goede daden van Godsliefde en naastenliefde. Het woord krijgt handen en voeten in de aarde, het wordt concreet, het brengt 30-, 60-, 100- voudige vrucht voort. Ook hier heeft Jezus zeer goed gezien. Eén graantje brengt normaal een halm voort met in de aar 30 graantjes. Dat is 30-voudig. Maar er is ook het uitstoelen: in de oksel van de wortel schiet nog een halm uit die ook 30 graantjes voortbrengt: 60-voudig. Soms schieten in de oksel 2 halmen uit. Dat wordt dan 90-voudig, wat Jezus afrondt tot honderdvoudig. Op de velden van mijn vader zag ik in mijn jonge tijd soms een uitstoelen van 5 halmen. Het is dus niet onrealistisch wat Jezus zegt. We zijn geroepen om van Gods woord te leven en het handen en voeten te laten krijgen in de wereld. Zo worden we kinderen van God. Zo wordt de aarde echt een huis van God, ja, een hemel op aarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel grote dank ,Kris en Daniël!!het zaad groeit, het Woord van God, als het echt gesproken wordt en vergezeld van naatenliefde.....is het meervoudig !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn dank is groot Kris en Daniël. Voor het eerst in mijn leven heb ik zo'n duidelijke uitleg gelezen over dit Evangelie.
    Van woord naar hoofd. Van hoofd naar hart. Van hart naar handen en voeten.
    En over de aren.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten