dinsdag na Openbaring
"Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God", zo lezen we vandaag uit de eerste brief van Johannes.
Ik zou met u vandaag willen nadenken over dat 'kennen' van God.
Bij het woord 'kennen' denken wij al snel aan iets dat zich louter in ons hoofd afspeelt, een activiteit van het verstand zeg maar. Het gaat dan over opgedane kennis van iets of iemand, op de hoogte zijn van iets, een soort waarnemend weten.
Het 'kennen van God', waarover Johannes het hier heeft gaat echter over iets veel diepers. Hier gaat het over relatie; omgaan met God, verkering, Gods-ontmoeting. Het gaat hier over het leven van Jezus dat Hij meedeelt in onze ziel opdat wij in Hem zouden treden zodat Hij in ons, door ons, met ons kan leven.
Het 'kennen van God' gaat hier over het doorgronden van Gods liefde, het voortdurend peilen naar het steeds diepere van die liefde, een soort heilig weten dat Gods liefde het hoogste Goed is, en dit als beleving van binnenuit. Het gaat over een steeds dieper afdalen in Christus, om van Hem te ontvangen, om omgevormd te worden in en door Hem.
Het is je toevertrouwen aan de innerlijke stuwing van de Geest, meer en meer verliefd wordend op God, afstervend aan dat 'ik' dat altijd maar met zichzelf bezig is, maar je gevend aan dat zachte en verterende Vuur dat; Gods Geest die heel je persoon beschikbaar zal maken voor Christus.
Het 'kennen van God' heeft in wezen met belichaming te maken; met beeld en gelijkenis zijn/worden van God. Geen uiterlijke gelijkenis, maar een innerlijke beleving. En als deze innerlijke beleving uiterlijke vormen krijgt, blijft het nog een beleving van binnen naar buiten; Christus die tot leven komt in ons.
Lieve mensen, laten we God trachten te kennen met ons hele zijn; met ons verstand, ons hart en onze ziel. Moge God zelf de oorsprong zijn van ons 'kennen van Hem'.
Moge dat 'kennen' ons maken tot mensen die het meest edele verstaan en beleven dat een mens zich kan indenken: leven in Gods liefde; voor allen.
kris
Ik zou met u vandaag willen nadenken over dat 'kennen' van God.
Bij het woord 'kennen' denken wij al snel aan iets dat zich louter in ons hoofd afspeelt, een activiteit van het verstand zeg maar. Het gaat dan over opgedane kennis van iets of iemand, op de hoogte zijn van iets, een soort waarnemend weten.
Het 'kennen van God', waarover Johannes het hier heeft gaat echter over iets veel diepers. Hier gaat het over relatie; omgaan met God, verkering, Gods-ontmoeting. Het gaat hier over het leven van Jezus dat Hij meedeelt in onze ziel opdat wij in Hem zouden treden zodat Hij in ons, door ons, met ons kan leven.
Het 'kennen van God' gaat hier over het doorgronden van Gods liefde, het voortdurend peilen naar het steeds diepere van die liefde, een soort heilig weten dat Gods liefde het hoogste Goed is, en dit als beleving van binnenuit. Het gaat over een steeds dieper afdalen in Christus, om van Hem te ontvangen, om omgevormd te worden in en door Hem.
Het is je toevertrouwen aan de innerlijke stuwing van de Geest, meer en meer verliefd wordend op God, afstervend aan dat 'ik' dat altijd maar met zichzelf bezig is, maar je gevend aan dat zachte en verterende Vuur dat; Gods Geest die heel je persoon beschikbaar zal maken voor Christus.
Het 'kennen van God' heeft in wezen met belichaming te maken; met beeld en gelijkenis zijn/worden van God. Geen uiterlijke gelijkenis, maar een innerlijke beleving. En als deze innerlijke beleving uiterlijke vormen krijgt, blijft het nog een beleving van binnen naar buiten; Christus die tot leven komt in ons.
Lieve mensen, laten we God trachten te kennen met ons hele zijn; met ons verstand, ons hart en onze ziel. Moge God zelf de oorsprong zijn van ons 'kennen van Hem'.
Moge dat 'kennen' ons maken tot mensen die het meest edele verstaan en beleven dat een mens zich kan indenken: leven in Gods liefde; voor allen.
kris
Diep, Kris, mooi.
BeantwoordenVerwijderenLiefde en kennis hebben met de Heer verandert alles.
Niemand die er niet aan meewerken kan.
Als Sint Jan kan zeggen dat God liefde is, dan heeft hij dat gehaald uit zijn omgang met Jezus.
Als je kan zien hoe Jezus van de mensen gehouden heeft, zoals het evangelie van vandaag beschrijft, dan moet je wel komen tot de stelling dat God liefde is.
Jezus onderrichtte de mensen, liet hen het diepste van hun bestaan zien - ze (ook wij) zijn teerbeminde kinderen van God - maar Jezus geeft hen ook nog te eten. Een rijk gevulde maaltijd. Alleen God kan zoiets doen. Voorwaarde is wel dat wij Hem ter beschikking stellen wat we hebben, al zijn het maar wat broodjes en wat visjes. Zo openbaart de Heer Jezus dat God liefde is!
Jullie woorden Kris en Pr.Daniël kunnen niet anders dan ons héél diep treffen ! Tegelijkertijd ook ons pijn doen omdat Zijn Liefde bij ons niet altijd doordringt wegens angst en zelfzucht !
BeantwoordenVerwijderenLaten wij steeds onszelf ,élk van onze naasten door Hem door Zijn Liefde oprecht kunnen zeggen :"Blij dat jij er bent "!!!
Het zijn zo’n mooie woorden en mijn verlangen om God te leren kennen is heel diep. Waarom begrijp ik niet hoe ik tot die diepe kennis en tot die vurige liefde kan komen. Ik heb God lief en door Hem wil ik alle mensen liefhebben maar ik voel mij zo ver van Hem afstaan. Als ik die mooie woorden van jullie lees dan kan ik verdrietig worden dat het mij niet lukt om dat te begrijpen. Maar ik zal blijven vragen om mij te helpen.
BeantwoordenVerwijderenJa Roosje , , afstervend aan dat ‘ik’ dat altijd maar met zichzelf bezig is, maar je gevend aan dat zachte en verterende Vuur dat; Gods Geest die heel je persoon beschikbaar zal maken voor Christus. zoals Kris het zo mooi zegt is voor mij zeker niet gemakkelijk , wij voelen ons zo ver van Hem maar misschien is hij dichterbij dan wij vermoeden, zelfs binnen in ons. Diepste zijn.
VerwijderenRoosje, je hoeft niet verdrietig te zijn. Jezus is veel dichter bij jou en zelfs in jou dan je vermoedt. Je leven, je lijden wellicht ook dat je zo mooi draagt, is precies dat broodje en dat visje dat Jezus nodig heeft om in de wereld Zijn liefde te brengen. Je hoeft het echt niet te ver te zoeken. Je leeft echt van Jezus en van Gods liefde.
Verwijderenop een bruiloft in Kana
BeantwoordenVerwijderenhet vermoeden van een begaanbare weg
de mogelijkheid drijft mij voort
vertrouwend op het onbegrijpelijke
en alles op grond van dat ene woord
zal hij mijn ja antwoorden met het zijne?
een kennen dat kennis te boven gaat
uit verlangen tot tranen geroerd
de wil te geloven in dit allerhoogste
en alles in de hoop op dat ene woord
zal ik zijn ja antwoorden met het mijne?
tegen alle wetten en weten in
wordt in zachtheid het woord gebaard
het spreekt tot mij met zijn leven
uiteindelijk toch, op het allerlaatst
en het waswater van mijn angsten
wordt geheiligd met zijn bloed
wordt nieuwe wijn, een nieuw verbond
in eeuwigheid en overvloed
ik in hem en hij in mij, bruidegom en bruid
in een hemels huwelijk samengebracht
spreek ik tot hem mijn ja-woord uit
"die minne es al, die minne es al"
s. r. 06-'17
Gewoon prachtig, Stefan. De zelfopenbaring van Jezus op de bruiloft van Kana, Zijn doopsel door Johannes en het bezoek van de wijzen, dat zijn de drie elementen van Epifanie, Openbaring des Heren. Zo wordt Jezus bekend gemaakt aan ons. Wij mogen ons toevertrouwen aan Hem, werkelijk, zoals Moeder Maria het aandurfde. En dan, ja, dan wordt het waswater van onze angsten geheiligd met Zijn bloed. Zo komt God tot ons in een nieuw en altijddurend verbond, dat alleen maar minne is.
Verwijderen"Lieve mensen, laten we God trachten te kennen met ons hele zijn; met ons verstand, ons hart en onze ziel. Moge God zelf de oorsprong zijn van ons 'kennen van Hem'.
BeantwoordenVerwijderenMoge dat 'kennen' ons maken tot mensen die het meest edele verstaan en beleven dat een mens zich kan indenken: leven in Gods liefde; voor allen."
Dank je wel Kris voor deze woorden. Ik ben blij dat je het zo verwoordt. Het stoort me soms heel erg dat men Jezus' houding verwoordt als voorkeursliefde voor de armen. Dat is onrecht doen aan mensen met veel gaven en talenten. Het klinkt weleens alsof ze er
niet mogen bij horen ! En de kerk heeft hen zo nodig !!!
Ik begrijp niet goed waarom u dat zegt, beste Marie-Roos. God bemint alle mensen. En Hij heeft zeker onze talenten en gaven nodig. Daarvoor hebben we ze gekregen. Maar als Jezus een voorkeur heeft voor de armen, komt dat door Zijn diepe compassie met mensen die God nog niet kennen of die getekend zijn door veel verdriet en tekorten. Aan de getalenteerden is het gegeven juist ook deze mensen in te voegen in Gods liefde, in Gods Koninkrijk. Het is niet 'of of' , het is 'en en'.
Verwijderen