zondag 2 door het jaar - A
Wat bedoelt Johannes wanneer hij ons, bij het begin van zijn evangelie, Jezus voorstelt als "het Lam Gods"?
Het beeld van het lam werd door de profeet Jesaja gebruikt om de "Dienaar van Jahweh" te typeren. Over Hem staat er geschreven: "Zoals een lam ter slachtbank geleid, heeft Hij de zonden van allen op Zich genomen." Het lam is dus het symbool van de weerloosheid en de zelfopoffering. Jezus aanduiden als het Lam Gods betekent, Hem voorstellen, niet als een Messias met uiterlijke macht en overheersing, maar als de zichzelf-gevende en zichzelf-offerende Dienaar van God, die juist door de methode van de weerloosheid te kiezen het best Gods Liefde vertolkt. Het lam herinnert er ons aan dat echte liefde zichzelf-gevende, anderen-dienende liefde is. Dit is Johannes' interpretatie van de Jezus-figuur. De evangelist wil dat wij met dit beeld in het achterhoofd het evangelie verder lezen. Hij wil Jezus tekenen als Diegene die Zich nooit bóven, maar steeds ónder de anderen wilde stellen, als de Dienaar, die zichzelf steeds wegschonk zelfs tot het uiterste toe, ook op het kruis.
Als deze weg van de zelfopoffering dan schijnbaar een mislukking wordt, wanneer Jezus miskend, verraden, bespot en gemarteld wordt maar toch ook dan nog liefdevol blijft, dan getuigt Johannes dat deze dienende liefde de meest echte, de sterkste liefde is. Hij zegt dat wij door de zelfgave van dit Lam "Gods leven" ontvangen, en dat betekent: gered worden van hetgeen ons het meest verminkt, onze zondige zelfzucht.
De visie van Johannes en zijn boodschap voor ons is dat elke onvrede in ons mensenhart wordt veroorzaakt door een te grote zelfgerichtheid, door de keuze onszelf boven en vóór de anderen te plaatsen en door onze weigering eerst voor de anderen bezorgd te zijn; en dat de enige redding van onze diepe onvrede er juist in bestaat, onszelf méér te geven, ondanks de schijnbare machteloosheid van het ogenblik, nog méér te dienen en juist dan toch nog eerst aan de anderen te denken. Onszelf achteruit stellen en anderen laten voorgaan - de opofferende liefde dus zoals van het Lam - dat is de enige, echte liefde die redding en leven brengt.
Het christendom is geen gemakkelijke boodschap, zeker niet voor onze tijd. Wij horen heden ten dage immers dikwijls juist het tegenovergestelde verdedigen: "Je moet opkomen voor jezelf! Je moet eerst voor jezelf zorgen en zien dat je van niemand afhankelijk bent!" Voor een deel heeft de moderne mens natuurlijk gelijk. Toch maar voor een deel. Opkomen voor onszelf, zeker, maar wel op voorwaarde dat dit niet moet gebeuren ten koste van de anderen, en dan vooral niet van de zwakkeren! Onafhankelijk zijn, ja, op voorwaarde dat wij daarbij de anderen, en dan vooral de zwakkeren, niet aan hun lot overlaten. Die "overdreven" prioriteit van onze autonomie, die ons heden ten dage als ideaal wordt voorgehouden, zou wel eens juist de zonde van onze tijd kunnen zijn. Het verlangen naar vrijheid en onafhankelijkheid, dat heel rechtmatig is, kan inderdaad omslaan in zelfzucht. En dan groeit vrij vlug de malaise, de onvrede - in Bijbelse termen: de zondigheid - in het mensenhart.
Wie of wat kan toch deze zondige zelfzucht wegnemen? De liturgie van vandaag antwoordt duidelijk: "Het is het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt". Onze enige redding is het navolgen van Jezus' zichzelf-offerende Liefde. Wij mogen opkomen voor onszelf, maar dan alleen om daardoor uiteindelijk anderen beter te kunnen dienen.
Niet iedereen gelooft in die weg. En onze eigen concrete levenswijze bewijst regelmatig dat ook wij er nog niet helemaal van overtuigd zijn.
Maar op dramatische momenten komen onze beste krachten naar boven en ontstaat er een solidariteit met mensen in nood. De zichzelf-gevende en anderen-dienende liefde is sterker is dan een vernietigende tsunami, dan een dodelijke gasontploffing, dan een ellendige watersnood of dan een door kindermisbruik getekende kerk. Waar de eigen zelfzucht wordt achteruitgesteld groeit het leven zoals God het van zijn dienaren droomt.
Vandaag willen wij heel speciaal opkijken naar het "Lam Gods dat wegneemt de zonde der wereld", de dienende en dus echte Liefde. Als wij in aanbidding durven opkijken naar dat Lam Gods, dan kan een stil gesprek ontstaan: "Heer, Gij, de uzelf-gevende Liefde, wat hebt Gij tot nu toe al voor mij gedaan? Wat doet Gij vandaag voor mij? En wat wil ik vandaag voor U doen?"
Frans Mistiaen, sj
Het beeld van het lam werd door de profeet Jesaja gebruikt om de "Dienaar van Jahweh" te typeren. Over Hem staat er geschreven: "Zoals een lam ter slachtbank geleid, heeft Hij de zonden van allen op Zich genomen." Het lam is dus het symbool van de weerloosheid en de zelfopoffering. Jezus aanduiden als het Lam Gods betekent, Hem voorstellen, niet als een Messias met uiterlijke macht en overheersing, maar als de zichzelf-gevende en zichzelf-offerende Dienaar van God, die juist door de methode van de weerloosheid te kiezen het best Gods Liefde vertolkt. Het lam herinnert er ons aan dat echte liefde zichzelf-gevende, anderen-dienende liefde is. Dit is Johannes' interpretatie van de Jezus-figuur. De evangelist wil dat wij met dit beeld in het achterhoofd het evangelie verder lezen. Hij wil Jezus tekenen als Diegene die Zich nooit bóven, maar steeds ónder de anderen wilde stellen, als de Dienaar, die zichzelf steeds wegschonk zelfs tot het uiterste toe, ook op het kruis.
Als deze weg van de zelfopoffering dan schijnbaar een mislukking wordt, wanneer Jezus miskend, verraden, bespot en gemarteld wordt maar toch ook dan nog liefdevol blijft, dan getuigt Johannes dat deze dienende liefde de meest echte, de sterkste liefde is. Hij zegt dat wij door de zelfgave van dit Lam "Gods leven" ontvangen, en dat betekent: gered worden van hetgeen ons het meest verminkt, onze zondige zelfzucht.
De visie van Johannes en zijn boodschap voor ons is dat elke onvrede in ons mensenhart wordt veroorzaakt door een te grote zelfgerichtheid, door de keuze onszelf boven en vóór de anderen te plaatsen en door onze weigering eerst voor de anderen bezorgd te zijn; en dat de enige redding van onze diepe onvrede er juist in bestaat, onszelf méér te geven, ondanks de schijnbare machteloosheid van het ogenblik, nog méér te dienen en juist dan toch nog eerst aan de anderen te denken. Onszelf achteruit stellen en anderen laten voorgaan - de opofferende liefde dus zoals van het Lam - dat is de enige, echte liefde die redding en leven brengt.
Het christendom is geen gemakkelijke boodschap, zeker niet voor onze tijd. Wij horen heden ten dage immers dikwijls juist het tegenovergestelde verdedigen: "Je moet opkomen voor jezelf! Je moet eerst voor jezelf zorgen en zien dat je van niemand afhankelijk bent!" Voor een deel heeft de moderne mens natuurlijk gelijk. Toch maar voor een deel. Opkomen voor onszelf, zeker, maar wel op voorwaarde dat dit niet moet gebeuren ten koste van de anderen, en dan vooral niet van de zwakkeren! Onafhankelijk zijn, ja, op voorwaarde dat wij daarbij de anderen, en dan vooral de zwakkeren, niet aan hun lot overlaten. Die "overdreven" prioriteit van onze autonomie, die ons heden ten dage als ideaal wordt voorgehouden, zou wel eens juist de zonde van onze tijd kunnen zijn. Het verlangen naar vrijheid en onafhankelijkheid, dat heel rechtmatig is, kan inderdaad omslaan in zelfzucht. En dan groeit vrij vlug de malaise, de onvrede - in Bijbelse termen: de zondigheid - in het mensenhart.
Wie of wat kan toch deze zondige zelfzucht wegnemen? De liturgie van vandaag antwoordt duidelijk: "Het is het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt". Onze enige redding is het navolgen van Jezus' zichzelf-offerende Liefde. Wij mogen opkomen voor onszelf, maar dan alleen om daardoor uiteindelijk anderen beter te kunnen dienen.
Niet iedereen gelooft in die weg. En onze eigen concrete levenswijze bewijst regelmatig dat ook wij er nog niet helemaal van overtuigd zijn.
Maar op dramatische momenten komen onze beste krachten naar boven en ontstaat er een solidariteit met mensen in nood. De zichzelf-gevende en anderen-dienende liefde is sterker is dan een vernietigende tsunami, dan een dodelijke gasontploffing, dan een ellendige watersnood of dan een door kindermisbruik getekende kerk. Waar de eigen zelfzucht wordt achteruitgesteld groeit het leven zoals God het van zijn dienaren droomt.
Vandaag willen wij heel speciaal opkijken naar het "Lam Gods dat wegneemt de zonde der wereld", de dienende en dus echte Liefde. Als wij in aanbidding durven opkijken naar dat Lam Gods, dan kan een stil gesprek ontstaan: "Heer, Gij, de uzelf-gevende Liefde, wat hebt Gij tot nu toe al voor mij gedaan? Wat doet Gij vandaag voor mij? En wat wil ik vandaag voor U doen?"
Frans Mistiaen, sj
Mooie tip voor ons gebed vandaag, die P. Mistiaen ons geeft. Dankend dat God ons Jezus geeft om onze zonden van ons weg te nemen, zoeken wij bij Hem wat wij voor Hem kunnen doen: 'Heer, wat kan ik nog meer doen om Uw grote liefde voor mij te beantwoorden?'
BeantwoordenVerwijderenDe antwoordpsalm bevat ook mooie dingen: Jezus kwam dat psalmwoord vervullen dat zegt: 'Ik ben gekomen om Uw wil te doen, mijn God'. Dat is de kern van ons christen zijn. Ook wij mogen dat met Jezus herhalen en Hem de kracht vragen om ook vandaag weer Gods Wil te doen, niet de onze. Ik wens u allen dat u in uw gebed en/of eucharistie vandaag echt rust vindt op Jezus' schoot.
Gisteren, over de paus. Blijkbaar verkeerd ingelicht. De Paus wil het celibaat helemaal niet afschaffen. Er is wel een beweging op de gang die niets liever doet dan door leugens en bedrog deze paus in een verkeerd daglicht te stellen. Spijtig genoeg gaan vele goedgelovigen daarin mee. Zij hebben nooit geleerd om waarheid van leugen te onderscheiden of doen niet genoeg moeite om de ware toedracht van de zaak te onderzoeken. Eerst weten waarover het gaat, dan pas praten is een gouden regel.
VerwijderenJa Heer geef ons de Kracht om uit' t diepste van ons hart te kunnen zeggen : "Spreek Heer uw dienaar luistert "! En niet mijn willetje maar Uw wil te volbrengen !!!
BeantwoordenVerwijderenIk ben een dienaar van de Heer, Hij maakt mij tot zijn licht tot heil van velen. Hij roept en zend mij om zijn ontvangen genaden handen en voeten te geven. Zo mag ik naar Jezus verwijzen die gekomen is om ons allen te redden en te verlossen uit de macht van de zonde. Zo leven met God, dat schenkt mij sterkte niet te zondigen door de kracht van de Geest die dan in mij leeft! Door mijn doopsel werd ik van de erfzonde gezuiverd, door elke biecht word ik opnieuw van elke zonde gereinigd. Aan mij Jezus voor ogen te houden, opzien naar Hem en niet naar mijn eigen ik, dat zal mij voor zonde behouden.
BeantwoordenVerwijderenVan de moederschoot af hebt Gij mij tot uw dienaar gevormd. Gij hebt mij het leven gelaten omdat ik van U was, omdat Gij mij nodig wilde hebben. Dank U Heer.
Mij altijd bewust blijven hoeveel genaden ik ontvang, genaden van vergeving, genade en kracht van de H. Geest om heilig te leven. Zien wat het Jezus gekost heeft, Hij het geofferde Lam omwille van mijn heil en verlossing.
Goede priester Daniël, de paus schaft inderdaad het celibaat niet af., verre van. Hij laat alleen een kleine opening om eventueel 'viri probati' tot priester te wijden op plaatsen waar dit zeker verantwoord is. Dat doet dus zeker niets af aan het celibaat, integendeel zelfs. Laten we inderdaad bidden voor onze paus in wie de Geest echt werkzaam is en ook voor zijn omgeving, dat ze de werking van de Geest niet afremmen!
BeantwoordenVerwijderen