14 mei - Mattias

GEKOZEN WORDEN

Beste mensen, het is feest van de H. Mattias, een naam die je misschien niet zo vaak hoort vernoemen in de Bijbel. Ook in de verdere geschiedenis horen we niets of bijna niets over hem. Wel is hij de apostel die gekozen is als nieuwe twaalfde apostel na het wegvallen van Judas die Jezus verraden heeft. Er bleken twee geschikte personen te zijn. De andere man heette Barsabbas. Ze hoorden allebei al lang bij de groep die met Jezus optrok en ook waren zij getuigen geweest van de verrijzenis.

Maar, hoe moet je nu kiezen als er twee mensen geschikt zijn? Ik denk dat het destijds heel gewoon was om het lot te laten bepalen. De apostelen waren zich ervan bewust dat het een te belangrijke keuze was om er een spelletje van te maken. Het was in dit geval werkelijk niet alleen en zeker niet allereerst een maniertje om tot een goede uitslag te komen.

Ik herlas de tekst. Toen sprong dat ene zinnetje eruit: ‘Daarna baden ze als volgt: U, Heer, doorgrondt ieders hart. Wijs van deze beide mannen degene aan die U gekozen hebt om als apostel zijn dienende taak te verrichten en de plaats in te nemen van Judas …’

Prachtig toch dat de apostelen heel zuiver af wilden stemmen wie God, en niet wie zijzelf, voor deze taak bedoeld had. Het is best mogelijk dat Petrus bijvoorbeeld een andere voorkeur had dan Johannes, of Jacobus, of nog een van de anderen.

Wat loten is, hebben we allemaal wel eens meegemaakt. Wie kent het aftelrijmpje niet: Iene, miene mutte, tien pond grutten … om te bepalen wie er mocht beginnen met iets. Dat is net iets anders dan loten, maar het heeft wel met toeval te maken. Als volwassene moet je ook vaak kiezen.
Denk aan de politiek, denk aan het milieu, denk aan je relaties. Laat je je door het toeval bepalen of ben je serieus met de bepaalde kwestie bezig? Hoe bepalend is het voor jou wat God ermee te maken heeft.

Dichterbij komen we als we aan onze geloofsbeleving denken. Kunnen we ons kiezen afhankelijk maken van Gods keuze over jouw leven? Hij kiest eerst jou, lezen we in het evangelie van vandaag: 'Jullie hebben niet Mij uitgekozen, maar Ik jullie, en Ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht' (Joh.15,16a).
God kiest jou, wij kunnen kiezen voor Hem, maar pas nadat Hij voor jou gekozen heeft. Niet alleen heeft Hij voor jou gekozen, maar Hij nodigt je dagelijks uit. Wat bijzonder is het toch dat Hij ieder van ons persoonlijk uitnodigt! En dat Hij met die uitnodiging ons tegelijkertijd helpen zal om er, in de praktijk van je leven ook handen en voeten aan te geven op de wijze die bij jou past.

Laten we bidden

Goede God,
wij maken vaak keuzes in ons leven.
Wij zouden graag zuiver kiezen voor U.
Dat is niet altijd gemakkelijk,
maar wij mogen het doen vanuit uw kracht
en door uw Zoon en onze Broeder Jezus.
Amen

Beste mensen, voel de blijdschap in jezelf om het feit dat Hij die jou liefheeft, je elke dag weer de kans schenkt om je leven te oriënteren op Hem!
Ricky


Suggesties om te werken aan dit levensprogramma

Waarop ligt in jouw leven het accent: op kiezen of op gekozen worden? Niet als schuldvraag gesteld, maar kijk er eens naar.

Welke weg kun jij vinden om jezelf te helpen je ervan bewust te zijn dat je dagelijks gekozen wordt?

Reacties

  1. Niet mijn wil, voorkeur maar Uw wil geschiede op aarde als in de hemel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1 Als eenvoudige moeder, zuster ,parochie helpster ligt het accent om met "Zijn Hulp" blij te zijn en vreugdevol als 'de ander 'ook gelukkig is !

    2 Van bij het opstaan zich naar Hem te richten in gebed ,meditatie Eucharistie !
    Gekozen om Hem na te volgen voel ik mij ...door Hem liefdevol gedragen bij leed en verdriet ,
    en ben ik in staat mezelf en de anderen te vergeven !
    Ja gekozen om blijheid en vreugde uit te stralen !
    Alleszins dankjewel voor je Leven brengende woorden !
    Ik wens jullie van harte een hartverwarmende dag toe Kris en allen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij werd ook heel duidelijk, bij de lezingen van vandaag hoe God te werk gaat bij het kiezen van Zijn volgers. Maar soms zijn er ook toevalligheden waardoor het volgen van je roeping, je keuze pas later duidelijker wordt. Ik ben daar ook mee bezig geweest en ik word er blij van dat ik ook daaraan gehoor heb gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Toeval is het woord dat God gebruikt om anoniem te blijven."
    Heb ik ooit gehoord en vaak mogen ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. God liet mij ontstaan, om Hem met mijn vrije wil, oprecht lief te hebben

      Verwijderen
  5. Door God gekozen worden, amai, hoe fantastisch is dat, dit te weten! Ik kan me dan door die goddelijke steun/leiding zelf keuzes maken om mijn roeping waar te maken. Op louter menselijk vlak gekozen worden... partner, verantwoordelijke voor een vereniging, lidmaatschap voor bepaalde verenigingen... dat is vleiend/tof als mensen je kiezen. Toch zit hier een addertje onder het gras... Als mensen mij kiezen voor iets... is het belangrijk (vind ik toch) om in stilte en gebed bij mezelf na te gaan of ik hierop moet ingaan of niet. Bewust keuzen maken, geïnspireerd door de Heilige Geest, dan zit het goed...
    Door dagelijks te bidden/mediteren... ben ik bezig met gevolg te geven aan God die mij kiest...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt Ricky voor uw vruchtbare woorden van leven. Zij geven mij een duw om mij te laten onderdompelen in de liefde van onze God.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten