zaterdag in week 8 door het jaar

BIDDEN IN DANKBAARHEID

Vandaag wil ik met u stilstaan bij de woorden uit de psalm die we vandaag lezen. Daarin horen we de psalmist zingen: ‘In het heiligdom heb ik U gezien, uw macht en majesteit aanschouwd.’

Ik vermoed dat de meesten van ons wel eens een moment in hun leven hebben ervaren waarin ze deze woorden van de psalmist konden toepassen. Momenten waarin God zich als het ware liet zien, bijna tastbaar. Een ervaring van: ‘Ja God, U was er, ik heb U gezien, geproefd, gesmaakt.’

Voor mij persoonlijk was dat bijvoorbeeld toen ik de eerste echografie van ons eerste kind zag. Ik dacht: ‘Wat een wonder daar in die buik, beeld van U God, groeiend in uw liefde, ons gegeven’. Ik weet dat ik tranen moest wegpinken van diepe ontroering om het schone wat God ons toen gaf en nog steeds geeft.

Dat zijn van die momenten waarop God zichzelf met zijn liefde openbaart, gepaard met de uitnodiging: ‘Kom in mij, deel in mijn liefde’. Prachtig.

Geliefde mensen, ik zou u vandaag willen uitnodigen om in de stilte van het gebed na te gaan welke van deze genademomenten u tijdens uw leven zijn gegeven. Ik vermoed dat de meesten van ons niet diep hoeven te zoeken. Geniet ten volle van deze innerlijke ontdekkingen in een geest van diepe dankbaarheid en stille lofprijzing. Het is een mooie manier van bidden.

Laten we bidden

Vader,
wij komen vandaag voor U
in dankbaarheid en verwondering
om alles wat U gegeven hebt
en nog steeds geeft.
Moge uw schoonheid en uw liefde
ons aanzetten elkaar te beminnen
met de liefde
waarmee U ieder van ons bemint.
In Christus, onze Heer.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we dit weekend doorgaan met een hart vol dankbaarheid, vervuld van herinneringen aan Gods liefdevolle aanwezigheid in ons leven.
Een mooi zaterdag!
kris


Om mee op weg te gaan

Hoe vaak neem ik de tijd om stil te bidden en Gods geschenken aan mij te overdenken in de warmte van zijn aanwezigheid?

Hoe kan ik meer bewust worden van Gods openbaring in mijn dagelijks leven?

Hoe kan ik een geest van diepe dankbaarheid jegens God in mezelf cultiveren?

Reacties

  1. Volledig eens met de leestip. (Gebeurt op vele gebieden.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Ik vermoed dat de meesten van ons niet diep hoeven te zoeken. "
    Inderdaad, maar toch heel speciale momenten , ook al ervaren we de kleinere momenten misschien niet genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad hoeven we meestal niet te zoeken naar die intense dankbaarheid. Die zijn vaak zÃŗ intens en vol van liefde. Vandaag viel mij echter ook op hoe Jezus bijna snibbig antwoord geeft aan de hogepriesters. Ik begrijp dat niet goed. Moesten ze Hem dan kennen? Ik kan dat nooit goed rijmen met Zijn grote Liefde en Zijn intentie om zich kenbaar te maken aan de.mensheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik had dat vandaag in eerste instantie ook. ik denk dat je wel gelijk hebt dat Hij zich kenbaar wil maken aan de mensheid, maar met degenen die Hem niet willen kennen, de joodse clerus met name, is Hij wel voortdurend in conflict, en dat gaat soms erg scherp. het is een kant van Zijn verkondiging die helaas wat weinig aandacht krijgt van de clerus in onze kerken. bang dat ze wellicht zelf het doelwit worden?

      Verwijderen
    2. Moesten ze Hem dan kennen? Ik vind dat een vreemde bedenking.
      We lezen in de bijbel voortdurend dat Jezus farizeÃĢrs en hogepriesters met een wantrouwig oog bekijkt. Hij is ook mens. Maar wel een sensitieve.
      Hij verliest zijn geduld met hypocrieten. Gelukkig, zou ik zeggen.
      Wij moeten lezen wat er staat en er niet onze draai aan geven.

      Verwijderen
  4. Op de materniteit dient het rustig te blijven! Dus geen alcohol

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uw vrijheid mag niet ten koste gaan van de ander

      Verwijderen
    2. Zeer egoïstisch

      Verwijderen
    3. Als mijn buurman zijn verjaardag viert, dan kan ik niet slapen van de luide muziek

      Verwijderen
    4. In het ganse ziekenhuis, niet enkel op de materniteit. Anderzijds kan men nog steeds terecht om een glaasje te nuttigen bij het eten of babbel in de kantine /restaurant waar evenwel het aanbod alcoholvrij bier etc uitgebreid wordt. Ik kan mij ook inbeelden dat mijn beleving van het verjaardagfeestje vd buur anders is wanneer ik pas bevallen zou zijn of zwaar ziek ben dan wanneer ik gezond ben.
      Men verwees op tv ook naar de toenemende problemen gerelateerd aan alcohol in het ziekenhuis dus... niet zo'n domme maatregel wat mij betreft. En de papa's zullen Mschn minder fouten doorgeven op de burgerlijke stand:-)

      Verwijderen
    5. Goed gezegd! De meeste mama’s mogen ook rap naar huis!
      Thuis trakteren kan ook. (en wat een gedoe in het ziekenhuis! )

      Verwijderen
    6. Verjaardagsfeestje van buurman tot in de morgen, hele nacht luide muziek!

      Verwijderen
  5. Inderdaad houden narcisten geen rekening met de ander

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Of je kan een glaasje drinken in het rokerskot, zoals men niet mag roken op de materniteit

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als christen dient je anderen niet te storen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik probeer iedere avond aan het begin van mijn avondgebed aan een moment van die dag te denken waar ik God dankbaar voor ben en daar dan even met al mijn aandacht naar toe te gaan. dan kan een dag vol van somberheid en pijn toch ineens helemaal wegvallen tegen dat ene moment. dankbaarheid is een sterke kracht. zeker als vorm van gebed. het is inderdaad "een mooie manier van bidden", kris.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi! Dat ga ik in gedachten houden Stefan. Bedankt.

      Verwijderen
    2. "dan kan een dag vol van somberheid en pijn toch ineens helemaal wegvallen tegen dat ene moment. dankbaarheid. "Zo mooi Stefan, ik herken dat gevoel.

      Verwijderen
  9. Leestip moet over iets of iemand anders gaan, en niet over uzelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat zou idd.wenselijker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. niet willen open staan voor je medemens is ons probleem, daar waarschuwt J v.N ons voor. Ik kan ook niet mijn kinderen bereiken, maar ze zijn wel daarom mijn grootste zorg. Ik geloof in `t Leven na mijn dood. Kris is daarin mijn steun, dagelijks

      Verwijderen
    2. Zoek uw steun niet bij mensen maar bij God

      Verwijderen
  11. Zoveel reacties op de leestip ... de ene al heviger dan de andere ... geen probleem hoor.
    Even ter verduidelijking: ik wou alleen maar pleiten om de gezelligheid van het klinken van het glaasje niet zomaar overboord te gooien. Natuurlijk zijn er mensen die met een alcoholprobleem zitten, zoals er ook mensen zijn die te fanatiek aan sport doen, zoals er ook mensen zijn die koopziek zijn. Maar dat betekent toch niet dat men alle sport moet afschaffen of alle winkels moet sluiten?
    We leven in een wereld waar alles zo in regels gegoten wordt dat er veel mooie dingen verloren gaan. Zoals dus het klinken van een glas bij de geboorte van een kind.
    Ik heb zelf een hele kroost en het waren altijd heerlijke momenten op de kraamafdeling. Niets fout mee. Jammer dat dit niet meer kan. Dat is al wat ik wou zeggen.
    Geef mij maar de gezelligheid van het leven boven al die koude en strenge regelgeving ... denk ik dan.
    Van harte, kris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar rekening houden met de andere

      Verwijderen
    2. Je leeft niet alleen maar met anderen

      Verwijderen
    3. Congolezen zijn meestal veel luidruchtiger dan anderen, ook op de materniteit

      Verwijderen
    4. Niets mis mee? De fout zit dat het anderen stoort en u dat niet wil beseffen, jammer Kris

      Verwijderen
    5. Tegenwoordig ook al een borrelfeestje bij euthanasie,??

      Verwijderen
  12. Je kan altijd vragen of het stoort, doen jullie niet, altijd ikke ikke ikke en de rest kan stikken

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waarom moet er steeds alcohol bij? Om een heerlijk moment te zijn? Beter doopwater nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Alcohol wordt ook gedeeld met het verplegend personeel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als ik bid voor een bepaalde intentie en ik merk dat mijn gebed wordt verhoord, dan ben ik zo gelukkig en dankbaar. Dan ervaar ik Gods liefde... dan vloeien soms tranen van geluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Materniteit is niet de geschikte plaats om een feestje te bouwen met alcohol

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geef mij maar de gezelligheid van het leven boven al die koude en strenge regelgeving ... 😘

      Verwijderen
  17. Dit is helemaal geen koude en strenge regelgeving, maar een die respect toont voor anderen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je kan perfect alcoholvrij klinken Ên het heel gezellig maken; bovendien zie ik de kersverse moeder geen alcohol drinken...Ben ook voorzichtig met verbieden, maar een ziekenhuis vraagt wat meer regels en voorzorg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is het goede antwoord van Greet, niet van Geerte!

      Verwijderen
    2. Sory ik blijf wat bij Kris zegt . ".Geef mij maar de gezelligheid van het leven boven al die koude en strenge regelgeving ... "

      Verwijderen
    3. Geef mij maar de gezelligheid van het leven boven al die koude en strenge regelgeving ... Vind ik ook.

      Verwijderen
    4. Geef mij maar de gezelligheid van het leven boven al die koude en strenge regelgeving ... 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

      Verwijderen
    5. Geef mij maar de gezelligheid van het leven boven al die koude en strenge regelgeving ... đŸĨ‚đŸŽģđŸŽļ

      Verwijderen

Een reactie posten