Sacramentsdag - B

GOD: GROOT IN CREATIVITEIT

Als ik naar de eucharistie kijk, denk ik altijd: 'God, wat bent U toch groot in uw creativiteit!'. In dat kleine stukje brood komt Hij immers in zijn Zoon tot ons: zichtbaar en tastbaar. Prachtig toch! Net zoals op die Goede Vrijdag en die heerlijke Paasochtend, geeft Jezus zich in de eucharistie opnieuw aan de wereld, aan ieder van ons. We mogen naar Hem kijken, Hem aanbidden, Hem tot ons nemen. Wat een vereniging!
Er zijn geen woorden om de grootheid en de schoonheid van dit gebeuren uit te drukken.

Moge ons leven een eucharistisch leven zijn, in eenheid met de Heer gegeven voor de wereld. Moge de eucharistie ons tot mensen maken getekend door Gods liefde; zijn vrede uitdragend, zijn goedheid leggend in alles wat we doen.

Laat ons van de eucharistie houden. Jezus houdt ook van ons. Moge deze wederzijdse liefde ons tot dankbare, blijde en toegewijde christenen maken.

Laat ons bidden

Goede Vader,
moge de eucharistie ons leven vervullen
met uw liefde en vrede.
Laat ons deze heilige gave koesteren
zodat ze ons in beweging zet
tot vreugdevolle en toegewijde christenen.
In Jezus' naam.
Amen.

Geliefde mensen, ik zou zeggen: hou van de eucharistie. Jezus houdt ook van ons.
Een zalige hoogdag!
kris


Om mee op weg te gaan

Hoe beïnvloedt de eucharistieviering mijn relaties met anderen?

Wat betekent het voor mij om Jezus te aanbidden in de eucharistie?

Reacties

  1. Kris, wat schrijf je dat weer mooi. Geen hoogdravende theologie, maar gewoon vanuit het hart. Ik vermoed jouw beleving. Maar tevens een beleving van vele 'eenvoudige' mensen.
    Er is al zoveel lectuur die hoogdravende theologie aanreiken. Wat goed is. Maar dit ook goed. En ik zou zeggen: meer dan ooit nodig.
    Ik wil eindigen met je laatste zin uit je overweging te citeren: Laat ons van de eucharistie houden. Jezus houdt ook van ons. Moge deze wederzijdse liefde ons tot dankbare, blijde en toegewijde christenen maken.
    Beste groeten, Paul.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lees Theresia van Lisieux, theologie en eenvoudig tegelijk

      Verwijderen
  2. De Eucharistie is de snelweg naar de hemel... woorden van de jonge Carlo Acutis die zoveel hield van de eucharistie. Zeer de moeite om daarover eens iets op te zoeken of te lezen...
    Zelf ga ik door omstandigheden vaak online naar de H.Mis, maar het is een beetje alsof ik naar een kookprogramma kijkt op TV, leuk om het te zien, maar ik ruik het niet, ik proef het niet en het voedt me niet... De echte tegenwoordigheid van Jezus in de eucharistie, toch inderdaad om van te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezus Zijn boodschap levend houden is, doen, in alles,ook in je gedachten, zonder daar resultaat van te verwachten!

      Verwijderen
  3. de eucharistie heeft mij als kind geleerd om mijn ogen te sluiten, naar binnen te keren en te bidden. nu ook ik de mis slechts op tv kan volgen helpt het me om die ervaring op te roepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor welke christelijke partij moet ik stemmen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is beter te gaan tot de Heer, dan te vertrouwen op vorsten, (politiek)

      Verwijderen
    2. Uw hart volgen,zeker?

      Verwijderen
    3. zijn er nog ( echt) christelijke partijen?

      Verwijderen
  5. Vandaag Sacramentsdag én mijn verjaardag. Ik vind dat bijzonder.
    De tijd dat ik voor al die feestdagen naar de eucharistieviering stapte,lijkt voorbij
    wegens mobiliteitsproblemen. Daar heb ik veel spijt van. Als ik de T.V.-mis kijk op
    NPO2 voel ik mij, hoe raar het ook klinkt, verbonden met alle christenen.
    Ik lees dan het mooi gebed dat onder de communie in beeld komt.
    Maar als ik in de gelegenheid ben dat ik het sacrament echt kan ontvangen, ben ik ontroerd.Stel ik ook vast dat ik er vroeger niet genoeg bij stil stond.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog niet lang is er gestart met een dagelijkse eucharistie op tv, eclips( post 51, voor wie Telenet heeft) het is idd anders dan de mis echt te beleven maar as ons hart bij Hem is, zorgt Hij ook voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten