woensdag in week 7 door het jaar

LEVEN IN GODS WIL

Jakobus zegt dat ons leven als een damp is: het verschijnt even en verdwijnt dan weer. Dit is waar, want ons aardse leven is kort in vergelijking met de eeuwigheid die ons wacht. De psalmist zingt dat onze levensduur zeventig jaar is, of tachtig als we sterk zijn. Tegenwoordig kunnen we daar nog zo’n tien jaar bij optellen.

Waar houden we ons mee bezig in ons leven? Volgen we Gods wil? Gaan we de weg die Hij met ons wil gaan? Leven we werkelijk in Gods liefde? Dienen we anderen zoals Jezus ons heeft voorgedaan? Laten we zijn opstanding in ons leven werken? Zijn we vredestichters geweest? Hebben we op welke manier dan ook getuigd van ons geloof?
Het zijn - zou je kunnen zeggen - vragen voor op het einde van ons leven. Maar we hoeven niet zolang te wachten. Het kan ook in de avond.

Ik denk zelfs dat het goed is om ieder avond aan het einde van de dag eens terug te kijken op de dag, én aan zelfreflectie te doen. Waar was ik vandaag mee bezig? Wat verwachtte God van mij in die situaties? Heb ik in liefde gehandeld? Heb ik gezwegen waar dat nodig was? Waren mijn woorden bemoedigend en opbouwend? Heb ik mijn gevoel voor humor behouden? Was ik consequent? Had ik oog voor de kwetsbaarheid om mij heen?

Dit betekent niet dat we onszelf volledig moeten wegcijferen of dat elke vorm van ontspanning verkeerd is. Maar de kernvraag blijft: hebben we vandaag Gods wil gedaan? Waren we bereid een instrument van zijn liefde te zijn?

Laten we bidden

Vader,
Wij danken U voor elke dag
en vragen om uw leiding
om steeds weer een instrument
van U te zijn.
Moge uw Geest
ons van binnenuit
hiervoor enthousiasmeren.
In Jezus' naam.
Amen.

Geliefde mensen, mogen we elke dag leven met het bewustzijn van de kostbaarheid van tijd. Mogen we héél bewust dragers en uitdragers zijn van Gods liefde. 
Een toegewijde woensdag, kris


Als terugblik op de dag

Op welke momenten heb ik vandaag mogelijk Gods wil genegeerd?
Welke dingen liet ik voorgaan?
Wat wil, en kan, ik daaruit leren?
Kan ik dit alles - voor ik ga slapen - biddend neerleggen in de schoot van de Heer?

Reacties

  1. De lezing van Jacobus doet mij terugdenken aan het zo vaak als kind gehoorde 'Als 't God belieft'.
    Zowat bij elk afscheid (ook 's avonds bij het kruisje als we naar bed gingen) of bij elke geplande activiteit hoorden we dit van onze ouders en we namen het ook gemakkelijk zelf in de mond. Het is vandaag haast ondenkbaar om dit aan collega's of familieleden te zeggen... 'Tot morgen, als 't God belieft''! Toch wijst het naar een bijna vanzelfsprekende verbondenheid met de Heer, een bewuste of vaak ook onbewuste uiting van onze afhankelijkheid van onze Schepper, in alles wat we doen en zijn. Misschien probeer ik toch om dit weer af en toe uit 'de oude kast' te halen... En... lieve lezer, tot morgen of tot straks in de blog, als 't God belieft! Hartelijke groet, Wivina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bernadette capiau22 mei 2024 om 06:52

    Dank voor alle mooie bezinningen bij de lezingen van de dag.
    Mag ik de opmerking maken dat ik de bezinningen van Ricky toch wat lang vind?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem
      Beide zijn goed maar soms ook wat lang

      Verwijderen
    2. Het is de inhoud die telt, en die is toch wat pover, ook van Kris

      Verwijderen
    3. Oesche ik vind de bezinning zéér zinvol, lang of kort doet er niet toe. En ik waardeer zéér de inspaninning en volharding én de wil om ze met ons te delen.

      Verwijderen
  3. Ik heb met de Pinksterdagen véél bezig geweest met ontvangen van mijn kinderen !
    Dat belette mij 'Het dagelijkse Bijbelcitaat 'te lezen en in mijn hart te laten binnendringen !
    Ik ben blij nu weer alles te kunnen "lezen" en élke dag te proberen eigen te maken vooral in dankbaarheid en liefde !
    De wijze woorden en aanmoedigingen om Christus in ons gestalte te geven ,door zowel Kris als Ricky !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alleen maar bewondering voor de inspirerende teksten, het enthousiasme en positivisme waarmee het Bijbelcitaat verzorgd wordt. En tja, betweters naast de lijn zullen er altijd zijn...
    Dank u wel, Kris en Ricky, jullie zijn een dagelijkse steun voor duizenden lezers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo denk ik er ook over! Ook van mij een dikke dank u wel Kris en Ricky 👌

      Verwijderen
    2. Betweters denken dat ze het beter weten dan de paus,...

      Verwijderen
  5. De dag beginnen met me toe te leggen op het Dagelijks Bijbelcitaat probeer ik, maar lukt niet altijd. Toch blijft het me een goed gevoel geven, gegrond in het leven te staan... als ik voor al de zaken die 'moeten' gebeuren, tijd neem voor gebed. Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goede zinvolle dag voor iedereen ! Dankjewel Kris !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank u wel, Kris en Ricky voor jullie schitterende dagelijkse bezinningen.
    Jullie worden geïnspireerd door de H. Geest. Voor ons een bron van vele genaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. vandaag zegt Jezus: 'Wie niet tegen ons is, is voor ons'. altijd weer fijn om te horen. zeker omdat Matheus Hem laat zeggen: 'wie niet voor mij is is tegen mij'. wat te geloven, wat te belijden?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Elke ochtend kijk ik uit naar het Woord van Leven van Kris of Ricky. Het raakt mij dat iemand de inhoud pover durft te noemen. De teksten vind ik prachtig en getuigen van inzicht en diepgang. Duizenden kijken met mij hiernaar uit en gaan gesterkt de dag in. Gaat u vooral zo door Kris en Ricky, u bent gezegend door de Heilige Geest. Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elke ochtend kijk ik uit naar het woord van Christus, ja?

      Verwijderen
  10. Bij de opmerking over 'povere inhoud': gewoon doorgaan Kris en Ricky! Laat de mussen maar zwetsen... (zwetsen is onbedachtzaam spreken)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in kerkgemeenschappen is haast niets meer te halen,laten wij ons best doen om de electronische uitstekende blijde boodschappen van Kris tot grote verspreiding te laten komen Het is mijn dagelijkse levensbron het bepaalt mijn doen en laten.

      Verwijderen
    2. Ga je de sacramenten ontvangen via e-mail?

      Verwijderen
    3. Al dat gezwets is toch maar een pover of armzalig gedoe, dit is mijn mening en ook van vele andere mensen

      Verwijderen
  11. Dankjewel voor de bezinningen van elke dag. En voor het maken van het bijbelcitaat en de Gebedshoek. Ik heb er veel aan. Dankbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze mening deel ik. Hartelijk dank en veel moed gewenst aan beide om door te zetten.
    Als 't God belieft is nog altijd eigen aan ons , ik denk niet dat het zal veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met pover bedoel ik dat uw reactie mij weinig zegt, maar het evangelie zegt mij veel meer

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De Heer kent het denken der mensen, het is toch maar een armzalig gedoe

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Uit uw reacties leer ik weinig bij

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wie doet het hen na? Ricky en Kris hartelijk dank voor jullie onverdroten inzet!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Uw persoonlijke ego en Uw commentaar mag niet belangrijker zijn dan de evangelietekst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lees eens de bjbelcommentaren van de H Augustinus, en andere grote heiligen , dan zal u iets bijleren

      Verwijderen
    2. Precies of de persoon Kris en Ricky belangrijke r zijn dan de persoon Jezus Christus

      Verwijderen
  18. In feite wordt ons geweten gesust, en worden we in de watte gelegd, normaal dat ze dat graag hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hosanna, Hosanna is alleen geldig voor Christus

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve mensen, ik lees hier heel wat waarderende reacties.
    In naam van Ricky en mezelf: dank je wel, en weet dat dit alles heel graag gedaan is.
    Een zachte nacht voor jullie allen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De Blijde Boodschap is wel die van Jezus Christus

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten