Pinksteren - B

GODS TAAL

… wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.

Pinksteren is de opheffing van de spraakverwarring ten tijde van de toren van Babel. Door hoogmoed en eigenwaan kon men elkaar, en vooral ook God, niet meer verstaan. Ieder was bezig met zichzelf. God, en dus de liefde, kreeg geen plaats meer. Dat was ten tijde van Babel.

Met Pinksteren werd en wordt het ware luisteren weer ten volle hersteld. En wel als gave geschonken in de heilige Geest. In het ontvangen van die gave komt ook een eenheid tot stand die leidt tot nog maar één taal: de taal van God, de taal van de liefde, de taal van de vrede.

Deze gemeenschappelijke taal is een teken en een gevolg van een diepe verbondenheid die God in zijn Geest schenkt aan álle christenen, en in de diepte aan álle mensen van ‘goede wil’. Het is het vuur van gemeenschap waardoor God zichzelf - in zijn Zoon - wil belichamen doorheen onze levens.

Pinksteren is het feest van de stuwing, en wel van binnenuit. Laten we alle Babelse hoogmoed afleggen en als gemeenschap gaan staan in Gods gloed; zijn stuwing die ons zal binnenvoeren in het ja-woord van de Heer.

Verinnigd in Christus zullen we Gods liefde belichamen; biddend, en biddend handelend.

Wat een vreugde !

Laten we bidden

Heilige Geest,
diep in ons aanwezig,
verbind u met heel ons wezen
opdat wij naar lichaam en ziel
ons mogen schenken aan de Heer,
en wel als één gemeenschap.
Moge op deze wijze
de liefde van God
toegang vinden in deze wereld
die zo snakt naar heling en vrede.
In diepe dankbaarheid
om uw gloed.
Amen.

Geliefde mensen, moge de heilige Geest ons allen vervullen met de taal van liefde, vrede en gemeenschap. 
Een zalige hoogdag!
kris


Om mee op weg te aan

Helpt Pinksteren mij om alle Babelse hoogmoed in mezelf af te leggen?

Hoe kun ik het vuur van gemeenschap aanwakkeren in mijn gezin, op mijn werk, in mijn geloofsgemeenschap en naar allen toe ik ontmoet?

Reacties

  1. om vuur

    we zaten in een kring en wachtten
    we wilden weten Gods geheim
    we zagen flakkerende verten
    de droom verging, ooit een te zijn

    niets leek ons nu nog waar of goed
    het schone scheen niet te bestaan
    beloften, staand en nooit verbroken
    in rook waren ze opgegaan

    toch werd er toen iets zacht gefluisterd
    een kier die plots de tocht toeliet
    of was het leegte die zich volzoog
    de stilte die zijn stem verhief

    een huiver trok door onze harten
    een onverwachte verre groet
    die smeulend smachten in ons wekte
    en wij ontbrandden aan haar gloed

    een ring van vuur dat waren wij
    rondom door God verlaten gaten
    en woorden stroomden toe
    uit dieper weten
    waaraan wij als bezeten
    ons spreken gaven
    s r

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. alleen per "scherm" kan ik mijn kinderen Zalig Pinksteren wensen

      Verwijderen
  2. Vanmorgen kwam ik in de kapel en zag een zuster die het koud had. Vele vooroordelen kwamen in mij op. Het vuur van Pinksteren won. Ik ben dan iets warms gaan halen waar ze zo gelukkig mee was. Zalig Pinksteren!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten