maandag in week 18 door het jaar

Nadat Jezus de mensen opdracht had gegeven op het gras te gaan zitten, nam Hij de vijf broden en de twee vissen, keek omhoog naar de hemel, sprak het zegengebed uit en brak de broden; Hij gaf ze aan de leerlingen, en de leerlingen gaven ze door aan de mensen. Iedereen at en werd verzadigd.

Geven jullie hun maar te eten... zegt Jezus. Hij geeft zijn leerlingen de opdracht de mensen van voedsel te voorzien. Doch, het is wel degelijk Hij die het zegengebed uitspreekt en de enkele broden doet vermenigvuldigen om ze dan aan de leerlingen te geven om ze uit te delen.

Zo is God. Hij geeft de opdracht aan ieder van ons. 'Geeft gij de wereld maar te eten', zegt Hij tot ons. Dit mogen we gerust letterlijk aanhoren, maar zeker ook spiritueel. Feit is, en daar gaat het hier om: God is de opdrachtgever.
Doch kunnen wij de opdracht nooit tot voltooïng brengen wanneer we de werkzaamheid van Jezus niet zouden toelaten. God geeft de opdracht, maar tegelijkertijd geeft Hij, doorheen zijn Zoon, de genade om de opdracht te kunnen volbrengen.

Ons christenzijn zou altijd geënt moeten zijn Jezus. Enkel vanuit Hem, in Hem en door Hem zullen we kunnen doen wat we te doen hebben. Wanneer we los van de Heer handelen is de kans groot dat onze 'werken' egoïstisch van aard worden, vol van eigenbelang, meer en meer verwijderd van de echte liefde. Wie in de Heer blijft, zal in de zuivere liefde blijven, vol van genade - zowel voor hem die liefheeft als voor hem die de liefde ontvangt.

kris

Reacties

  1. - De Israëlieten morren. Heel het O. T. is dat: mopperen. Dat doen wij ook. Kritiek geven. Dat is niet goed. Dat bouwt niet op. We zouden beter bidden voor de wereld. Ook ik heb me hier aan bezondigd. Door het lezen van de berichten van 'Tegenstroom' en de brieven van P. D. Maes, heb ik alternatieve zienswijzen leren kennen. Die zijn echter 'alternatief', ze zijn 'tegenstroom'. We mogen kritisch de nieuwsberichten beluisteren, dat doen we misschien te weinig, we slikken gewoon. Maar 'Tegenstroom' moeten we ook met een korrel zout nemen. Ik ben alleszins van plan hier geen meer van die dingen te zeggen. Ik wil liever bidden voor onze wereld, dan alternatieve dingen te zeggen die soms ook niet zeker zijn en beproefd op waarheidsgehalte.
    - We mogen leven van Jezus' werkelijke tegenwoordigheid in de eucharistie. Wat daar op het altaar ligt, Jezus' lichaam en bloed, dat mogen we in ons opnemen in de communie om zelf Christus' lichaam te worden en Zijn reële tegenwoordigheid verder uit te laten dijen over de wereld waarin we wonen. Altijd zullen wij zoals Jezus' leerlingen beproefd worden: 'Heeft de Kerk maar dat te bieden? Een beetje hostiebrood? Zouden wij niet beter de mensen naar het O.C.MW. zenden of naar een voedselbank, naar de dokter of de psychiater?' Soms moeten we dat natuurlijk doen, maar Jezus zegt: 'Geef gij hun maar te eten'. Wij willen de mensen wegsturen: 'Wij hebben maar vijf broodjes en twee visjes'. Voor ons: 'We hebben maar wat brood en wijn'. Maar deze schamele gaven zijn nodig om Jezus ons Zijn liefde te laten geven precies in die gedaanten van het hostiebroodje en het slokje wijn. Ja, we mogen werkelijk leven van Jezus' reële tegenwoordigheid in de wereld. De wereld is niet in orde, maar Onze Lieve Heer wil de wereld beter maken. Dat is Jezus: 'God redt'. En wij moeten zelf de wereld niet redden. Dat kunnen we niet eens. Dat is Pelagionisme of Jansenisme of Farizeïsme: 'Ik verdien zelf de hemel, ik red de wereld en mezelf, ik rechtvaardig mezelf, ik bemin God'. Dat is heidens. Ik moet mezelf en de wereld alleen laten beminnen door God. En mijn gebed moet enkel zijn: ik geef wat tijd aan God, maar die tijd moet ik door God laten gebruiken om mij te laten beminnen. Dan gaan we niet meer morren, dan gaan we ook zelf gaan beminnen en de wereld zal vanzelf veranderen. Want alleen de liefde transformeert. Daarvoor kwam Jezus. Daarvoor zond God Zijn Zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was voor de Hebreeën een lastige tocht door de woestijn en ze morren. Het was voor Mozes lastig het volk te leiden en hij mort.
    Ik zou suggereren te aanvaarden dat eigenlijk iedereen eens aan het morren gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mopperen werkt als een olievlek en neemt steeds meer mensen mee. We hebben het goed maar willen steeds meer. En daardoor stijgt ook de hebzucht en de jaloezie naar anderen die een beetje meer hebben. Ik vraag God om mij niet schuldig te maken aan gemopper want het lost niets op en de sfeer wordt er niet prettiger door. Ik probeer tevreden te zijn met alles wat mij geschonken is en ervan te genieten. Het lukt echt niet altijd maar het streven is oprecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag ,neem ik het vast voornemen ,oplettend te zijn om niet te mopperen als ik telkens moet herhalen wat ik zeg of antwoord,en harder moet spreken omdat mijn wederhelft het niet verstaat ,hij hoort niet goed en spreekt heel hard,help me H.Geest,dat ik vanavond kan zeggen;het was goed vandaag.

      Verwijderen
  4. Pr Daniél,ik volg pater Maes op facebook en ik geloof hem,soms is het negatief maar hoofdzakelijk positief,en ik bidt voor de situatie in Syrié.

    En voor de hele wereld,vandaag speciaal voor het menselijk leed in Texas,en voor de zielenrust van alle overledenen,voor de dader dat hij tot inkeer mag komen,en spijt tonen voor zijn daden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. we kunnen ons soms zo verliezen in wat er allemaal niet goed is aan de wereld, wat er niet goed is aan onszelf, wat we allemaal NIET moeten doen: Jezus wijst ons wat we WEL moeten doen en Kris zegt dat vandaag heel mooi:
    "Wie in de Heer blijft, zal in de zuivere liefde blijven, vol van genade - zowel voor hem die liefheeft als voor hem die de liefde ontvangt."
    en dan mag er best af en toe eens iets wat minder goed gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iets over dat morren en mopperen.
    Ik denk dat we voor God mogen staan zoals we ons op die moment voelen. Is dat mopperend, dan zal Hij ons aanvaarden (en beminnen) in ons mopperen.
    Trouwens, de psalmen staat vol met gemopper. Waarom zouden wij dat dan eens niet mogen doen.
    Zou Jezus nooit eens gemopperd hebben ? Ach, ik denk het wel.
    Het is zoals met een diepe vriendschap. Daar mag ook al eens gemopperd worden zonder dat men elkaar weg gooit. Niet? Waarom zouden we dan eens niet mogen mopperen aan het adres van God.
    Iets anders is natuurlijk dat je anderen meeneemt in die negatieve sleur van gemopper, zodat we op de duur allemaal gaan mopperen. Kan ook niet de bedoeling zijn.
    Maar af en toe eens goed mopperen … het kan zelfs deugd doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leestip van deze dag;

    'Met de volledige steun van de paus heeft hij een gratis medische dienst voor de armen ingericht'.

    Goed nieuws !!! positief nieuws !!!zo zeldzaam !!!moge de nieuwskranten dit bericht ook eens in de openbaarheid brengen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten