woensdag in week 20 door het jaar

Het evangelie van vandaag gaat over de werkers van het laatste uur die evenveel uitbetaald worden dan zij die heel de dag gewerkt hebben.
Niet eerlijk? Voor God wel.

Ik ben werkzaam in een Woon- en Zorgcentrum, en beroepshalve praat ik als pastoraal werker veel met onze bewoners. Het is voor mij een ware eer om dikwijls een hele inkijk te mogen krijgen in hun levensloop. Het is mijn ervaring dat nogal wat van onze bewoners op een later tijdstip in hun leven – en soms is dat zelfs nog maar enkele maanden – vrede hebben gevonden bij en in God.

Ik wil daarmee het volgende zeggen: het gebeurt dat ze in hun leven dingen hebben gedaan, of keuzen hebben gemaakt, waar ze achteraf diep spijt van hadden. Niet zozeer om de zaken zoals ze gegaan zijn, maar vooral om de wijze waarop men met deze dingen vroeger is omgegaan, en daardoor bepaalde keuzen heeft gemaakt. Ik denk aan een crisis binnen een huwelijk met scheiding tot gevolg, of een uittrede als kloosterling midden een periode van twijfel, of een ruzie die nooit is kunnen bijgelegd worden omdat de persoon in kwestie overleden is,…
Veel mensen dragen pijn diep in hun hart omdat er zaken in hun leven gelopen zijn die ze – moest men de tijd kunnen terug draaien – nu anders zouden aanpakken. Dit is niet enkel een weg van pijn, maar dikwijls ook een zeer eenzame weg.

Misschien herken je in jezelf ook wel zaken in je leven waar je niet fier op bent. Dingen die je beletten de dag van vandaag vredevol door het leven te gaan.
Bitterheid, ontgoocheling, kwaadheid,… zaken waar vele mensen door getekend zijn, of waar men nog steeds dagelijks mee vecht.
Nogal wat mensen lopen diep in zichzelf met schaamte rond; ja schaamte. We mogen deze pijn, deze vorm van eenzaamheid, niet onderschatten.

Het gebeurt dat mensen hierdoor moeilijk staan in hun godsrelatie. Zij kunnen, bij wijze van spreken, niet recht in de ogen van God kijken. Je kunt dat jammer en zelfs fout vinden… maar ik beluister bij nogal wat mensen dat dit voor hen een realiteit is. Een realiteit waar ze aan lijden.
In de diepte zit daar iets moois in. Het zegt iets over spijt. Het zegt iets over berouw. Het is een houding die in de diepte spreekt van nederigheid.
Maar – denk ik dan – het mag daar niet bij blijven. God is groter dan wat wij zijn, of zijn geworden.

En nu komen we to the point: wat een mens ook heeft uitgespookt in zijn leven, welke mogelijke fouten hij ook gedaan heeft, welke gevoelens van bitterheid of ontgoocheling hij ook in zich draagt… God blijft zijn liefdevol hart schenken, en wel ten allen tijde. Of je nu een kind bent dat leeft in onschuld, of je bent er 90 getekend door misstappen in je leven… God geeft zich aan u, onberekend, zonder maat. Altijd, van dag op dag.

Eén ding – denk ik – verlangt Hij. En dat is dat jij je geeft aan Hem. Ook al voel je je gefaald in het leven, of leef je met bitterheid, of met boosheid. Hij staat te wachten met zijn armen en hart wijd open. Om u te ontvangen, u te omhelzen in zijn barmhartigheid, u zijn leven te schenken in Christus.

Lieve mensen, hoe je er ook aan toe bent, begeef u naar de wijngaard van onze Heer. Of je nu twintig bent of bijna honderd. Ga. Met al zijn liefde zal Hij u in zijn dienst nemen, je vergevend indien nodig, je genezend daar waar het nodig is. Geef je aan Hem. Hij wacht.

En geniet, in de diepe zin van het woord, van je ontmoeting met Hem; je diepste thuis.

kris

Reacties

  1. Als ik het goed begrijp, de rechter Gideon was gestorven. Hij had 70 zonen. Allemaal raar: hoe die mannen toen leefden? Eén van die zonen, Abimelek, liet zich tot koning uitroepen. Anders zouden ze met 70 moeten regeren, nl. alle zonen van Gideon. Jotam was de jongste zoon en die is met heel die kwestie van Abimelek niet opgetogen. In een parabel maakt hij het koningschap van Abimelek belachelijk. Abimelek is een doornstruik, dient tot niets. Hij wil schaduw geven, maar een doornstruik heeft geen bladeren en kan niet veel schaduw geven. Bovendien wil die doornstruik alle grote ceders van de Libanon verbranden met zijn vuur. Jotam wil zeggen: eigenlijk is alleen Jahwe koning. En Jahwe openbaarde zich wel in de brandende doornstruik aan Mozes, maar die doornstruik brandde niet op. God is een vuur dat niemand verteert. God brandt om het zo te zeggen in zichzelf, Hij verteert zichzelf, maar Hij verteert de mensen niet.
    En dat komt heel goed overeen met wat Jezus vandaag zegt. God is altijd op zoek naar Zijn mensen. Sommigen komen maar tot geloof op hun sterfbed, dan nog krijgen ze van God de denarie van het eeuwig leven. Zij die altijd al hebben geloofd, moeten daar niet jaloers van zijn. Ook zij krijgen de denarie van het eeuwig leven. Toen wij op het seminarie moesten leren preken, preekte een van mijn medeseminaristen daarover eens zo: Stel dat een moeder tot haar kind zegt: Als je dit jaar goed je best doet op school en 80 procent behaalt, krijg je een nieuwe fiets. Het jongetje deed zijn best en haalde 80 procent. Dus ging moeder met haar kind naar de velomaker om een nieuwe fiets te kopen. Ze had evenwel nog een andere zoon die geen belofte had gekregen. In de winkel zei moeder tot de velomaker: En ook hij mag een nieuwe fiets kiezen. Mijn medeseminarist vervolgde: Moet die eerste die zo zijn best heeft gedaan, nu jaloers zijn op zijn broer, die misschien zelfs niet zijn best heeft gedaan? Neen, hij moet blij zijn met zijn nieuwe fiets. Dat zijn broer ook een nieuwe fiets heeft, doet niets af van zijn eigen geluk. Integendeel, nu kunnen ze samen gaan fietsen. Dat is het, beste vrienden: Telkens als iemand God toelaat in zijn of haar leven, al is het maar na 90 jaar of op het sterfbed, dan moeten wij blij zijn omdat God iedereen redden wil. Jezus is daarvoor gekomen: opdat niemand verloren zou gaan. Zo is God: niet Iemand die mensen verteert in een onblusbaar vuur, maar die zichzelf aan blijft bieden, die op zoek blijft gaan naar al wie Hem nog niet gevonden heeft of die verkeerde wegen ging, zoals Kris dat zo goed aangeeft. 'Niet om te oordelen, maar om te redden', daarvoor is Jezus gekomen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En toch kan het als onrechtvaardig aanvoelen. Ik herinner mij een soortgelijk geval van toen ik een kind was van vijf jaar toen mijn zusje schoenen kreeg met lakleer die ik prachtig vond. Het was oorlog en alles was schaars. Omdat ik die schoenen zo mooi vond kreeg ik zo’ n schoenen voor mijn verjaardag en dat vond ik niet eerlijk. Dat ik dat nu nog weet laat zien wat een indruk dat gemaakt heeft. Vond ik het onrechtvaardig of was ik jaloers? Zo min als ik dat toen niet kon begrijpen van mijn ouders, zo kunnen we ook Gods wegen niet altijd volgen. Ik weet nu dat hij doet wat het beste is voor ieder mens. En ook al begrijpen we het niet dan weten we dat God alles doet uit Zijn overgrote liefde voor ons, nietige maar door Hem zo geliefde mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is prachtig, Roosje. Wij begrijpen God niet, want God is altijd anders, altijd nieuw. Maar Hij wil ons wel allemaal gelukkig maken, ook al denken we op sommige momenten: 'God, waar ben Je? Waarom blijft het geluk voor mij uit?'
      Dan ook, op die momenten, is God met ons bezig. Maar we gaan het maar later inzien, misschien maar in het hiernamaals. Niet voor niets zei God tot Mozes: 'Je kan me maar van achteren zien', d. w. z. als Ik voorbij ben gegaan, als het gepasseerd is. Zie Exodus 33, 18 - 23.

      Verwijderen
  3. Jezus, denk ik, wou hoop geven aan de zondaars. Aan iedereen die beschaamd is of negatief oordeelt over zichzelf. Aan alle laatkomers. Het is nooit te laat om u te bekeren. De blijde boodschap is niet in dank aangenomen door de farizeëers, door de wetsgetrouwen, en ook niet door de oudere broer van de verloren zoon,... maar wel door de zondaars.
    Jezus wou aan elke mens die er tot nu toe nog niks van gebakken heeft, elke reden ontnemen om als zondaar buiten te blijven staan, en zichzelf uit te sluiten van het rijk gods. Al wie denkt : ik ben het niet waard. Ik heb het verknoeid.
    Aan al die laatkomers zei Jezus : Kom toch ! Er is nog een klein beetje tijd. Dat beetje is nog de moeite. Kom toch nog meewerken. Ge gaat niet afgerekend worden op al die tijd dat ge niets deed. Ge gaat beloond worden om dat laatste stukje van uw leven. Kom nu. De laatsten zullen niet de laatsten blijven. Kom toch !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie gedachten anoniem van 11:01.
    Laten we bidden voor alle mensen die bezwaard aan hun levenseinde zijn gekomen,met de woorden van Ef 3:16 :'Moge de Vader u in Zijn onmetelijke heerlijkheid geven dat uw diepste wezen machtig door Zijn Geest wordt gesterkt'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil uitdrukkelijk zeggen dat ik het stukje "Van Woord naar Leven" zeer mooi, waar en zinvol
    vind.
    Wie van ons heeft het niet nodig om vergiffenis te krijgen van anderen en evenzeer om vergiffenis te geven aan anderen. Laat ons proberen met de genade van de Heer dat na te streven. Dan zal er in ons hart stille vrede komen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten