29 aug - Marteldood Johannes de Doper

Johannes is Jezus' voorloper, voorloper in de zin dat hij Hem aanwijst, dat hij als een heraut aan Hem voorafgaat, maar ook voorloper in het slachtoffer zijn. Jezus én Johannes, beiden zijn ze slachtoffer. Jezus was slachtoffer van een gerechtelijke moord. Johannes was het slachtoffer van een machtsdronken koning en van de dans van een lichtzinnig meisje.

Hun beider dood was het gevolg van hun ja-woord, hun trouw tot het uiterste. En ja, in sommige gevallen leidt dat tot de dood, letterlijk.
Maar dood betekent hier niet dood. Dood betekent hier juist leven-gevend. Dergelijke dood draagt de stille genade in zich van genezing, van opstanding.

Wij zijn geroepen een dergelijke weg te gaan. Daarom niet de weg van het fysieke martelaarschap, maar zeker wel de weg van de trouw; trouw tegen alle mogelijke kwaadaardige stromingen in. Dat vraagt moed, zin voor geweldloosheid, overgave aan de levende God. Niet vanzelfsprekend. Maar wel mogelijk. Zeker weten.

Reacties

  1. We vieren de gedachtenis van de marteldood van Sint Jan de Doper. Sint Jan is één van de weinige heiligen van wie ook de geboorte wordt gevierd. En dit laatste dan nog als een hoogfeest op 24 juni. Van de H. Maagd Maria vieren wij ook de geboorte, maar dit is maar een feest op 8 september. Haar ontslapen en tenhemelopneming is dan weer een hoogfeest op 15 augustus. In tegenstelling met Maria’s tenhemelopneming is de hemelse geboortedag van Sint Jan de Doper maar een gedachtenis, zoals bij de andere heiligen. Het zit wonder in mekaar: op 24 juni was het hoogzomer. Als de Doper geboren wordt, komt er een geheel nieuwe tijd. Het Oude Verbond loopt ten einde, het Nieuwe begint. Hij zal de langverwachte Heiland Jezus Christus aan mogen wijzen als het Lam Gods dat al onze zonden draagt. Johannes heeft geijverd voor de gerechtigheid. Hij heeft koning Herodes op zijn zonde gewezen. Hij wordt dan ook gevangen genomen en zoals wij hoorden in het evangelie, gedood, omdat dan het geweten van Herodes zou zwijgen. Dan had het danseresje, de dochter van Herodias, niet alleen de helft van Herodes’ koninkrijk, maar werkelijk alle macht. Johannes zal het loon ontvangen van de rechtvaardigen en van de profeten. Maar dit loon komt er maar dank zij Jezus’ lijden en sterven en verrijzen. Johannes mag zoals wij allen – zo hopen wij – delen in Jezus’ heerlijkheid. Moeder Maria mag daarin een stapje verdergaan: haar ziel is al niet meer gescheiden van haar lichaam. Heel haar wezen is zoals dat van haar Zoon verheerlijkt. De Doper moet zoals alle mensen daarop nog wachten tot Jezus wederkomt om alles te voltooien. De Doper is Jezus’ voorloper. Zoals hijzelf zei: ‘Jezus moet groter worden en ik kleiner’. Van onze Heiland en Verlosser Jezus vieren wij zowel de geboorte als Zijn verheerlijking als de twee hoogtepunten van het liturgisch jaar: de grote hoogfeesten van Kerstmis en Pasen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Johannes stierf een zinloze dood. Een gril van de vrouw van de koning. Veel mensen sterven zo in oorlogen en geweld. Bij het lezen van die tekst kunnen we enkel maar bidden om zuiverheid van hart en om een rechtvaardige justitie die eerbied voor elk mensenleven heeft.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten