vrijdag in week 1 vasten

Iemand die rechtvaardig was maar dat niet langer is en onrecht begaat, sterft omdat hij onrecht heeft begaan. Iemand die goddeloos leefde maar dat niet langer doet, mij trouw is en het goede doet, zal in leven blijven. Als hij tot inzicht en inkeer is gekomen en niet langer misdaden begaat, zal hij zeker blijven leven en niet hoeven sterven.'
Zo lezen we vandaag bij de profeet Ezechiël.

Geliefde mensen,
de eerste lezing is duidelijk: wie het goede doet, ook na mogelijke bekering, zal leven. Wie het kwade doet, ook na het goede gedaan te hebben, zal sterven.

Het gaat om het nu, hoe we vandaag leven. Het kan zijn dat we altijd al het goede hebben gediend. Prima, laten we deze weg verder bewandelen, steeds dieper. Het kan ook zijn dat er dingen in het verleden gebeurd zijn waar we niet fier over moeten of kunnen zijn. God geeft altijd nieuwe kansen. Laten we ons bekeren en voortaan de goede weg kiezen en gaan.

Elke dag, elke tijd, maar bijzonder de veertigdagentijd, is een tijd van keuze. Een tijd van kiezen voor het goede, kiezen voor het leven, kiezen voor God. Laten we met heel ons zijn beslissen voor Hem, ons toevertrouwend aan de genade die Hij in Christus schenkt.

Laten we dit doen met gezond boerenverstand, met dagelijks eenvoudig en oprecht gebed (op de knieën en tussen de kookpotten), en met een diep geloof; geworteld in het gewone leven van elke dag. In het dagelijks leven immers, moet  het gebeuren. Daar, in de alledaagsheid van het bestaan, in haar schoonheid en soms ook ruwheid, openbaart Christus zijn liefde en nodigt Hij uit in Hem te treden; zijn liefde dragend en uitdragend.

kris

Reacties

  1. Onze idee van gerechtigheid is vaak die van een optelsom of aftreksom van goede en kwade daden. Zo mis is dat eigenlijk niet. In elke mens zit goed en kwaad. De beste mens heeft ook nog zonden, de grootste booswicht heeft ook nog een aantal goede kanten. Daarom is het goed voorzichtig te zijn in ons oordeel over anderen en het oordeel over onszelf laten wij best aan God over. Hij kent ons zoals wij zijn. En toch is gerechtigheid volgens de Bijbel niet uit te drukken in een optelsom van goede daden, alsof een mens een aantal punten moet verzamelen om door het examen van het leven te komen. Als dat zo zou zijn, zou een mens op een zeker ogenblik kunnen zeggen: ‘Nu heb ik punten genoeg, ik leef van nu af aan van de rente van mijn deugd en voor de rest doe ik wat ik gaarne doe’. Iemand anders zou kunnen denken: ‘Ik heb veel te veel strafpunten, voor mij is er geen hoop meer’. De gerechtigheid die God wil, is echter dat niet. God wil dat ons hart helemaal goed is en niet halfslachtig.
    De profeet Ezechiël maakt duidelijk dat God niet zit te rekenen of iemand voldoende deugd heeft vergaard. God is bekommerd om het doel van de mens. God wil de dood niet van een zondaar. God wil dat wij allen leven. Altijd wil God ingrijpen in het leven van een mens. God wil de bekering van het hart. Dat is iets anders dan het optellen van goede daden en het daarvan aftrekken van slechte daden. Een mens die gerechtig is, kan zich niet een aantal slechte daden permitteren. Gerechtigheid is nooit volkomen. Het is een streven te midden van al het brokkelige van ons leven.
    Ook Jezus wil dat. Het is niet voldoende er van buiten goed uit te zien. Het is niet voldoende niemand letterlijk dood te slaan, het hart mag zelfs niet vertoornd zijn en onze mond mag niemand verwensen. De ware gerechtigheid eist heel de mens op: zijn hart, zijn mond en zijn handen. Iemand die gerechtig is voor God, klaagt niemand aan. Zo iemand probeert tot iedere prijs verzoening tot stand te brengen. De gerechtige denkt niet alleen aan het eigen ‘in orde zijn’ met God. Hij weet dat het nooit in orde is zolang er onder de mensen nog ruzie en haat leven. De ware gerechtige wil dat alle mensen voor God kunnen leven. Dat is iets heel anders dan je beperken tot eigen volmaaktheid. Wie gerechtig is voor God kan niemand verloren zien gaan. Hij wil elke andere daarvoor behoeden.
    Jezus roept ons op om te worden zoals God zelf is. God wil ons niet doden, God scheldt ons niet uit, God is niet kwaad op ons. Dat is onze redding. Maar ook wij moeten dan worden zoals God is: niet doden, niet kwaad worden op een broer of zus, niet schelden. Het blijft natuurlijk een streven, met vallen en opstaan. Maar dit is het doel: worden als God, volmaakt, heilig, volkomen gerechtig. Dat is een streven, maar dat is ook een gave. Uiteindelijk mogen we geloven dat God ons en allen zal redden, dat Zijn gerechtigheid werkelijkheid wordt op aarde, zoals zij al werkelijkheid is geworden in Jezus Christus, Gods enige Gerechte.
    Laten wij vandaag met de antwoordpsalm bidden: ‘Uit de diepte roep ik, Heer. Op de Heer stel, ik mijn hoop, gretig zie ik naar Hem uit, Hij zal Israël verlossen van zijn ongerechtigheid’.
    (Vgl. Hans Tercic, Reik ons Uw hand, blz. 40 – 42.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze morgen kwam volgend vers uit ps 51 diep bij me binnen tijdens het ochtendgebed: 'Waarheid eist Gij - zie ! - tot op de bodem, geef mij inzicht waar ik mij verberg' (vers 8)
    Gods barmhartigheid is van een hemelse grootsheid, anderzijds vraagt (eist) Hij wel degelijk 'waarheid' in onze levenswandel. Hij legt de lat hoog. Wat goed is, denk ik dan.
    Moge het besef van zijn barmhartigheid ons aanzetten ons neer te vlijen tegen Christus, opdat Hij onze genade moge worden en wij zijn liefde; voor allen. Ja, in waarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartelijk dankjewel aan allen ,gekend of anoniem om de wijze aanmoedigende woorden ! Ondanks onze zwakheid kunnen we sterker door 't leven gaan en ons steeds oprichten door de échte ,zichzelf gevende Liefde van Jezus God én Broeder ! Hij leert ons ons kruis te dragen ! En liefdevol vredevol en vreugdevol écht te léven !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gerechtigheid voor mij is: recht doen aan... Mezelf, de medemens, de schepping, God tot zijn recht laten komen. Recht-vaardigheid is vaardig zijn in het tot zijn recht laten komen van alles en iedereen. Wij zijn gerecht-vaardigd door ons geloof, leert Paulus ons.
    Vandaar dat ik niet meer leef vertrekkende vanuit 'ik ben toch maar een zwakke zondige mens',maar vanuit 'ik ben een kind van God, zwak ja, maar vooral gewild, gekend en geliefd door mijn hemelse Vader' en de bijbelse gedachte bij Paulus: 'Ik vermag alle dingen in Hem die mij kracht geeft'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. psalm 130 kan ik niet lezen zonder daarbij j s bachs' prachtige cantate daarover in mijn achterhoofd te horen. hier een mooie uitvoering door de nederlandse bachvereniging. https://www.youtube.com/watch?v=vUofsCL03l0

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ben 91; mij ziel ziet uit naar de Heer ! dank aan kris daniel stefaanjacqueline anoniem ( hou het vol !!! en bewaar de drang naar Bach)Beethoven-!!! naar wat prachtig is

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten