woensdag in week 11 door het jaar

'Wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. Maar als jullie bidden, trek je dan terug in je huis, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.'

Bij onderstaande overweging liet ik me inspireren door het boek 'Filokalia, het innerlijk gebed', uigegeven bij Ankh-Hermes bv - Deventer

Het uiterlijk gebed (waarvan het natuurlijk de bedoeling is dat het ook met een innerlijke warmte wordt verricht) heeft bij vele mensen zijn vaste vorm, vaste tijd, en dikwijls volgens kerkelijk gebruik. Dit gebed doen we thuis of in de kerk.

Het innerlijke gebed verrichten we in ons binnenste, op elke plaats, op elk moment, zo dikwijls als ons hart zich in vrijheid tot God verheft. Het is een gehoor geven aan de woorden van Jezus die we vandaag horen: 'Als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is.' Dit huis is ons hart. Ons hart is onze kapel. Heel ons lichaam is de tempel waar we Gods lof mogen zingen. We dragen het overal mee, en we kunnen er ons op elk moment, ook te midden van lawaaierige mensen, of tijdens de drukte van het werk, in afzonderen en zonder woorden onze geest tot God verheffen.

Dit kunnen we heel bewust beleven, maar in zekere zin ook onbewust. Zonder het verstandelijk te ‘beleven’ kunnen we bij God vertoeven, van Hem drinken, van Hem ontvangen. Het is immers de heilige Geest die onze ziel verheft en ons doet neigen naar God. Daarom is het goed te leven in een voortdurende ontvankelijkheid voor het waaien van de Geest.

Deze vorm van innerlijk gebed is van wezensbelang. Zo blijven we - in de Geest - in relatie met Christus, en dus in Gods liefde, waarvan het de bedoeling is dat we ze belichamen; de Heer door ons, in ons, met ons.

Laten we bidden

Heer,
mogen wij ons verbinden met uw Geest in ons.
Ja, moge uw innerlijk vuur oplaaien.
Trek ons op deze wijze
in de genade van het innerlijk gebed;
los van al wat is,
met U verenigd,
van U doordrongen,
voor allen.
Kom Heer Jezus, kom.
Amen.

Een mooie en gezegende woensdag.
Geniet van je samen-zijn met de Heer, tot zegen van velen.
kris

Reacties

  1. Eens zei Moeder Maria in Medjugorje: 'Bid tot je gebed vreugde wordt'. Ook als het eens minder goed gaat, blijf bidden. Op de duur wordt het een diepe vreugde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben altijd geraakt door het gebed in de eucharistie”met u, in u en door u zal God verheerlijkt worden ,God de almachtige Vader in de éenheid met de Heilige geest ,hier en nú en in alle eeuwen . Dit gebed vult gans mijn dag ik voel mij verenigd met de stroom van liefde tussen de vader Zoon en H Geest

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi,heel mooi ik stond er niet meer zo bij stil. Woorden die je zo regelmatig hoort, dat je ze niet meer echt hoort. Zal meer aandacht terug moeten hebben. Dank u

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'God houdt van een blijmoedige gever', zegt Sint-Paulus. Hij heeft het over de collecte die de kerken in Griekenland houden voor de arme christenen in Jeruzalem. Jezus' woorden over de drie werken van de godsdienst sluiten daar goed bij aan. Eerst aalmoezen geven. Maar heel ons leven is een aalmoes. Ons werk, onze inzet mag een blijmoedige gave zijn aan de mensheid. Dan bidden. Heel ons gebed mag vreugde worden, want we zijn door Jezus en met en in Hem verenigd met de Vader. God is ook een blijmoedige gever. Hij gaf ons alles: heel de schepping, onze medemensen, een biodiversiteit zonder weerga, Zijn Zoon en de H. Geest, Zichzelf. Mochten wij God navolgen door ook een gever te zijn, altijd en overal. Dan vasten of verstervingen doen. We kunnen ons allemaal iets ontzeggen. Tevreden zijn met wat op tafel komt, eens niet kieskeurig zijn, een tientje van onze rozenkrans zomaar erbij, een werkje opknappen voor een buur of voor een medezuster. Dat 'speldje oprapen' van de kleine Theresia, je weet wel. Laten we dat blijmoedig doen, opdat niemand zich bezeert. Ja: 'Door Hem en met Hem en in Hem moge Gods heilige Naam geprezen zijn...'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij dat je er weer terug bent bent met duiding.( Ben ondertussen begonnen met, het dikke boek😉, van Lohfink" Jeze van Nazareth )

      Verwijderen

Een reactie posten