dinsdag in de 2e paasweek

 OPNIEUW GEBOREN WORDEN

(Bij Joh 3, 17-15)

Op haar eigen tempo zal Ricky af en toe iets schrijven voor 'Van Woord naar leven'. Voor vandaag schreef zij het volgende:

Beste mensen, vandaag gaan we verder met een gedachte over het Opnieuw geboren worden.

Een man, Nikodemus genaamd,  die heel deskundig is wat het onderricht van Israël betreft, kan met al zijn kennis maar niet begrijpen wat Jezus bedoelt met de woorden ‘opnieuw geboren’ te worden. Hoe zouden dergelijke woorden dan door ons verstaan moeten worden als Jezus ze tot ons zou richten?

Deze woorden zijn, zoals we dat van Jezus wel vaker opmerken, woorden met een diepere betekenis. In de voorgaande tekst is dit gesprek al begonnen. Vandaag geeft Jezus er verder uitleg aan.

Wij kennen het normale proces van geboren worden misschien wel van heel dichtbij uit een persoonlijke situatie in ons eigen leven of uit de levens van nabije familie of vrienden. Vele gevoelens roept een geboortesituatie op. Zowel gevoelens van vreugde en grote blijdschap als moeilijkheden omdat de geboorte niet wil vlotten. Geboren worden is een zeer fysiek gebeuren. Nikodemus  heeft er blijkbaar weet van.

Jezus schakelt echter zonder tussenzinnetjes meteen over naar een ander niveau. Daar gebruikt Hij een prachtig beeld voor: De wind die waait waarheen hij wil; Je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heengaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.
Nikodemus blijft luisteren naar wat Jezus uitlegt.

Wat een beelden gebruikt Jezus: opnieuw geboren worden, door de Geest die als een wind door ons leven kan aan komen waaien, uit en naar allerlei richtingen. Dit is alleen met je ‘ziel’ te verstaan. Je kunt er een gevoel voor ontwikkelen, want met je verstand kun je het blijkbaar nauwelijks begrijpen.
Het evangelie roept vragen op rond een groot mysterie.

Ik laat jullie met de vragen alleen en stel meteen voor om ermee aan de slag te gaan, nadat we ons gebed uitspreken om wijsheid.

Laten we bidden

Alwijze God en Vader,
wij zijn dankbaar voor het leven dat U voor ons opent.
We begrijpen het niet altijd, en vragen U om wijsheid.
Jezus, Uw Zoon, is de grootste wijsheidsleraar.
Wij hebben Hem mogen leren kennen,
maar precies zoals Nikodemus,
verstaan we Hem soms maar ten dele.
Wij vragen U:
leer ons
steeds dieper te begrijpen
hoe we  met Zijn leven steeds intenser verbonden kunnen zijn.
Dank U voor Zijn wijsheid
en maak ons steeds meer ontvankelijk
voor Hem en voor de hele Schrift!
Amen

Beste mensen, mogen we vandaag de ruimte nemen om, al is het maar een klein beetje, opnieuw geboren te worden! Hij is het, die dit in ieder van ons waar wil maken!
Ricky Rieter


Vragen die ons helpen om woorden van Jezus ten diepste te beluisteren.

Opnieuw geboren worden, wat kan dat voor mij betekenen? Heb ik ooit een ervaring gehad van zo’n nieuwe geboorte?

Is er een Schriftwoord dat me de weg wijst of wees?

Zegt het beeld van de ‘wind’ me iets?

Durf ik me open te stellen voor de Geest die uit onverwachte hoek soms bij me binnenkomt?

Reacties

  1. Ricky, wat fijn om jou weer te mogen lezen. Ik wens je toe dat het steeds beter met je mag gaan.
    Ik ben een trouwe lezer van Kris en jou.....elke vroege ochtend laat ik via jullie, de woorden van God tot mij komen. Heel veel dank hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, blij dat je er weer bent, Ricky! Je spreekt ons toe recht in het hart.
    Veel dank aan jou en Kris!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je woorden. En verder een goede voortzetting van je herstel. Moge God je zegenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn Ricky om weer je mooie uitleg te mogen lezen. Vrede en Alle Goeds! Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Opnieuw geboren worden op een geheel ander niveau ……… is het mysterie ❗️
    Jezus vraagt net zoals vele anderen om HEM te begrijpen en te aanvaarden.
    En …… Ricky……..ik heb u persoonlijk nooit ontmoet en ik ken u persoonlijk niet, maar uit uw woorden blijkt dat ook weer de uitleg vandaag ons raakt. Heb vertrouwen en neem de tijd fysiek te herstellen. Met vredevolle en waarderende groeten Paul (78).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wie Christus loochent kan God niet vinden, dit is de antichrist 1 joh 2 , 22

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat we elke dag de kans krijgen om herboren te worden... Als we de dag beginnen met stilte en gebed en bidden om Gods Geest, voelen we ons een andere persoon (meer geïnspireerd) om de dag verder te zetten dan op andere dagen waar we het gebed 's morgens verwaarlozen en de dag beginnen zonder voorafgaande bezinning. Zo ervaar ik het... Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Wie zoekt, die vindt...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Wat een beelden gebruikt Jezus: opnieuw geboren worden, door de Geest die als een wind door ons leven kan aan komen waaien, uit en naar allerlei richtingen. Dit is alleen met je ‘ziel’ te verstaan. Je kunt er een gevoel voor ontwikkelen, want met je verstand kun je het blijkbaar nauwelijks begrijpen.
    Het evangelie roept vragen op rond een groot mysterie. " Mooi verwoord, nu de strijd tussen ziel en die verdomde rede, alhoewel niet altijd in tegenspraak. (Veel moed Ricky in de moeilijke uurtjes)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verdomde rede?
      Lees aub encycliek Fides et Ratio van Joh paulus II

      Verwijderen
  9. Aan de apostelen was het verboden om onderricht te geven in die NAAM. Meditatie voor Kris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad vinden we dit verbod terug in een bond zonder naam

      Verwijderen
  10. Opnieuw geboren worden, wat kan dat voor mij betekenen? Heb ik ooit een ervaring gehad van zo’n nieuwe geboorte?
    Ja, na een operatie werd ik naar mijn gevoel, opgesloten in een kleine kamer om te herstellen en zonder bezoek te mogen ontvangen. Toch werd die afzondering juist mijn nieuwe geboorte. Madeleine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik sluit me aan bij de zovéle reacties van medeleven en dankbaarheid om Ricky !

    Een ervaring van een wedergeboorte heb ik telkens ik oprecht vergeving vraag en vergeving geef !
    Ooit hebben deze woorden mij diep geraakt :"Ik ben de Weg ,de Waarheid en het Leven !
    Alleen door Mij kom je bij de Vader !
    Ook Zijn laatste woorden :IK ben bij U tot het einde der tijden !
    Wat mij diep trof ooit én nog toen Maria Magdalena Hem uiteindelijk herkende en Jezus haar zei "Maria "
    Ik hoor Hem zo ook tegen ons allemaal onze namen zeggen ,als we ons naar Hem keren !
    Tijdens de Eucharistie zeg ik nu oprechter :Wij zijn met ons hart bij de Heer !
    Er suist wél meer andere winden in mijn oren ...maar soms in de stilte van gebed of meditatie voel ik wel Zijn Adem(of die speciale Wind )!
    De zachte Bries tot stilstand komend en ons vervult met Zijn Geest ... IS GENADE !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. we zijn met ons hart bij de Heer, in de mate dat we met ons hart bij de mensen zijn...

      Verwijderen
  12. Beste mensen, ik denk persoonlijk dat we in feite allemaal opnieuw geboren moeten worden , het is een beetje zoals een kuiken . Het wordt ook 2 keer geboren, eerst geboren in een ei , en dan breekt het ei en wordt het feitelijk geboren . Dat is voor ons net zo we worden lichamelijk geboren uit vader en moeder, maar we moeten nog eens geestelijk geboren worden . Dit wordt geactiveerd door het doopsel, maar ik zal later Jezus als mijn persoonlijke redder moeten aannemen , dan zal ik opnieuw geboren worden , en dat kun je dan zien aan de vruchten in je leven . Zie ik het leven nu anders dan daarvoor of niet ? Als je verlangen is dagelijks met Jezus op weg te gaan , dan ben je opnieuw geboren , dan is de eierschaal gebroken, dan kunnen we echt gaan leven. Halleluja.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten