donderdag in de paasweek

JEZUS' VREDE ALS BEDDING VAN JE LEVEN
(Bij Lc 24, 35-48)

Terwijl ze nog aan het vertellen waren, kwam Jezus zelf in hun midden staan en zei: ‘Vrede zij met jullie.’ 

Het gesprek dat de leerlingen met elkaar voerden was geen gewone babbel over koetjes en kafjes. Het ging over het feit dat ze Jezus herkend hadden op hun weg naar Emmaüs, en wel bij het breken van het brood. Dus die verrijzenis waarover Hij zich regelmatig uitliet… ja, daar was dus toch iets van waar. Maar wat nu? Gaat Hij zich nog tonen? En zo ja, hoe dan? En aan wie? En hoelang? En wat moesten ze daarmee? Je kan je het gesprek voorstellen. Naast een zekere vreugde van ‘het moet dan toch waar zijn’ zullen er ook de vragen geweest zijn. Levendige gesprekken moeten het geweest zijn; alleszins.

Midden in dat gesprek kwam de Heer bij hen staan; ‘in hun midden’, zo staat er. Mooi toch. Jezus kwam zich in hoogst eigen persoon bemoeien. Als bevestiging. Als antwoord op hun vragen. Ik kan me voorstellen dat hun mond wijd openviel van verbazing toen Hij daar ineens ‘stond’. Wat moet er in hen zijn omgegaan bij deze ‘verschijning’?

En dan die mooie woorden van de Heer: ‘Vrede zij met jullie’. Dezelfde woorden die de priester telkens weer opnieuw uitspreekt naar het volk toe nadat het brood en de wijn is geconsacreerd tot het Lichaam en Bloed van Christus. De priester zegt die woorden dan ook in naam van de Heer. Later, tegen het einde van de viering, volgt dan de zending. Zo zal het ook bij de leerlingen gaan. Eerst krijgen zij de vrede toegewenst, om daarna uitgezonden te worden.

Deze volgorde is niet onbelangrijk. Want hoe zouden wij onze zending op een goede en vruchtbare manier kunnen volbrengen zonder de vrede van de Heer in ons te dragen? Gods vrede in je dragen is een voorwaarde om er zelf uitdrager van te zijn. Wat je niet draagt, kun je niet uitdragen. Meer zelfs: Gods vrede zal borg staan om op een goede wijze je zending te kunnen volbrengen.

Wanneer het fout loopt (door bijvoorbeeld de zending je toe te eigenen, of door alle mildheid te verliezen) ligt dat gewoonlijk aan het feit dat je Gods vrede op een of andere manier kwijt bent geraakt. Je neemt dan het heft in eigen handen, met alle gevolgen van dien.

Gods vrede, ons gegeven door Christus zelf, zou steeds aanwezig moeten zijn als een bedding waaruit al het andere tot beweging komt.

Dus: sla met regelmaat je innerlijke blik naar omhoog, en zie ‘in gedachten’, maar tevens reëel, de Heer voor je staan, zich richtend tot jou met de woorden: ‘Vrede zij met u’. Om vanuit deze blik te bidden, te zingen, te handelen, te praten, …
Dan zit het goed.

Laat we bidden

Vader,
wij danken U om uw Pasen,
om uw Vrede die U in Christus geeft.
Moge ons hart geopend zijn voor deze vrede,
als een welkom zonder ophouden.
Opdat wij vanuit Christus
mogen bidden en zingen,
werken en leven.
In zijn naam.
Amen.

Moge de vrede van Jezus als een vertrouwde bedding in jouw leven zijn, waaruit al het goede voortkomt. Dat je innerlijk verrijkt moge zijn door zijn aanwezigheid en zijn vrede doorheen al je handelingen, woorden en gedachten. Sta regelmatig stil en richt je blik naar naar binnen, en zie de Heer voor je staan, zijn woorden tot jou sprekend: 'Vrede zij met u'. Moge je vanuit dit Woord in staat zijn om jouw zending op een vruchtbare en liefdevolle manier te vervullen. 
Een genadevolle donderdag.
Genegen, kris


Vragen om mee op weg te gaan

Hoe kan ik mijn persoonlijk gebed verdiepen en zo geleid worden naar een leven vervuld van Christus' vrede?

Welke stappen kan ik ondernemen om zelf een bron van vrede te zijn in de leefwereld waarin ik leef?

Reacties

  1. Als Jezus de geest gaf op Goede Vrijdag en uitriep: 'Het is volbracht', dan gebeurde dat op het ogenblik dat in de tempel de ceremonie begon van de (grote) sabbat. Toen werd Gen. 2, 2 voorgelezen waar staat dat God op de zevende dag rustte van Zijn scheppingswerk en het zo door te rusten voltooide. Het laatste woord van Jezus 'Het is volbracht' is precies hetzelfde woord als dat 'voltooien' in Gen. 2, 2. Jezus heeft de schepping voor een tweede maal voltooid. De gevallen schepping werd in Hem weer onder de heerschappij van God gebracht en wij allen werden opnieuw geliefde kinderen van de Vader. Met Jezus, de Zoon, het Kind van God bij uitstek. In dat woord 'voltooien' of 'volbrengen' zit de stam s l m, dat is de stam van het Hebr. woord 'shalom'. Als Jezus na Zijn verrijzenis terugkomt, is Zijn eerste woord altijd dat 'shalom': 'Vrede zij u, de schepping die Ik voltooide op het kruis wordt nu uw aandeel'. Jezus komt nu heel anders dan vóór Zijn verrijzenis. Maar Hij heeft nog altijd Zijn lichaam, maar het is veranderd, het is verheerlijkt. Het kan door gesloten deuren en ramen heen binnenkomen; Jezus' lichaam is nu getransfigureerd door Zijn verrijzenis. Maar het is nog echt een lichaam. 'Kijk', zegt Jezus, 'betast Me'. Jezus heeft in Zijn liefde en zelfgave tot het uiterste toe op het kruis de liefde van de Vader ontmoet en die ontmoeting van die twee liefdes klakte open in de verrijzenis. Wonderbaar! En in elke eucharistie mogen wij Zijn lichaam aanraken in de h. hostie die wij ontvangen bij de communie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is door ons geloof in Hem, dat de genade van de Heer ons alles anders laat bekijken, dat we alles anders zullen beleven. Door meer en meer te vertrouwen op Hem , ervaar ik daardoor meer en meer de vrede van de Heer , en dit ook in moeilijkheden , pijn en verdriet heen . Ik ben zo dankbaar voor Zijn vrede , voor de rust , wat een hemels geschenk.
    De vrede van de Heer zij met u en met uw geest !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hans Küng ziet de opstanding niet als een fysieke gebeurtenis, maar eerder als een symbolische uitdrukking van de voortlevende invloed van Jezus' boodschap en zijn aanwezigheid onder zijn volgelingen na zijn dood. en de nadruk legt op de spirituele betekenis en blijvende relevantie van Jezus' leven en leer. En zo voel ik het ook aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hans Küng is Hans Küng. Ik laat hem zeggen. Mag ik niet zeggen zoals de evangeliën het zien?

      Verwijderen
    2. Naar mijn mening moeten wij ons baseren op de evangeliën en geloof ik wat Daniël schrijft.

      Verwijderen
    3. Laat ons even spreken. Als er met Pasen daar niets gebeurd zou zijn, zou er dan een Kerk zijn? De apostelen hebben genoeg getwijfeld, maar ze konden tegen de feiten niet op. Ze hebben Jezus gezien. En hoe zie je iemand? Toch alleen door zijn lichaam. Dat lichaam van Jezus was wel anders, getransfigureerd, verheerlijkt, maar Jezus was nog steeds herkenbaar. In Zijn lichaam zaten nog de wonden, maar ze waren doorstraald van Gods liefde. Waar niets is, daar zegt men ook niets over. Ik heb in mijn studies genoeg van die rare dingen gehoord. Ik wil niet meer naar die tijd terug.

      Verwijderen
  4. Paul
    Inlevend en lezend komt er een gevoel van innerlijke en vrede over me ………en dat is heel mooi❗️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ria Ketelslegers4 april 2024 om 09:47

      En over die innerlijke vrede gaat het...
      Wie dat heeft, die innerlijke vrede, is een echte christen

      Verwijderen
    2. Mijn klendochter ging voor,in een oecumenische dienst in de studentenparochie van de stJanskerk in Utrecht nl ze zat ook de hele nacht de Paaswake uit (er werd misbruik van gemaakt door dieven in die open kerk `snachts!) maar ik wou zeggen,dat zij niet begreep dat de woorden van de consecratie alleen uitgesproken werden door de dominè en niet door de RK pastor die moest een stap terug gaan staan! Kunt u `t RKIstituut NL nog volgen? Noodsignaal!!

      Verwijderen
    3. Trek het u niet aan. Er is al zoveel dat niet juist is in onze kerken. Dat belet mij en niemand om te bidden en goed te zijn voor elkeen.

      Verwijderen
    4. Ik denk dat de katholieke priester in dit geval niet anders kon dan een stapje opzijzetten. Want samen met andere confessies eucharistie vieren is nog niet mogelijk. De eenheid is nog niet gerealiseerd. Protestanten hebben ook niet dezelfde opvatting over de consecratie als wij. Voor hen is Jezus' tegenwoordigheid in de eucharistie alleen symbolisch, voor ons is Jezus er reëel aanwezig in de gedaanten van brood en wijn. Ik ben al blij dat we samen op weg zijn naar de eenheid.

      Verwijderen
    5. Ik lees dat het een oecumenische dienst was waarin op een bepaald ogenblik de dominee aan het woord kwam. Protestanten gebruiken bij hun heilig avondmaal dezelfde woorden die de priester uitspreekt tijdens onze consecratie." Hij nam het brood, brak het enz..". Maar inderdaad de beleving is anders.

      Verwijderen
    6. Er is nog een lange weg af te leggen op vlak van oecumene. En vaak hebben mensen 'angst' om fouten te maken.
      Maar de Geest is sterker dan deze angsten. Het voornaamste is dat Hij mensen bij elkaar brengt om te bidden en samen het paasmysterie te ontvangen en te vieren.
      Gehoorzaamheid is belangrijk. De Geest ook. Moge deze laatste het eerste in waarheid inspireren.

      Verwijderen
    7. Voor zover ik weet heeft die theoloog Hans Küng voor veel verdeeldheid gezorgd in de Kerk

      Verwijderen
    8. Hoogmoedige mensen die het beter weten dan de paus

      Verwijderen
    9. Sorry mensen deze reacties op Hans Küng getuigen niet van respect en naasteliefde. Het was en is nog steeds een groot theoloog. Zelf voel ik me er niet boven verheven. Kaat ons verder van gedachten verwisselen in vrede.

      Verwijderen

Een reactie posten